מעבר לאיזור תוכן ראשי מעבר לתפריט ראשי מעבר לדף הבית מעבר לצור קשר

דברים לפרשת חיי שרה/מיכה קלצהנדלר, ראש ישיבת בני עקיבא אור עציון

דברים לפרשת חיי שרה/מיכה קלצהנדלר, ראש ישיבת בני עקיבא אור עציון

דברים לפרשת חיי שרה/מיכה קלצהנדלר, ראש ישיבת בני עקיבא אור עציון

בראשית פרק כד
(ב) וַיֹּאמֶר אַבְרָהָם אֶל עַבְדּוֹ זְקַן בֵּיתוֹ הַמֹּשֵׁל בְּכָל אֲשֶׁר לוֹ שִׂים נָא יָדְךָ תַּחַת יְרֵכִי:
(ג) וְאַשְׁבִּיעֲךָ בה' אֱלֹקי הַשָּׁמַיִם וֵאלֹקֵי הָאָרֶץ אֲשֶׁר לֹא תִקַּח אִשָּׁה לִבְנִי מִבְּנוֹת הַכְּנַעֲנִי אֲשֶׁר אָנֹכִי יוֹשֵׁב בְּקִרְבּוֹ:

אחת ההדגשות בציוויו של אברהם לאליעזר בבחירת אשה לבנו יצחק, היא השלילה המוחלטת למצוא אשה מארץ כנען. שלילה זו, של שידוך עם אשה כנענית, חוזרת על עצמה גם בפרשה הבאה, אצל יצחק ורבקה שנישואי בנם עשו עם כנעניות הייתה להם למורת רוח.
בראשית פרק כו
(לד) וַיְהִי עֵשָׂו בֶּן אַרְבָּעִים שָׁנָה וַיִּקַּח אִשָּׁה אֶת יְהוּדִית בַּת בְּאֵרִי הַחִתִּי וְאֶת בָּשְׂמַת בַּת אֵילֹן הַחִתִּי:
(לה) וַתִּהְיֶין מֹרַת רוח לְיִצְחָק וּלְרִבְקָה:
וכפי שמסביר האבן עזרא :  "מרת רוח כל אחת מהן. ... כטעם מרירות נפש, וכן כתוב: כי רעות בנות כנען (ברא' כח, ח). ונכתבה זו הפרשה שישמרו בני ישראל מבנות כנען":

מה כל כך רע בעם הכנעני שהאבות לא רוצים את בנותיהם כנשים לבניהם?

כדי לענות על שאלה זו, עלינו לחזור כמה פרשות לאחור ולבחון את המקור והיסוד של האומה הכנענית.

אחרי שנח יוצא מן התיבה ונוטע כרם, מופיע חטאו החמור של חם כלפי אביו, ותגובתו של נח היא: "וַיִּיקֶץ נֹחַ מִיֵּינוֹ וַיֵּדַע אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה לוֹ בְּנוֹ הַקָּטָן:
וַיֹּאמֶר אָרוּר כְּנָעַן עֶבֶד עֲבָדִים יִהְיֶה לְאֶחָיו: (בראשית פרק ט כ"ד- כ"ה)

החטא קשור בעריות, והעונש של כנען, הוא להיות עבד.

העם הכנעני הינו עם בעל תרבות של עבדים, הוא איננו מסוגל לשלוט בעצמו ולא מסוגל לשלוט על היצרים שלו. לכן הוא צריך את האחים הגדולים שלו שישלטו בו, ובמידה מסויימת "יישרו" אותו. התועבות והעריות טבועים בהם כל כך חזק, שגם בהמשך הדורות אין הם מסוגלים להתרומם, ותמיד יצטרכו את העם הנאור יותר והחכם יותר, שיראה להם את דרך הישר.
במילים אחרות, התרבות הכנענית יכולה להתקיים רק אם היא משועבדת לתרבויות האחרות. לשאיפה לקיום החומרי יש מקום, אך רק כאשר היא מרוסנת ומוגבלת על ידי המוסר.

את ההתנהגות הזו של כנען, אבותינו לא מוכנים להכניס לתוך ביתם ולכן הם פונים חזרה למקורות שלהם- למשפחה האישית שלהם, שהיא צאצא של שם, שעליו אומר נח אביו: "וַיֹּאמֶר בָּרוּךְ ה' אֱלֹקֵי שֵׁם וִיהִי כְנַעַן עֶבֶד לָמוֹ": (בראשית פרק ט כ"ו), שממנו נלמדת מידת החסד, העזרה לזולת, היושרה וכל המידות הטובות שמצא אליעזר אצל רבקה, ומצא יעקב אצל רחל ולאה, ונמצאת כמובן באבות עצמם.
אין ספק שבהתבוננות מעמיקה על בחירת הנשים לאבות לומדים אנו על תפקידנו כעם אשר צריך להמשיך ולהביא לעולם את התכונות המיוחדות שמייחדות אותנו ולהפיצם בכל העולם כולו.

בברכת שבת שלום ומבורך

מהמתרחש במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא

  • פנימייה חדשה לתלמידי מכינת ”עוז שלמה”

    פנימייה חדשה לתלמידי מכינת "עוז שלמה"

    קומה חדשה, בחומר וברוח – פנימייה חדשה ויפיפייה שחנכנו לרווחת התלמידים, תרומת משפחת פיצוט'ו.
    המשך לקריאה
  • בפעם ה-80: פותחים את שנת הלימודים תש”ף

    בפעם ה-80: פותחים את שנת הלימודים תש"ף

    אלפי תלמידי ומורי רשת בני עקיבא התחילו את שנת הלימודים תש"ף במוסדות הפרוסים בכל רחבי הארץ
    המשך לקריאה
  • מדד משרד החינוך קובע: מחנכים לערכים

    מדד משרד החינוך קובע: מחנכים לערכים

    מדד משרד החינוך מוכיח: מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא הרשת הערכית ביותר
    המשך לקריאה