מעבר לאיזור תוכן ראשי מעבר לתפריט ראשי מעבר לדף הבית מעבר לצור קשר

איך בוחרים ישיבה או אולפנה נוכח שפע המוסדות הקיימים? הרב יונה גודמן, מנהל חינוכי רשת ישיבות ואולפנות בני עקיבא

איך בוחרים ישיבה או אולפנה נוכח שפע המוסדות הקיימים? הרב יונה גודמן, מנהל חינוכי רשת ישיבות ואולפנות בני עקיבא

איך בוחרים ישיבה או אולפנה נוכח שפע המוסדות הקיימים? הרב יונה גודמן, מנהל חינוכי רשת ישיבות ואולפנות בני עקיבא

הורה המבקש לבחור לבנו או לבתו ישיבה או אולפנה לשנה הבאה, עלול למצוא את עצמו מתמודד עם כמות עצומה של מוסדות שונים )ושל פרסומים מגוונים...( באופן שיקשה עליו לזהות את המוסד הטוב לבנו )כל שייאמר להלן מכוון גם לבנות ולאולפנות(.

אמנם יש הורים שזכו ובמרחק קצר מביתם ניצב מוסד מצוין שפוטר אותם מהתהליך של פיענוח מפת המוסדות היום, אך למען רבים אחרים שמתלבטים בין כמה אפשרויות,  בין באזור מגוריהם ובין ברמה הארצית ננסה להעלות כמה הצעות מעשיות כיצד להתמודד עם תהליך הבחירה המורכב.

כיצד )לא) לבחור מוסד לימודים

נפתח בשלושה דברים שמומלץ להיזהר מהם. דבר ראשון, כדאי להשתחרר מדימויים שנדבקו למוסדות שונים. זאת, לא רק מפני שיתכן שהדימוי מראשיתו היה מוטעה, אלא מפני שיתכן שהוא היה מוצדק בעבר, אך המוסד שינה מאז לגמרי את פניו. אל לו לבוא לפסול מוסד, כי בתקופה שהוא היה נער המוסד נחשב לא טוב“. וכן אין לפסול מקום, כי בן-הדוד למד בו לפני חמש שנים ולא נהנה.

בה המוסדות מתחדשים, תוכניות לימודים חדשות מתפתחות, צוותים מתרעננים וחזון חינוכי מתעדכן. על כן, יש להשיג המלצות על המוסד שמעודכנות לשנה-שנתיים אחרונות ולא מהעבר הרחוק.

דבר שני, יש להתייחס למודעות הפרסום בעיתון בערבון מוגבל. הם נועדו לשווק ועל כן ניתן לראות בהן לכל היותר קריאת כיווןשתחייב בירור מעמיק יותר.

דבר שלישי ואחרון, יש מוסדות שנחשביםמצוינים ומאות פונים אליהם כדי להתקבל, בעת שיש למקום שלושים מקומות פנויים. לא כדאי לרשום את הילד )רק( למקומות אלו, כי חישוב סטטיסטי פשוט ילמד שיתכן שגם ילד מדהים לא יתקבל לאף אחד מהם, דבר שבין השאר עלול לפגוע בדימוי העצמי שלו,במקביל לעובדה שהוא יוותר בינתיים ללא שיבוץ.

כיצד )כן( מבררים על מוסד?

לאחר שהחלטנו לברר על מקום, כדאי לנסות לקבל מידע ראשוני מאתר האינטרנט שלו. אמנם גם אתר הוא ייצוגי, אך הוא מאפשר הצצה ראשונית למוסד: על המגמות והפעילויות שהוא מציע בשילוב תמונות של התלמידים וסיכומים שבועיים של הנעשה“ .)רק אזהרה אחת! אל תשפטו מוסד לפי יכולתו להפיק אתרים...( אם המקום נראה לכם כשווה בדיקה“, אזי בשלב זה כדאי לחפש הורה שבנו לומד במקום כעת. ממנו ניתן לשמוע על התרשמותו מהישיבה )או מהאולפנה( כפי שהן בהווה. באם רוצים להעמיק עוד, מומלץ להתקשר למוסד ולבקש לדבר עם איש צוות, כדי לשאול שאלות. לרוב המוסדות יש איש קשר שתפקידו לכוון הורים ותוכלו לשאול אותו שאלות רבות שיסייעו לכם להבין טוב יותר את אופי המוסד וייחודו. אחרון חביב, אם המקום ממש נראה לכם, שווה לנסוע לשם )אפילו בלי הנער( ולהסתובב קצת בהפסקה, לדבר עם תלמידים וכו’, בבחינת טוב מראה עיניים“ )קהלת ו’(. כל אלו יסייעו לכם לקבל תמונה מהימנה יותר מאשר דימוי שנתקעאצלנו ושייך לעבר.

