מעבר לאיזור תוכן ראשי מעבר לתפריט ראשי מעבר לדף הבית מעבר לצור קשר

דבר תורה לפרשת ואתחנן – שבת "נחמו" / הרב בועז לוריא סגן ראש ישיבת בני עקיבא נתניה

דבר תורה לפרשת ואתחנן – שבת ”נחמו” / הרב בועז לוריא סגן ראש ישיבת בני עקיבא נתניה

דבר תורה לפרשת ואתחנן – שבת "נחמו" / הרב בועז לוריא סגן ראש ישיבת בני עקיבא נתניה

מדי שנה אנו קוראים את פרשת ואתחנן בשבת הראשונה שלאחר תשעה באב ושבת זו נקראת "שבת נחמו" על שם ההפטרה מספר ישעיהו הפותחת במילים: נַחֲמוּ נַחֲמוּ עַמִּי יֹאמַר אֱ-לֹהֵיכֶם[1]:
האדמו"ר מגור בעל ה"בית ישראל" מצא קשר בין תוכן פרשת ואתחנן לכך שפרשה זו נסמכה תמיד לתשעה באב.
במהלך הפרשה אנו קוראים על כך שמשה רבנו מבדיל ערי מקלט לרוצח לפני מותו למרות שערים אלה קבלו תוקף רק לאחר שנכנסו בני ישראל לארץ:
אָז יַבְדִּיל מֹשֶׁה שָׁלֹשׁ עָרִים בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן מִזְרְחָה שָׁמֶשׁ: לָנֻס שָׁמָּה רוֹצֵחַ אֲשֶׁר יִרְצַח אֶת רֵעֵהוּ בִּבְלִי דַעַת וְהוּא לֹא שֹׂנֵא לוֹ מִתְּמֹל שִׁלְשׁוֹם וְנָס אֶל אַחַת מִן הֶעָרִים הָאֵל וָחָי:[2]
ומסביר על כך רש"י: אז יבדיל - נתן לב להיות חרד לדבר שיבדילם.
וצריך להבין, מדוע היה חשוב למשה להבדיל את ערי המקלט במיוחד לאור העובדה שהן נכנסות לתוקף רק לאחר מותו?
ומסביר על כך ה"בית ישראל":
בכך שהבדיל משה ערי מקלט רצה לסלול עבור בני ישראל את יסוד החטא והחזרה בתשובה.
המילים "אשר ירצח את רעהו בבלי דעת" מרמזות על דברי הגמרא במסכת סוטה דף ג' ע"א:
ריש לקיש אמר: אין אדם עובר עבירה אא"כ נכנס בו רוח שטות
לעומת זאת המשך הפסוק: "אשר ירצח את רעהו בבלי דעת והוא לא שנא לו מתמול שלשום"
מרמזות על הנשמה של האדם שנקראת "רע" – חבר. נשמתו של האדם טהורה לגמרי אבל כאשר אדם חוטא הוא כביכול "ירצח את רעהו" – רוצח את נשמתו. אבל, משה רבנו סולל לאדם את הדרך לחזור בתשובה: "בעבר הירדן מזרחה שמש" האדם צריך לדעת שגם אם הוא נמצא בחשכת החטא עדיין יש לו אפשרות לראות את הזריחה – לעשות תשובה ולהאיר שוב את נשמתו.
דברים אלה אנו קוראים דווקא בפרשת ואתחנן מיד לאחר תשעה באב כדי להזכיר לנו שלמרות שבית המקדש חרב בעוונותינו, גם בחשכת הגלות עלינו לזכור שהשמש עדיין צפויה לזרוח על ידי זה שנעשה תשובה ונתקן את אשר חטאנו ובזכות זה נזכה לבניין בית המקדש מחדש.
לאור הדברים הנ"ל מסביר האדמו"ר גם את דברי חז"ל  תענית פרק ד
אמר רבן שמעון בן גמליאל לא היו ימים טובים לישראל כחמשה עשר באב וכיום הכפורים:
ולכאורה, לא ברור הקשר בין ט"ו באב ליום הכיפורים. לאור דבריו של ה"בית ישראל" הקשר מובן. את חמישה עשר באב אנו מציינים ימים ספורים לאחר תשעה באב והרמז הוא שהימים שאחרי החורבן אינם נופלים בערכם מיום הכיפורים. כשם שביום הכיפורים ניתן לחזור בתשובה ולתקן את חטאינו כך גם בימים שלאחר החורבן כל אחד צריך להתעודד ולשאוב נחמה מכך ששערי תשובה לא ננעלו וניתן תמיד לחזור ולתקן.

מהמתרחש במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא

  • מאמצות נחל

    מאמצות נחל

    נחל יעלים היפה והמיוחד הפך למוזנח ומלוכלך. תלמידות כיתה י' באולפנת בני עקיבא ערד לחינוך סביבתי יצאו לתקן. צפו בראיון מתוך המהדורה הצעירה בחדשות 12.
    המשך לקריאה
  • בחנו את עצמכם: האם אתם מוכנים לבגרות בתנ”ך?

    בחנו את עצמכם: האם אתם מוכנים לבגרות בתנ"ך?

    מוכנים? 15 שאלות ותשובות הכנה לבגרות בתנ"ך תשע"ט
    המשך לקריאה
  • עלה לפני שנתיים מצרפת - וכבר זכה במקום הראשון בחידון

    עלה לפני שנתיים מצרפת - וכבר זכה במקום הראשון בחידון

    דן בן חמו מישיבת בני עקיבא גבעת שמואל הוא חתן היהדות בחידון הארצי לעולים
    המשך לקריאה