מעבר לאיזור תוכן ראשי מעבר לתפריט ראשי מעבר לדף הבית מעבר לצור קשר

דבר תורה לפרשת חוקת - מהו חטאו של משה במי מריבה ? ואיך זה נוגע לכולנו ? / הרב דולי בסוק

דבר תורה לפרשת חוקת - מהו חטאו של משה במי מריבה ? ואיך זה נוגע לכולנו ? / הרב דולי בסוק

דבר תורה לפרשת חוקת - מהו חטאו של משה במי מריבה ? ואיך זה נוגע לכולנו ? / הרב דולי בסוק

מהו חטאו של משה במי מריבה ? ואיך זה נוגע לכולנו ?

פירושים רבים נכתבו בפרשה זו אנו נציע חלק מהם בכוונה ללמוד מהם לקח למורים הורים מדריכים ובעצם לכל  מי שבא בדיאלוג עם אנשים אחרים כלומר - כולנו .

רש"י : " שלא ציווה המקום להכותו אלא ודברתם אל הסלע ... והמה דברו אל סלע אחר ולא  הוציא אמרו  שמא צריך להכות ? ..." הלקח הוא שאפשר להוציא מים מסלע ע"י דיבור כלומר שיחה, הסבר, יצירת אמון והקשבה הדדית .השימוש בכח הוא בעייתי ויש לתחום אותו למצבים מוגדרים.

רמב"ם : "חטאו עליו השלום הוא שנטה לצד אחד מן הקצוות ממעלת המדות והיא הסבלנות כאשר נטה לצד הרגזנות ...שיהיה אדם כמוהו כועס לפני עדת בני ישראל במקום שאין ראוי בו הכעס  ? ... מפני שמתנועותיו ומדבריו כולם לומדים ." כלומר אדם המשמש דוגמא אישית  ( מדריך בתנועת נוער למשל ) צריך להזהר בתגובותיו, להשאר עניני ומאוזן  גם כאשר החניכים מקטרים על תנאים קשים במחנה חוסר מים למשל . הכעס הוא מידה שלילית אך הוא חמור במיוחד לגבי בעל תפקיד שאנשים נושאים עיניהם אליו .

ר' חננאל : " ישראל אמרו לו שיוציא  מסלע אחר  ( המן הסלע הזה  ? ) ומשה פחד להחליף דיבור ה' ."ה ' אמר להוציא  מים מהסלע. משה חשב שיש חשיבות דווקא לסלע מסויים וחשש להוציא מים מסלע אחר כדרישת העם . האמת שאין לזה כל חשיבות . לפעמים החניכים דורשים ללכת בדרך מסויימת ,סגנון מסוים או פעילות מסויימת  והמדריך מתעקש על דרכו ותכניותיו . המסר פה הוא לזרום עם החניכים  לראות ולהראות שמכל דרך – כמעט  - אפשר להגיע אל הדרך הטובה . מובן שזה דורש יצירתיות אמונה גבוהה בחניכים אמונה עצמית של המדריך וכמובן אמונה בקב"ה  שינחה אותנו .

אחד מפירושי הרמבן : "בפעם הראשונה יצאו טיפים טיפים ואז היכו פעם שניה כדי שיצאו מים בכמות גדולה " ולעניננו לפעמים  התוצאה של החינוך היא קטנה, נמוכה ואיטית. האם עלינו להתאמץ ולהפעיל לחץ וכח כדי לקבל הישג גבוה יותר? או להתאזר בסבלנות והטיפות הקטנות יהפכו לזרם? ,הלחץ שלנו יכול לקלקל את התהליך הטבעי  האיטי והבריא.

בעל מנחה בלולה: "היה להם להוכיח את ישראל ולעמוד בפרץ...והם נסתרו אל פתח אוהל מועד כמו בורחים.. אילו עמדו בפרץ היה שם שמיים מתקדש". כלומר הפוך מכל הנאמר עד כאן. היה על משה ואהרן לנהוג בתקיפות ולא לברוח מהעם. יש מצבים שהנסיון  לרצות לפייס ולהרגיע הוא עצמו חטא, יש לעמוד על העקרונות ולהציב גבולות בפני הדרישות הבלתי מוצדקות.

לסיכום: דיבורים ולא כוחנות (רש"י), "תגובה עניינית ולא כעס (רמב"ם) , יצירתיות ואמונה ולא קבעון (ר' חננאל) ,סבלנות ותהליך ולא הישג מהיר (רמב"ן),עקרונות וגבולות ולא הסחפות (מנחה בלולה).

מה נותר לנו כלומדים את כל זה?   לשים לב ולהיות מודעים לעצמנו לתהליכים הפנימיים שעוברים עלינו ומצד שני לתהליכים שעוברת החברה שסביבנו, לחשוב, להרגיש ולהחליט כיצד לנהוג בכל מצב...

בהצלחה !

מהמתרחש במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא

  • לאחר 4 ימי מסע: ישיבת כפר הרא”ה סיימו את ”מסע מי-ם לעם”

    לאחר 4 ימי מסע: ישיבת כפר הרא"ה סיימו את "מסע מי-ם לעם"

    במסע צעדו התלמידים בעקבות הרב נריה זצ"ל שיצא מירושלים להקמה ולעשיה הגדולה שלו, לישיבת בנ"ע כפר הרא"ה - עשייה שהיא מהפכה.
    המשך לקריאה
  • אזכרתו של מו”ר הרב אברהם צוקרמן זצ”ל

    אזכרתו של מו"ר הרב אברהם צוקרמן זצ"ל

    אזכרה למו"ר הרב אברהם צוקרמן זצ"ל היום - יום חמישי, ט"ז בחשוון (14/11) בשעה 15:45 בבית העלמין כפר הרא"ה. הציבור מוזמן
    המשך לקריאה
  • בקשתה האחרונה של ניצולת השואה

    בקשתה האחרונה של ניצולת השואה

    שרה פרייליך ז"ל הובאה למנוחות בבית העלמין ירקון. בעבר היא ביקשה שביום הלוויתה לא ישכחו אותה. תלמידות אולפנת הדר גנים התייצבו.
    המשך לקריאה