מעבר לאיזור תוכן ראשי מעבר לתפריט ראשי מעבר לדף הבית מעבר לצור קשר

בשלח - ה"אני" המצרי לעומת ה"אני" היהודי - הרב אריאל רוקח ראש ישיבת בני עקיבא ראשון לציון

בשלח - ה”אני” המצרי לעומת ה”אני” היהודי - הרב אריאל רוקח ראש ישיבת בני עקיבא ראשון לציון

בשלח - ה"אני" המצרי לעומת ה"אני" היהודי - הרב אריאל רוקח ראש ישיבת בני עקיבא ראשון לציון

"ויוגד למלך מצרים כי ברח העם..." וכי פרעה לא ידע שעם ישראל יוצא ממצרים והלא הוא עצמו אמר למשה ואהרון: "ויקום פרעה לילה... ויאמר קומו צאו מתוך עמי גם אתם גם בני ישראל" ובהמשך : " ותחזק מצרים על העם למהר לשלחם מן הארץ..".

ישנן שתי בחינות 'פרעה ' ו'מלך מצרים'. פרעה מחדד את הצד הפרטי ואילו 'מלך מצרים' מבטא את תפקידו הממלכתי הלאומי. פרעה הרשע חשב על עצמו בהיותו בכור הוא חשש ל'עורו'. מכת בכורות פגעה בבכורים ופרעה חשש למות על כן החליט לשלח את ישראל.
אולם כשבאים ומהדהדים את יציאת ישראל ל'מלך מצרים' למי שאמור לחשוב ולדאוג לעם אזי נהפך ליבו ויוצא לרדוף, וכדברי רשי על הפסוק "ואת עמו לקח עימו" "משכם בדברים...דרך שאר מלכים עבדיו קודמין לו במלחמה, ואני אקדים לפניכם".

בניגוד לתפיסתו המצרית, אנחנו, בית המדרש היהודי, מחנך כי גם האדם הפרטי צריך לחשוב על האחר, הכללי. נכון ש'חייך קודמין לחיי חברך' אך זה במקרי קיצון ועד לשם רבו הציוויים והחיובים המלמדים לחשוב על האחר ("וחי אחיך עמך''; ''ואהבת לרעך כמוך" ועוד...).

 

מהמתרחש במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא

  • תובנות ועצות על אתגרי החינוך בימי הקורונה

    תובנות ועצות על אתגרי החינוך בימי הקורונה

    שפע של תובנות ועצות על אתגרי החינוך בימי הקורונה! ראיון של ראש מנהל החינוך, הרב ד"ר יונה גודמן, בכאן מורשת. האזינו >
    המשך לקריאה
  • אגרת להורים

    אגרת להורים

    אגרת להורים בעניין תשלומי ההורים למוסדות החינוך >
    המשך לקריאה
  • שיר של יום: סרטונים מתעדכנים בתקופת הקורונה

    שיר של יום: סרטונים מתעדכנים בתקופת הקורונה

    בכל יום אנחנו מעלים 3 סרטונים ב-3 נושאים שונים על מנת להמשיך בחווית הלימוד ככל הניתן, לשמור על קשר ולחזק את התלמידים וההורים! מוזמנים להיכנס ולצפות >
    המשך לקריאה