מעבר לאיזור תוכן ראשי מעבר לתפריט ראשי מעבר לדף הבית מעבר לצור קשר

גם אני הייתי ביב“ע - מתבונן מהצד - ראיון עם לייזי שפירא

גם אני הייתי ביב“ע - מתבונן מהצד  - ראיון עם לייזי שפירא

גם אני הייתי ביב“ע - מתבונן מהצד - ראיון עם לייזי שפירא

לייזי שפירא התפרסם בזכות הסדרה המצליחה "סרוגים", שעסקה בחיפוש העצמי ובלבטים של קבוצת רווקים דתיים ירושלמים, אך גם יצירותיו האחרות עוסקות בזהות אישית במרחב הדתי לאומי.

"נוף ילדותי השתנה כמה פעמים. כשהייתי קטן יצאנו לשליחות בחו"ל, וכשחזרתי לישראל בגיל 8 הרגשתי כמו עולה חדש. כעבור כמה שנים עברנו מרחובות לקרני שומרון. תמיד הייתי קצת חדש וקצת אאוטסיידר וזה אפשר לי להתבונן מהצד על החברה".

מקדש מעט

הסדרה החדשה של לייזי שפירא ואילנית באומן "מקדש מעט", המשודרת בימים אלה בערוץ הראשון, היא סדרה דוקומנטרית על בית כנסת מהזוית הקהילתית. כל פרק שונה מקודמו ועוסק בקונפליקטים אחרים. מפוני היישוב גן אור שעדיין מחכים לבניית בית כנסת של קבע כדי לאחד סביבו את הקהילה מחדש; רועי, קייס בן 19 מחדרה, המלמד את ילדי השכונה את השפה האמהרית ואת תפילות העדה וחושש שהכול יתפרק כשהוא יתגייס לצבא; ומאיר חי כרסנטי, גבאי בית הכנסת "אבוהב" בצפת, המחפש מחליף אך מתקשה למצוא מישהו שידע לשמור על הרוח המיוחדת והמתונה של בית הכנסת העתיק. "בבסיס של בית הכנסת יש קונפליקט מסוים. מצד אחד בית כנסת נועד לכנס ולשמר את המסורת ואת הקהילה. אך בית כנסת הוא גם חלק אינטגרלי מהחיים, ובאופן טבעי שינויים שקורים בחברה מחלחלים גם לבית הכנסת. ולכן לדעתי בית כנסת הוא מקום טוב לבחון תהליכים בחברה".

איזה סוג של תלמיד היית?

"הייתי ילד טוב. אפילו די חנון. הצטיינתי בגמרא בפרט ובמקצועות הקודש בכלל".

לייזי מעיד על עצמו שהוא "לא ריאלי בכלל" ושונא מתמטיקה. אי לכך ובהתאם לזאת הלך למגמת גיאוגרפיה וארץ ישראל, אחת משתי המגמות היחידות שהיו בישיבה

באותם ימים (המגמה השנייה הייתה פיזיקה). "היו רק שתי מגמות לבחירה, כי הישיבה הייתה חדשה והיינו רק 19 תלמידים במחזור. הישיבה הייתה מאוד אינטימית, וזה תרם לאווירה המשפחתית. באותה תקופה בישיבות התיכוניות המיתולוגיות לימדו הרבה ר"מים חרדים, ולעומת זאת אצלנו המורים היו דתיים לאומיים, צעירים, בוגרי ישיבות הסדר. זאת הייתה מגמה חדשה ומרעננת, שרק הוסיפה לתחושה הביתית בישיבה".

מה דעתך על מגמות הקולנוע שיש כיום בישיבות רבות?

"בתקופתי לא היו מגמות קולנוע בבתי ספר דתיים. לא נתנו מקום ליצירה בציבור שלנו, אפילו התייחסו לזה כאל שטויות ודחפו ללמוד מקצוע 'אמיתי'. מאז השתנו הרבה דברים. כיום בציונות הדתית יש הרבה יותר  מקום לאמנות ולביטוי עצמי מאשר שהיה בתקופת נעוריי. באופן טבעי ניתן לראות את השינוי גם במגמות הנפתחות בישיבות ובאולפנות". ואכן, כמעט בכל ישיבה ואולפנה ניתן למצוא כיום לפחות מגמה אחת בתחום קולנוע, תקשורת, אמנות, דרמה, מוזיקה ועוד מתחום התרבות והיצירה.

"אני רואה היום סטודנטים שמגיעים ללמוד אצלי בבית ספר 'מעלה' )מוסד ללימודי טלוויזיה, קולנוע, ואמנויות לציבור הדתי לאומי בירושלים.( והם מגיעים עם הרבה יותר כלים ממה שהיו לי כשאני הגעתי כסטודנט ל'מעלה' לפני 20 שנה. הם בוגרי מגמות קולנוע והם ברמה גבוהה מאוד".

לייזי מברך על השינוי. "זה שינוי מאוד חשוב, כי המאבק שלנו הוא מאבק תודעתי, מאבק תרבותי, והשנים האחרונות הוכיחו שאנחנו לא יכולים להפקיר את הזירה הזו. אנחנו יכולים להקים עוד ועוד יישובים, אבל אם לא נהיה גם בתוך התרבות והתקשורת, זה עורבא פרח. כל יישוב אפשר להוריד מהקרקע בתוך שבוע. לכן מאוד חשוב שאנשים מהציבור שלנו, עם הערכים שלנו, יהיו בתקשורת ובתרבות, כדי להשמיע את קולם בציבוריות הישראלית".

"כבר בבית ספר לקולנוע 'מעלה' הבנתי שזה הכלי שלי לבטא את עצמי. הקב"ה נתן לי מתנה, קיבלתי כלים לבטא את עצמי באופן שעשרות אלפי אנשים יכולים לראות. ביצירות שלי אני מציג בפומבי את נקודת המבט שלי על הנושאים שבהם אני עוסק. מצאתי את המקום שלי בעולם". לייזי קורא לתלמידים שחשים דחף יצירה פנימי לבטא אותו ולא לחשוש.

"יש אנשים שמממשים את עצמם במוסיקה, יש אנשים שמממשים את עצמם במחול, בציור או אפילו במתמטיקה. אני מממש את הייעוד שלי בחיים ביצירות הקולנועיות שאני עושה". /

מהמתרחש במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא

  • מחנכים באמונה

    מחנכים באמונה

    הקלטות וובינרי העשרה בנושאי פדגוגיה, חינוך ואמונה בימי הקורונה
    המשך לקריאה
  • טיפים יומיים בשימושי ZOOM (מתעדכן)

    טיפים יומיים בשימושי ZOOM (מתעדכן)

    לאור המצב, טיפים יומיים של הרב יונה גודמן, שיסייעו לכם בניהול מפגשי זום
    המשך לקריאה
  • פרויקט מעבדת המחשבים ביב”ע מודיעין

    פרויקט מעבדת המחשבים ביב"ע מודיעין

    צפו בפרויקט מעבדת המחשבים ביב"ע מודיעין במהדורה הצעירה של חדשות 12
    המשך לקריאה