אמירה ועוד (פעם) אמירה/הרב עמי צברי, ראש אולפנת בני עקיבא "תהילת ישראל" אילת

-
פרשת אמור
- הכל בגלל הרוח לפרשת אמור - הרב שלמה קמחי ראש ישיבת בני עקיבא אורות יהודה אפרת
- סיפור מההפטרה לפרשת אמור / הרב אפרים זיק ראש ישיבת בני עקיבא רעננה
- סיפור מההפטרה לפרשת אמר/ הרב אפריים זיק ראש ישיבת בני עקיבא רעננה
- החינוך בעיתות וזמנים לפרשת אמור - הרב מאיר טויבר ראש ישיבת בני עקיבא נתיב מאיר
- פרשת אמור - מנהיגותו המיוחדת של משה על רקע פרשת המקלל/ הרב אמיר אדרעי ראש אולפנת בני עקיבא צפירה
- שלוש דקות על פרשת אמור, תשע"ד/ הרב אלעזר אהרנסון ראש ישיבת בני עקיבא הסדר חולון
- שלוש דקות על פרשת אמור / הרב אלעזר אהרנסון ראש ישיבת בני עקיבא הסדר חולון
- "ונקדשתי בתוך בני ישראל" -חינוך לעבודת הכלל / הרב ליאור הלפרין ראש אולפנת בני עקיבא נריה
- פרשת אמור - מנהיגותו המיוחדת של משה על רקע פרשת המקלל / הרב אמיר אדרעי ראש אולפנת בני עקיבא צפירה
- כיצד ניתן לעניים צדקה ? הרב שרגא פרוכטר ראש ישיבת בני עקיבא גבעת שמואל
- "וספרתם לכם ממחרת השבת ... עד ממחרת השבת השביעית תספרו חמישים יום" - הרב אפרים זיק ראש ישיבת בני עקיבא רעננה
- פרשת אמור--קדושה מתוך התנהגותו התורנית והמוסרית של האדם/ הרב אריאל רוקח, ראש ישיבת בני עקיבא ראשון לציון
- אמירה ועוד (פעם) אמירה/הרב עמי צברי, ראש אולפנת בני עקיבא "תהילת ישראל" אילת
- פרשת אמור- הכוח הסגולי והכוח הבחירי/הרב שאול פיינה,ראש אולפנת בני עקיבא חולון
- פרשת אמור-בין קדושה לרגישות חברתית/ הרב שמואל רוזנבלום, ראש ישיבת בני עקיבא לפיד מודיעין
- פרשת אמור / הרב ערן פרינס, ראש ישיבת בני עקיבא נתיב מאיר
- פרשת אמור- קידוש ה' פרטי ולאומי/הרב משה צבי וקסלר, ראש ישיבת בני עקיבא בני ברק
- פרשת אמור – חובתנו כלפי הזולת / הרב שרגא פרוכטר ראש ישיבת בני עקיבא גבעת שמואל
- פרשת אמור - כיצד נחנך לצדקה | הרב רגא פרוכטר ראש ישיבת בני עקיבא גבעת שמואל
- פרשת אמור | נקדש את שמך בעולם - הרב אלמוג וגנר ראש ישבת בני עקיבא חדרה
אמירה ועוד (פעם) אמירה/הרב עמי צברי, ראש אולפנת בני עקיבא "תהילת ישראל" אילת
'אמֺר אל הכֺהנים בני אהרֺן ואמרת אליהם...'(ויקרא כא, א). מדוע יש צורך בשתי אמירות ? לא מספיק לומר פעם אחת ? ומסביר רש"י'' "להזהיר גדולים על הקטנים ".
ובמדרש אחר מובא הסבר אחר :"... כך העליונים שאין יצר הרע מצוי בהם - אמירה אחת דיה להם...אבל התחתונים שיש בהם יצר הרע - הלוואי לשתי אמירות יעמדו." (ויקרא רבה כו, ה).
במדרש השני, מלמדים אותנו חכמים לא את חובת החינוך אלא את אופן החינוך - את הצורך בשתי אמירות, לא ככפל לשון בלבד, או לחזרה על דברים כי לא שמעו בפעם הראשונה וכד', אלא כבעלות אופן שונה ובעלות מטרה שונה.