מה עושים בפועל?

לפני שבוחרים, יש צורך להחליט מה חשוב לנו באמת . האם העיקר זו מעבדה חדשה או דווקא גישה חינוכית חמה? האם העיקר הוא לימודי חלל לתואר ראשון בכיתה טאו דווקא העצמה אישית? כמובן, הדברים לא חייבים לסתור, אך עלינו להגדיר מראש מה חשוב לנו שבננו יקבל בשנים הקרובות. בה בעת, אל לנו לחפש מוסד שמתאים לנו, אלא מוסד שמתאים לו ודי לחכימא ברמיזא.

לאורך כל הדרך צריך לזכור שאין מוסד מצוין, אלא מוסד שהוא מצוין עבורו. אין להסתנוור מדימויים

מפוצצים אלא כדאי לחפש מקום עם לב וגישה חינוכית, מקום שיעזור לילד ללמוד ולהתפתח בשמחה. ואחרון חביב: נדרשת אמונה. אמונה שהקבה יסייע לנו לבחור עבורו מקום בו הוא יצמח. וכן, גם תפילה בעה תועיל ותאפשר לנו להגיע ליום בו נאמר גם פרקי הודיה.

מהמתרחש במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא

  • חנוך לנער על פי דרכו

    חנוך לנער על פי דרכו

    מה השיקולים שצריך לקחת בחשבון כשבוחרים ישיבה או אולפנה? עד כמה ההורים צריכים להתערב? הרב דולי בסוק על אמונה ביכולת המתבגר לקראת הרישום למוסדות חינוך.
    המשך לקריאה
  • מנהלת יעוץ והכוונה

    מנהלת יעוץ והכוונה

    באיזו אולפנה או ישיבה תיכונית כדאי לילדכם ללמוד? חמישה טיפים של רותם לבחירת המקום לילדכם.
    המשך לקריאה
  • מובילים ציונות דתית בגליל

    מובילים ציונות דתית בגליל

    מובילים ציונות דתית בגליל לאחר חצי שנה של מפגשים שבועיים בנושא ציונות דתית, יצאו השבוע כמעל 140 בנות ואנשי צוות מ-7 אולפנות של רשת בני עקיבא ליומיים מסע ציוני דתי בגליל. המסע נפתח בטיול קצר לפתיחת הלב ממצודת ביריה לבית הכנסת העתיק בנבוריה. לאחר הטיול ומעגלי שיח להיכרות, הגיעו הבנות לצפת העתיקה שם השתתפו בסדנאות להקשבה ולימוד. את הביקור סיימנו בשירה וריקודים במעין החתום. בהמשך סיירו הבנות בשבילי פקיעין העתיקה ממערת רשב״י לבית מרגלית זינתי שומרת הגחלת שריגשה ולימדה אותן מהי ׳לנו מורשה׳. היום השני נפתח במפגש עם הגרעין התורני בקרית שמונה שם העמיקו בנושא שליחות אישית וחיבור לעם ישראל את המסע חתמו הבנות במפגש עם השומר החדש במטולה שם זכו ללמוד ולהרגיש בידיים את אהבת ועבודת האדמה, כדוגמא להגשמה ציונית דתית. בכל אחד מהמקומות נפגשו ההבנות עם אנשים וסיפורים, שחשפו אותן לעוד נדבך ב׳סיפור׳ המופלא של הציונות הדתית ושל חזרת עם ישראל לארצו ומילוי ייעודו.
    המשך לקריאה