מעבר לאיזור תוכן ראשי מעבר לתפריט ראשי מעבר לדף הבית מעבר לצור קשר

בין פרשת וישב לחג החנוכה / הרב שרגא פרוכטר ראש ישיבת בני עקיבא גבעת שמואל

בין פרשת וישב לחג החנוכה / הרב שרגא פרוכטר ראש ישיבת בני עקיבא גבעת שמואל

בין פרשת וישב לחג החנוכה / הרב שרגא פרוכטר ראש ישיבת בני עקיבא גבעת שמואל

תפילת שחרית )

חג החנוכה מציין, כידוע, לא רק ניצחון מלחמתי של המכבים על היוונים , כי אם גם ובעיקר ניצחון והישרדות במלחמת תרבות. גם סיפורו של יוסף, גיבור הפרשות הבאות הוא סיפור של מאבקי תרבות, סיפור של סכנות רוחניות ותרבותיות העוברות עליו, ויכולת אדירה לגבור על הסכנות ולהישאר נער עברי.

שמו של חג החנוכה, מקורו מלשון חינוך. ע"י הבנת שורשי המאבקים בחנוכה ובפרשת השבוע, ניתן ללמוד יסודות חינוכיים עצומים. נהוג לראות במאבק עם התרבות היוונית, מעין מאבק של כוחות האור בכוחות החושך ומאבק של קודש בחול. ראיה זו נכונה ברובד מסוים, אך אינה מספקת על מנת להבין את אשר התרחש באמת במאבק זה. ע"פ שיטת מרן הרב קוק, המלחמה עם היוונים , הייתה נעוצה בשורש עמוק יותר. הדברים מובאים באריכות ע"י הרב נריה זצ"ל שהשבוע מלאו 22 שנה לפטירתו , והשתתפנו עם בני הישיבה באזכרה בכפר הרוא"ה. אומר הרב נריה זצ"ל בספרו מועדי הראי"ה, וכך מוסבר שם : "היוונים לא עסקו בעולם החומר והנהנתנות בלבד. היוונים עסקו רבות גם בעולם הרוח. הפילוסופים היוונים הגיעו לתובנות עצומות במדעי הרוח, עד כדי כך שגדולי ישראל כרמב"ם, השתמשו בחכמתם לא פעם, וכפי שמדגיש

 

הרמב"ם בהקדמה לשמונה פרקים : "קבל האמת ממי שאמרה". יוון , אולי יותר מכל שאר אומות העולם, ידעה רוחניות מהי. א"כ מה היה החיסרון בתורת יוון ??

חסרון מהותי אחד היה ליוונים. יוון הייתה מחולקת לשתי דיסציפלינות שונות. תחום עיסוק מרכזי אחד היה העיסוק בתרבות היופי ובפיתוח הגוף והספורט. לעומת זאת, האומה היוונית בנתה גם מקדשים בפרישות גמורה מכל החיים הטבעיים. הייתה להם הפרדה מוחלטת בין הגוף לבין הרוח , העולמות היו רחוקים ומנותקים זה מזה. בפני היווני המצוי היו שתי אפשרויות : לדבוק בגוף - בחיצוניות , או לדבוק ברוח – בפנימיות, ואין שום קשר בין שני הדברים.

מאבקם של היוונים בישראל הייתה מלחמה ביכולת החיבור בין עולם הקודש לעולם החול. היוונים ידעו טוב מאוד את ערכו של עולם הרוח, אולם הדבר אליו התנגדו נחרצות היה החיבור שבין העולמות.

וכך מסביר הרב קוק: "לא כן ישראל - עליהם נאמר : "ואתם תהיו לי ממלכת כוהנים" - מלכות העוסקת בהנהגה מדינית , וכהונה העוסקת בהנהגה רוחנית, מאוחדות ומלוכדות". עם ישראל לא נברא ליצור ישיבת כוהנים , כי אם ממלכת כוהנים - ממלכה הבנויה מכל המרכיבים הנצרכים : צבא, משטרה , כלכלה , תעשיה, היי-טק וכו'. אמנם , זוהי ממלכה של כוהנים, אשר כולה מושתתת על יסוד הקודש.

