מעבר לאיזור תוכן ראשי מעבר לתפריט ראשי מעבר לדף הבית מעבר לצור קשר

הנני כאן - ראיון עם קלמן ליבסקינד | כנפי רוח גליון מס' 10

הנני כאן - ראיון עם קלמן ליבסקינד | כנפי רוח גליון מס' 10

הנני כאן - ראיון עם קלמן ליבסקינד | כנפי רוח גליון מס' 10

הוא כותב בעיתונים, משדר ברדיו, מביע דעה כפובליציסט ומנהל תחקירים במטרה לתקן עוולות חברתיות. קלמן ליבסקינד, האיש הנכון בתקשורת, הוא בוגר ישיבת בני עקיבא אור עציון.

לאחר עשרים שנות עבודה בתקשורת, כשבאמתחתו סקופים רבים שגילה כתחקירן, החל העיתונאי, הפובליציסט ואיש התקשורת קלמן ליבסקינד להגיש תכנית אקטואליה חדשה ברדיו, ברשת ב', במסגרת תאגיד השידור הישראלי "כאן".

ליבסקינד, 47 , תושב נחושה, נשוי ואב לחמישה ילדים, בוגר ישיבת בני עקיבא אור עציון. את דרכו העיתונאית החל ב 1997- בעיתון "מקור ראשון". לאחר כחמש שנים עבר לכתוב בעיתון מעריב, שם הוא כותב עד היום. במקביל הוא משתתף בתכנית "הפטריוטים" בערוץ 20 ועד לאחרונה הגיש במשך חמש שנים תכנית רדיו יומית ב"גלי ישראל".

"זו חוויה גדולה לעבוד בתאגיד החדש", אומר ליבסקינד ומספר על תכנית הרדיו, שאותה הוא מגיש יחד עם אסף ליברמן. "התכנית משודרת בימים ראשון עד רביעי, בין שמונה לעשר בבוקר. החיבור עם אסף נפלא. באנו ממקומות שונים ולא הכרנו לפני שהתחברנו בתאגיד. יש כימיה טובה ויש חן בהגשה זוגית".

צרכן עיתונים אובססיבי

ילדותו של ליבסקינד עברה במושב ניר גלים, שבו נולד כילד הרביעי והצעיר לזוג הורים ניצולי שואה. "גדלתי במושב שכולו ניצולי שואה. הייתה לנו ילדות נפלאה במשק נהדר, ולצד זה השואה היא משהו שנוכח מאוד בחיים שלנו. לאחרונה נסעתי עם אשתי בפעם הראשונה לפולין עם משלחת בהדרכת הרב אריה הנדלר. "אמי הגיעה לאושוויץ-בירקנאו בהיותה בת 13 ונותרה יחידה ממשפחתה, בדרך נס. שיא הביקור בפולין היה כאשר בירכתי בבירקנאו:  'ברוך שעשה לאמי נס במקום הזה'. אני מחפש עכשיו חומרים על המשפחה ומצאתי מסמכים גם על קלמן, אחיו הגדול של אבי, שנספה באושוויץ ואני קרוי על שמו. הרבה פעמים שואלים אותי אם בילדותי צחקו על שמי, ואני לא זוכר מעולם חוויה כזו. אני נושא את השם בגאון גדול. אני יודע את מה ואת מי השם ממשיך. גם לתת שם כזה זה סוג של שליחות".

ליבסקינד התייתם מאביו בגיל צעיר. בבית הספר היסודי הוא למד בקבוצת יבנה עם יתר ילדי המושב. "הייתה לנו במושב חברת נוער שמחה, עם פעילויות רבות. בקיץ היינו יוצאים לקייטנות עם בני משקים שיתופיים דתיים אחרים. בזמננו עדיין לא פעל במושב סניף בני עקיבא, הוא נפתח מאוחר יותר. רק כשלמדתי בישיבת אור עציון נודע לי שאני בשבט 'ידידיה' כשהבנים חזרו משבת ארגון עם כיפות שעליהן היה רשום שם השבט".

למה בחרת ללמוד בישיבת בני עקיבא אור עציון?

"הייתה תקופה ארוכה שכל בני ניר גלים הלכו ללמוד באור עציון. יצא שנרשמתי מאוחר לישיבה ושובצתי תחילה לפנימייה הצבאית, אבל אחרי כמה שבועות העבירו אותי לכיתה רגילה. למדתי בישיבה מכיתה ' עד י"ב. המקצוע האהוב עליי היה ספורט והמקום האהוב עליי בישיבה היה מגרש הספורט. הישיבה זכורה לי בעיקר כחוויה חברתית גדולה".

איזה מורים בישיבה זכורים לך?