כאשר מעוניינים לחנך את האדם ולעצב את דמותו לא די בהשמעת ידיעות ומושגים חדשים בלבד. שכן, לכל אדם יש השקפות, דעות ומערכת מושגים משלו, וכאשר הוא שומע מחשבות ודעות חדשות, אשר אינן תואמות את שלו, הרי שלעיתים שמיעתו תהיה פיזית/טכנית בלבד ולא יפנים את הדברים, ולעיתים ינתב את הדברים ששמע לתוך מערכת המושגים שלו. כך יכול לקרות, שדברים הנאמרים עלולים להיקלט אצל כל שומע באופן אחר, כפי שהוא רואה את הדברים, ולפרש אותם כפי הבנתו והשגתו.
השפעה על אדם או בניית אישיותו מצריכות אמירה ראשונה. לא אמירה של הקניית ידיעות מסוימות. אלא יש צורך באמירה אשר תפתח את הלב, אמירה אשר תחדור לאדם ותשפיע עליו לפתוח את סגור ליבו, שיהיה מוכן לשמוע ולקבל, לקלוט ולאמץ את הדברים הנשמעים. אמירה זו אינה נמדדת ואין לה שיעור מדויק. יכול אדם לשמוע הרבה מאד, עד שירגיש שיש בו את הרצון לשמוע ולקלוט. ייתכן שאם ננסה אז לבחון מה קלט עד כה, יראה שלכאורה הוא לא קלט כלום. הוא לא יכול לומר בוודאות מה קלט ומה נצרב בתוכו, אבל למרות זאת הוא מאד רוצה לשמוע וצמא לקבל.
על משמעותה של האמירה הראשונית, מספרים, על אותו תלמיד, אשר שמע ולמד מהרב שלו וסיפר לידידו, שדבריו של הרב היו יוצאים מן הכלל, וכולו היה התפעלות מהדברים ששמע. כששאלו ידידו מה אמר הרב? השיב: שהוא יכול להסביר את דברי הרב ! האם באמת אותו תלמיד לא הבין מה ששמע? אלא, אולי לא הבין כלום אבל ליבו היה פתוח לשמוע.
רק לאחר שהצליחה האמירה הראשונה (של פתיחת הפתח, החיבור יצירת הרצון לשמוע ולקבל), יש מקום לאמירה השניה (האינפורמטיבית, המידע והידע) ללימוד ולהפנמה. רק אז, לאחר שהן באות ללב פתוח ולאוזן קשבת - הן נקלטות. או אז, אוסף לו האדם לא רק גודש ידיעות, אלא חודרים הדברים לכל יישותו, בונים אותו ומפתחים את אישיותו.
הרוצה לחנך ולהשפיע, הרוצה להתחנך ולהיות מושפע, צריכים לדעת את יסוד שתי האמירות, ואין צורך לחפש כבר מתחילה את ההישגים ולבדוק את כמות הידע שנקלט. אם זוכה האדם לשמוע ולקלוט את הדברים באופן שחדרו לתוכו ולאישיותו, הרי שמכאן ואילך יפרצו הדברים גם ממנו והלאה, באופן טבעי, ולא צריך הוא להשפיע מתוך כפייה.
ועל כן אין אנחנו צריכים להתייאש מתלמידות שלכאורה 'לא קולטות'. אין דבר כזה 'לא קולטות'. ראשית צריך ליצור את האוירה, את הפניות, והרצון לקבל ולשמוע. אחרי זה תבוא הקליטה המשמעותית.
יישר כוח לכולכם על כך שאתם יוצרים את האוירה הראשונית והפניות. רק צריך לזכור שתהליך כזה הוא לא קבוצתי אלא אישי. כל אחת בקצב שלה, דבר שיוצר 'פערי קליטה' בקבוצה - ועם זה צריך להתמודד ובעיקר בסבלנות. יישר כוח לכולכם שנוהגים בכמה אמירות ובסבלנות !
ב"ה רואים את התוצאות ובע"ה - ובעזרתכם - נמשיך ונעלה מעלה מעלה !
מהמתרחש במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא
-
יש מקום: מתחם ההרשמה הדיגיטלי של מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא
מתלבטים איזו ישיבה מתאימה לבנכם? לא יודעים לאיזו אולפנה כדאי לשלוח את הבת? מתחם ההרשמה הארצי עומד לשרותכם >המשך לקריאה -
טיפים יומיים בשימושי ZOOM (מתעדכן)
לאור המצב, טיפים יומיים של הרב יונה גודמן, שיסייעו לכם בניהול מפגשי זוםהמשך לקריאה -
פרס מצטיין בסיס טכני חיל האוויר לתלמיד יב"ע פסגת זאב!
אריאל יצחקוב, תלמיד כיתה י' ושוחר בתוכנית, זכה בשבוע שעבר בפרס מצטיין בסיס טכני חיל האוויר בחיפה. כל הכבוד! >המשך לקריאה