מעבר לאיזור תוכן ראשי מעבר לתפריט ראשי מעבר לדף הבית מעבר לצור קשר

פרשת "וישב"-הבהרות גיאוגרפיות כרקע לעלילות בפרק ל"ז/ מנחם אדלשטיין, מורה לתנ"ך באולפנת בני עקיבא צפירה

פרשת ”וישב”-הבהרות גיאוגרפיות כרקע לעלילות בפרק ל”ז/ מנחם אדלשטיין, מורה לתנ”ך באולפנת בני עקיבא צפירה

פרשת "וישב"-הבהרות גיאוגרפיות כרקע לעלילות בפרק ל"ז/ מנחם אדלשטיין, מורה לתנ"ך באולפנת בני עקיבא צפירה

בני יעקב הגדולים, חוץ מיוסף ובנימין, יוצאים לרעות את צאן המשפחה בשכם (פרק ל"ז, פס' י"ב), הנמצאת כ100 ק“מ צפונית לחברון. ולמה כה רחוק? כי היה זה בתק׳ הקיץ, שהרי נאמר: "והבור ריק, אין בו מים" (פס' כ"ד). ובאזור חברון הייתה התיישבות צפופה, ורוב השטחים נוצלו לחקלאות, ולכן שטחי המרעה מצטמצמים. בקיץ השדות יבשים, והשאריות החקלאיות שם אזלו. כמו כן היו שם, ודאי, גם הרבה עדרים, ולכן יש בעיה המרעה מובנת. מאידך, באזור שכם הייתה אז התיישבות דלילה, והראיה: האחים מודיעים לאביהם, ש"חיה רעה אכלתהו" (פס' ל"ג), ויעקב מאמין. כידוע, חיות רעות יכולות להיות רק באזורים דלילים מישובים. לכן יש שם יותר שטחי מרעה, ובעלי עדרים גדולים נהגו לנדוד לשם לכמה חדשים, כשתם האוכל בשדות אזור מגוריהם.
לכן נשלח יוסף לבקרם, ולהביא ליעקב דיווח על מצבם, וכד'.
ועוד ראיה: מסופר שיוסף טועה, ואיש יודע לכוונו לאחיו. הכיצד? אלא, במקום דל בתושבים, קבוצה של עשרה אנשים, המגיעה לכמה חודשים, עושה רושם, ומטבע הדברים כל מקומי ממהר להתקשר אליהם, לסחור עימם, לשוחח, וכך הם מקבלים מידע עליהם
ושימו לב שנאמר: " ויאמר ישראל אל יוסף" (פס' י"ג), ולא יעקב, כי למעשה שלהלן, יש השלכות לעתיד המשפחה ועם ישראל: הירידה למצרים. וזכרו כלל : אם כתוב "יעקב", אזי מדובר על עניין הקשור לזמן התרחשותו בהווה, כגון: "ויקרע יעקב שמלתיו" (פס' ל"ד).  וכשכתוב "ישראל", יש כאן רמז לעתיד, כגון: "ויסע ישראל וכל אשר לו" (לכיוון מצרים, פרק מ"ו, פס' א').
ועוד נקודה: נאמר: “וישלחהו מעמק חברון“ (פס׳ י“ד), ושואל רש“י: הרי חברון היא על הר?! ותשובתו המדרשית: יש כאן רמז היסטורי: כאן מתחילה התגשמות רצון ה׳ ב“ברית בין הבתרים“ (פרק ט“ו, י“ג- י“ד). אזי פרוש “עמק“= רעיון, מחשבה, עמוקה- נסתרת. כלומר, יעקב, בשולחו את יוסף, אינו מודע למהלך האלוקי. ולכן הוא עושה מעשה, לכאורה, תמוה: לשלוח את יוסף לאחים, ביודעו את יחסם אליו.  אמנם הוא לא חשב על רצח, אבל למה להעמידו במצב לא נעים?!  ואולי הקב“ה "הכשילו", כדי להתחיל את מימוש גזרתו הנ"ל. אבל עפ“י הפשט אין קושיא, כי חברון היא אכן נמצאת בעמק בין הרי חברון. כלומר, האזור כולו הוא אכן גבוה מעל פני הים, אך העיר  נמצאת בין רכסי הרים, ובנויה בעמק, שמסביבו הרים או גבעות, וכל מי שביקר שם רואה זאת בבירור.

מהמתרחש במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא

  • שגרירים צעירים בישיבת בנ”ע רעננה

    שגרירים צעירים בישיבת בנ"ע רעננה

    כחלק מחינוך למעורבות חברתית וחיים של שליחות ותרומה, תלמידי ישיבת בני עקיבא רעננה מתנדבים מידי שבוע במספר בתי ספר יסודיים בסביבת הישיבה
    המשך לקריאה
  • אלופים!

    אלופים!

    ישיבת בני עקיבא נחלים קטפה את המקום הראשון באלפיון הישיבות בכושר גופני.
    המשך לקריאה
  • בורחים עם מדעים

    בורחים עם מדעים

    כיתה ט'4 באולפנית בני עקיבא ישורון, נבחרה לחקר מסוג אחר וחדשני.
    המשך לקריאה