"הרב בכיתה ט' היה הרב אריה ענקי, שזכור לי לטובה, כמו גם מורים אחרים. הרב חיים דרוקמן, שעומד בראש הישיבה, היה באותם ימים חבר כנסת. היינו רואים אותו בעיקר בדרשות של ערב שבת ומוצאי שבת. אבל זכורות לי שתי חוויות מרגשות מהרב דרוקמן. כשהתחתנתי הזמנתי את הרבנים  בישיבה לחתונה, שהתקיימה בניר גלים. כשהחתונה הסתיימה אמרו לי שהרב דרוקמן הגיע. התרגשתי והערכתי מאוד את הגעתו. אני תמיד אומר: באו 600 איש לחתונה – ואורח אחד לא אשכח לעולם. לימים, כשהייתי עיתונאי במעריב, באתי לביתו של הרב דרוקמן לראיין אותו ודיברנו כמה שעות. אחזה בי התרגשות גדולה, כאילו חזרתי למורי ורבי, על אף שהרב לא לימד אותי באופן אישי".

האם עסקת בכתיבה כבר בזמן הלימודים בישיבה?

"בנעוריי התקשורת עניינה אותי מהצד השני, כקורא. הייתי צרכן עיתונים אובססיבי. במחסן בבית היו לי ארגזים עם עיתונים ששמרתי. מדי פעם כנער הייתי כותב מכתבים למערכת, ואני שומר אותם עד היום".

לפני כשנתיים נערך כנס מחזור לתלמידי המחזור של ליבסקינד. "זו הייתה חוויהמרתקת. בקושי זיהינו זה את זה. היו חברים שלא פגשתי מאז י"ב". מהמחזור של ליבסקינד בישיבה יצאו שני עיתונאים נוספים – דרור פויר שכותב ב"גלובס", וברוך קרא, כתב ופרשן בחדשות ערוץ 10 , שלמד בישיבה זמן קצר.

ידוען נוסף שלמד במחזור הוא מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אלי גרונר. תחום חשוב מאוד לאחר שירות בצבא בחיל המודיעין ולאחר לימודי משפטים באוניברסיטה פנה ליבסקינד להגשים את חלומו להיות עיתונאי. "כשנפתח עיתון מקור ראשון פניתי וביקשתי לכתוב בו. זה היה אז כלי התקשורת המגזרי הבולט, לצד 'הצופה', והוא היווה בשורה חדשה".

כתחקירן פרסמת הרבה סקופים. האם יש גבולות אדומים או נושאים שלא תעסוק בהם?

"תחקיר בא לתקן עולם, וזו צריכה להיות המטרה; לקחת עוולה, שחיתות או מִנהל לא תקין, לשים אותו באור הזרקורים ולקוות שהפרסום יביא לתיקון או שהמשטרה תפתח בחקירה ותתקן. במהלך השנים היה אירוע או שניים שלימדו אותי להיות זהיר יותר, לא לפגוע באנשים שהם לא האשמים בסיפור, כמו האישה והילדים של האדם המושחת. כואב לפגוע בהם. זה נושא שמטריד אותי מאוד, ואני מנסה למזער את הנזק, אבל אין דרך לטפל בשחיתות בלי לפגוע בסובבים".

היו מצבים שנקלעת לסכנה בגלל כתבה?

"הייתה פעם אחת שירו עליי במהלך תחקיר. היה גם תחקיר שאחריו קיבלתי איומים וטלפונים עם ניבולי פה ונאלצנו לישון בבית עם חברת אבטחה".

היו כתבות שהתחרטת על פרסומן?

"היו כתבות שאחרי שפרסמתי אותן חשבתי שהייתי צריך לפרסם אותן אחרת, עם כותרות אחרות או עם דגשים אחרים".

איזו המלצה יש לך לצעירים שרוצים  לעסוק בעתיד בתקשורת?

"ראשית שכדאי לבוא לתחום זה, כי הוא תחום חשוב מאוד. שנית, לדעת שצריך להתחיל מההתחלה, בעבודה קשה, על אף שיש רצון להיות מיד פרשן ופובליציסט. שלישית, לתלות על קיר מטאפורי בראש כל הזמן מנטרה שצריכים לצאת מהמקצוע הזה כמו בני ישראל במצרים, שלא שינו את לשונם ולא את מלבושם. כי העבודה בתחום התקשורת, עם הברנז'ה הזו, יש בה רוחות שקל להיסחף אחריהן". ///

מהמתרחש במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא

  • קורס מוריי דרך - במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא

    קורס מוריי דרך - במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא

    אם אתם אוהבים את הארץ ורוצים להכיר אותה לתיירים מבחוץ ומבפנים – יש לנו הצעה שהולכת ברגל: תעודת מורה דרך ארצי המוכרת מטעם משרד התיירות. הקורס שלנו יכשיר אתכם כמורי דרך מוסמכים מטעם משרד התיירות להדרכת תיירות נכנסת ותיירות פנים.
    המשך לקריאה
  • פרס על שילוב תלמידות בעלות לקויות למידה למצויינות. לאב”ע טל רמות

    פרס על שילוב תלמידות בעלות לקויות למידה למצויינות. לאב"ע טל רמות

    ברכות חמות לאב''ע טל רמות (נווה רוחמה) לקבלת הפרס על שילוב תלמידות בעלות לקויות למידה למצויינות.
    המשך לקריאה
  • טקס השבעת שוחרי תשע”ח ביב”ע נתיבות חיים, פסגת זאב

    טקס השבעת שוחרי תשע"ח ביב"ע נתיבות חיים, פסגת זאב

    המשך לקריאה