מעבר לאיזור תוכן ראשי מעבר לתפריט ראשי מעבר לדף הבית מעבר לצור קשר

דור לדור ליביע אומר - הטלרים

משפחת טלר מכפר הרוא"ה, ללא ספק, עונה להגדרה "משפחה שורשית". יהושע טלר, איש חינוך שגם עמד בראש המועצה הדתית בעמק חפר, נולד בכפר, כמו גם בנו גלעד, אל"מ במיל' ומנהל פרויקטים, ונכדו אור, תלמיד כיתה י"א. נפגשנו איתםלשיחה על ישיבת בני עקיבא כפר הרוא"ה מזוויות שונות

בשנים האחרונות ישיבת בני עקיבא כפר הרוא"ה עברה תהליך של התחדשות. המחזור של אור הוא הראשון שעתיד לסיים בה את הלימודים במתכונתה החדשה. "כמחזור בוגר ומוביל אנחנו מרגישים שותפים לדרך. לדוגמה, לפני ההשבעה הרב שלי אסף אותנו אליו וביקש מאיתנו שכל אחד יכתוב שלוש נקודות שהוא רואה אותן כחלק מהחזון והדי-אן-איי של הישיבה, כדי לגבש את המסר שאנחנו רוצים להעביר. אחת הנקודות המשמעותיות היא: ‘מה שאנחנו בונים זה מה שיהיה‘".

התחדשות

גלעד, שהיה פעיל בחידושה של הישיבה, מוסיף: "הקמת הישיבה מחדש לוותה בהרבה חששות. בעמק חפר אין מספיק תלמידים כדי למלא לגמרי את השורות, והחינוך הפנימייתי הולך ומצטמצם. למרות זאת, עם הרבה אמונה והתגייסות עשינו את המהלך, יצקנו ערך מוסף ייחודי למקום כישיבה חברתית, וכיום תלמידים מכל רחבי הארץ מגיעים לכאן". "יש לנו גם תלמיד מאילת", מוסיף אור.

הסבא יהושע ( 75 ) מספר: "חוץ מהמדרשייה היינו הישיבה התיכונית היחידה, כך שהגיעו אלינו מכל קצוות הארץ. את הישיבה אפיינה תנועה דו כיוונית; רמי"ם ותלמידים שהגיעו מישיבת חברון הפכו לפרופסורים בבר אילן ולהיפך, תלמידים מהישיבה הגיעו לפונוביז'. אור סוגר מעגל, כי אנחנו, שבט הטירה, היינו המחזור הראשון שלמד ארבע שנים בישיבה. לא היה אז תיכון, ואחרי שנתיים התלמידים היו עוזבים. כשסיימנו התגייסנו יחד לנח"ל, מיד אחרי מבצע קדש, ואנחנו מקפידים עד היום להיפגש ולשמור על קשר.״

ללמוד אצל הרב נריה

גלעד האב למד במחזור מ"ב, והוא מתאר ישיבה קצת אחרת. "אני למדתי במקום גדול יותר, פחות חברתי ואישי, כמו שאבא שלי ואור מתארים. באותם ימים הרב נריה הקים את אולפנת כפר פינס, וכמעט לא היה נוכח בישיבה. אני זוכר שהקמנו מאהל מחאה על יד האולפנה כדי להחזיר אותו. התגובה של חלק מהמורים והרמי"ם הייתה כעס גדול, אבל הרב נריה מאוד שמח, קיבל אותנו בחיבוק ואמר: 'אם אתם כבר כאן, בואו נתפלל ביחד'. הוא הכניס אותנו לחדר האוכל, שם הבנים והבנות ערכו לו משפט – הרב נריה לאולפנה או לישיבה".

הסבא יהושע מוסיף: "דמותו של הרב נריה היא בעיניי דמות ייחודית. מצד אחד היה לו קשר חזק לעולם החרדי השמרני, מצד שני הייתה אצלו, בנקודות מסוימות, פתיחות לא רגילה. למשל, הוא אִפשר לתלמידה שלא היה לה היכן ללמוד – ללמוד איתנו לימודי ערב, משהו שהיום הוא בלתי נתפס. רב חשוב ומשמעותי נוסף בכפר היה, כמובן, הרב אברהם צוקרמן, שהיה האיש ששמר על הסדר והחזיק את שגרת הלימוד".

גלעד מספר שהרב צוקרמן זכה להיות שותף ביסודה המחודש של הישיבה. "בכנס הפתיחה, על אף גילו המופלג, הרב הגיע והרצה לפנינו בבהירות ובצלילות מדהימה. זה היה מאוד מרגש". אני שואל את אור אם אחרי הסיפורים שהוא שומע על הדמויות שהובילו את הישיבה הוא חושב שיש לרמי"ם היום סיכוי לשחזר את ההצלחה.

"יש לי ר"מ מדהים", אומר אור. "אם אתה צריך מענה, אתה יכול להתקשר אליו גם בארבע לפנות בוקר ולקבל תשובה סבלנית. אם מישהו בכיתה עשה משהו לא בסדר, הוא לא יברח מהר"ם, אלא יפנה אליו כדי להתייעץ ולדבר איתו".

"יש לאור ר"מ מצוין", מוסיף הסבא יהושע. "אני מרגיש שהוא ממשיך את המסורת. היסודות הם הרי אותם היסודות; אני למדתי בבא בתרא וגם הנכד שלי לומד בבא בתרא".

בסיום הראיון אור מראה לי את העקרונות שאותם כתב במסמך הדי-אן-איי. יש שם אמון, מגוון, קשר אישי, רצון ובחירה חופשית, בקשה אחרי האמת שבקודש והרבה תקווה ליצירה והתחדשות. 

מהמתרחש במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא

  • מחנכים באמונה

    מחנכים באמונה

    הקלטות וובינרי העשרה בנושאי פדגוגיה, חינוך ואמונה בימי הקורונה
    המשך לקריאה
  • טיפים יומיים בשימושי ZOOM (מתעדכן)

    טיפים יומיים בשימושי ZOOM (מתעדכן)

    לאור המצב, טיפים יומיים של הרב יונה גודמן, שיסייעו לכם בניהול מפגשי זום
    המשך לקריאה
  • פרויקט מעבדת המחשבים ביב”ע מודיעין

    פרויקט מעבדת המחשבים ביב"ע מודיעין

    צפו בפרויקט מעבדת המחשבים ביב"ע מודיעין במהדורה הצעירה של חדשות 12
    המשך לקריאה