מעבר לאיזור תוכן ראשי מעבר לתפריט ראשי מעבר לדף הבית מעבר לצור קשר

על חופש ונופש בעין חינוכית - רעות גיאת סגנית מנהל חינוכי ברשת ישיבות ואולפנות בני עקיבא

על חופש ונופש בעין חינוכית - רעות גיאת סגנית מנהל חינוכי ברשת ישיבות ואולפנות בני עקיבא

על חופש ונופש בעין חינוכית - רעות גיאת סגנית מנהל חינוכי ברשת ישיבות ואולפנות בני עקיבא

עומדים אנו בפתחה של תקופה המכונה "החופש הגדול", ואולי זאת הזדמנות טובה לברר את המושג הזה בעין חינוכית, כהורים, כמחנכים וכאנשים בכלל. המילים "חופש" ו"נופש" מתארים מצב מסוים שמעורר בנו באופן טבעי רגשות, מחשבות ותפיסות שאליהן הורגלנו. יש מי שיגדיר מהו חופש על דרך החיוב, כגון: כיף, ים, קיץ, טיולים וכד' ויש מי שיתאר על דרך השלילה וידבר על חופש כחופש מ... כגון: ממסגרת, ממחויבות וכד'.

אלה גם אלה, נדרשים להבנה מה הוא בעצם חופש ומהי משמעותו? מתוך הגדרה זו נוכל לשאול את עצמנו את השאלות שמתעוררות בנו בהקשר שלו: איך נכון שהחופש שלנו יראה? מה נכון לעשות בו? מהם האתגרים שהוא מביא איתו ואיך נכון להיערך אליהם?

כדי לבחון את השאלה הזו אפשר להתחיל מהמקום הבסיסי והוא הבנת המילה בעברית: המילה חופש באה מהשורש ח.פ.ש. המילה נופש באה מהשורש נ.פ.ש. האם יכול להיות שיש קשר בין חופש לחיפוש? או בין נופש לנפש? ייתכן אף לומר, שהחופש האמיתי הוא עצם האפשרות לחפש. כשמסתכלים לאחור בהיסטוריה ברמה הלאומית ישנן שתי נקודות ציון משמעותיות שבהן קיבלנו / זכינו בחופש כעם. האחת – יציאת מצרים, שהייתה בעצם יציאה מעבדות לחרות. השנייה – יום הכרזת העצמאות על מדינת ישראל.

עצמאות וחירות הן מילים מקבילות לחופש במובן זה, אולם בעוד שהיציאה לחירות ממצרים דומה להגדרה הראשונה שנתנו לעיל לחופש ומסמלת את היציאה מ... אנחנו כבר לא עבדים! הכרזת העצמאות מהווה את הרגל השנייה, לא מה שאנחנו כבר לא, אלא מה שאנחנו כן; עם חופשי בארצנו!

בנקודה זו יש לשים לב שיחד עם העצמאות באה גם האחריות, שמקורה בשאלה – מה אני אעשה עם החופש, עם העצמאות שניתנה לי. בסופו של התהליך, זה יגדיר את מה שאני ובעצם את החופש שקיבלתי.

לפי דוגמאות אלו נקל להבין שחופש בהגדרתו הוא לא רק חופש מ... אלא לא פחות מכך חופש ל... במובן זה היציאה ממסגרת ומכללים היא טובה אם וכאשר היא לוקחת את המחסומים הטבעיים שיש לנו בשגרה ומשתחררת מהם לטובת משהו שלא ניתן לעשות בשגרה או שנעשה בשגרה מכורח ועתה בחופש יכול להיעשות ממקום של בחירה ואחריות. אם נפסיק להסתכל על החופש כאיום ונתחיל להסתכל עליו כהזדמנות יהיה קל יותר להתנהל איתו ומולו. בהיבט זה החופש צריך להיות "גדול" במובן של ההזדמנות והאיכות שהוא מביא איתו ולא במובן של משך הזמן שלו. "גדול" כמו בשפת הנוער בא כשרוצים לתאר משהו עצום ולא במובן המילולי של גודל.

נשאר לענות על השאלות ששאלנו בהתחלה: מה לחופש ולחיפוש? מה לנופש ולנפש? איך נדע להתמודד עם האתגר? אם נשכיל לחפש אחר מה שטוב לנפש שלנו ונעשה את הדברים מתוך אחריות ומתוך הסתכלות של מה כן ולא של מה לא, ייתכן שזו תהיה הדרך הנכונה לדעת שהחופש שלנו טוב, מועיל ונותן כוחות לנפש. כמו בכל דבר, גם כאן יש צורך להתחיל מהדברים הקטנים ולפרוט את החופש הגדול לחופשים קטנים. כל יום חופש עומד בפני עצמו וצריך שיהיו בו את נקודות הבסיס הקבועות שעליהן ניתן להלביש את התוכניות השונות. אם נדאג שבכל יום נקדיש זמן ללימוד מתוך המקורות, ועוד נקודת זמן תהיה לעשות טוב למישהו אחר, נקודת זמן נוספת תוקדש למשהו עבור המשפחה הקרובה שלי: בעזרה, בשיתוף או במחשבה, כל אלה יהוו עבורנו נקודות משען, אשר יכוונו את היום כולו ויעטפו את שאר הבחירות של אותו היום בעומק ובערכים שאינם סותרים הנאה והתאווררות.

החשיבה בצורה זו על כל יום בנפרד יש בה כדי לעצב את החופש בצורה נכונה ולהפוך את ה"גדול" למובן הנכון שלו. כיוון שאם נסתכל על כל החופש הגדול כיחידה אחת ונגיד לעצמנו שאת כל הדברים שהצענו נעשה לאורך החופש, מתישהו בחופש נלמד ומתישהו נעסוק בלעשות טוב או בלהתייחס למשפחה, וכמובן גם נכייף ונתאוורר, הרי שהפרדנו את הדבקים ויצא שנשארנו עם קודש לחוד ועם חול לחוד, ואז נגיע למצב שהחול לא קודש ואף הקודש לא קודש.

וכבר כתב הרב קוק: "החירות האמיתית היא היכולת של האדם להיות נאמן לעצמיותו, לצלם א-לוקים שבקרבו, והיא המאפשרת לאדם להרגיש את חייו, בתור חיים משמעותיים ששווים את ערכם..." (מתוך מאמרי ראי"ה, "חירותנו").

מהמתרחש במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא

  • שגרירים צעירים בישיבת בנ”ע רעננה

    שגרירים צעירים בישיבת בנ"ע רעננה

    כחלק מחינוך למעורבות חברתית וחיים של שליחות ותרומה, תלמידי ישיבת בני עקיבא רעננה מתנדבים מידי שבוע במספר בתי ספר יסודיים בסביבת הישיבה
    המשך לקריאה
  • אלופים!

    אלופים!

    ישיבת בני עקיבא נחלים קטפה את המקום הראשון באלפיון הישיבות בכושר גופני.
    המשך לקריאה
  • בורחים עם מדעים

    בורחים עם מדעים

    כיתה ט'4 באולפנית בני עקיבא ישורון, נבחרה לחקר מסוג אחר וחדשני.
    המשך לקריאה