תכונה זאת לא יכלו היוונים לסבול. על כן, מיקדו את עיקר גזירותיהם בתחומי חיבור השמים והארץ. הם גזרו על השבת - עיקרו של עונג השבת הוא במצוות האכילה והשתייה. כל אכילת שבת היא אכילה קדושה, אומר האר"י הקדוש. על זאת גזרו היוונים . לשיטתם, לא יכולה להיות כל קדושה באוכל. הרוצה ליהנות מאכילה, עליו לחפש מסעדה טובה, אך אל לו לטעון שהוא נהנה בקדושה.

הם גזרו על המילה - הכיצד ניתן למצוא קדושה במקום הגופני ביותר של האדם - טענו היוונים.  לפי תרבות יוון , אין - ולא יכולה להיות כל קדושה בעולם המעשה. הרוצה להתקדש, ידבק הוא בשכל הפועל וינתק רגליו מן המציאות, מן חיי המעשה .

לכן , מסביר הרב קוק זצ"ל , במלחמה זו נגד היוונים, דווקא החשמונאים הכוהנים היו הלוחמים. "הכהנים העוסקים ברוח הקודש של עם ישראל ושומרים עליה, הם הם הלוחמים בעוז ובגבורת הגוף". אצל החשמונאים - העולמות היו מחוברים. מתתיהו , הכהן הגדול שעמד בראשם, כלל בתוכו כמו כל כהן גדול ראוי - את כל המעלות. ע"פ חז"ל (תוספתא יומא א, ו') כהן גדול, היה גדול מאחיו לא רק בקדושה וביראת שמים, כי אם גם בנוי , בעושר ובכוח. הוא היה היפה ביותר מבין הכוהנים, החזק ביותר מביניהם , והעשיר ביותר. כהן גדול כלל בתוכו את כל המעלות – החיצונית והפנימיות כאחד.

גם יוסף הצדיק, כלל בתוכו את כל המעלות. הוא היה "מתקן בשערו, כדי שיהיה נראה יפה", כדברי רש"י ע"פ חז"ל. הוא היה ריאליסט, עם רגליים על הקרקע. בקיא בענייני כלכלה וניהול.  בראש ובראשונה , פיעמה ביוסף רוח אלוקים. "הנמצא כזה איש - אשר רוח אלוקים בו" - מתפעל פרעה. דמותו של יוסף ודמותו של הכהן הגדול, אלו הן הדמויות המנציחות את ניצחון המכבים על היוונים - ניצחון חיבור השמים והארץ על התרבות שמנתקת בין העולמות. 

מהמתרחש במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא

  • פנימייה חדשה על שם הרב מרדכי אליהו זצ”ל

    פנימייה חדשה על שם הרב מרדכי אליהו זצ"ל

    אולפנית בני עקיבא מירון חנכה פנימייה חדשה. במעמד חנוכת הפנימייה, על שמו של הרב מרדכי אליהו זצ"ל, השתתף בנו הרב שמאל אליהו.
    המשך לקריאה
  • מהפכה של שמחה בבית החולים ”סורוקה”

    מהפכה של שמחה בבית החולים "סורוקה"

    תלמידים בישיבת בני עקיבא "אהל שלמה" בבאר שבע משתתפים בפרויקט "מהפכה של שמחה" בבית החולים
    המשך לקריאה
  • ערב התעוררות באולפנת בנ”ע מודיעין: ''תנופה עצומה''

    ערב התעוררות באולפנת בנ"ע מודיעין: ''תנופה עצומה''

    מאות בנות האולפנה נהנו מהופעתם של חנן בן ארי ומשה נריה כורסיה, אשר סחפו את הקהל לאווירת ימי התשובה בהופעה מיוחדת במינה.
    המשך לקריאה