מעבר לאיזור תוכן ראשי מעבר לתפריט ראשי מעבר לדף הבית מעבר לצור קשר

הרב של כולם - לזכרו של הרב מרדכי אליהו זצ"ל - הרב חיים דרוקמן שליט"א

הרב של כולם - לזכרו של הרב מרדכי אליהו זצ”ל - הרב חיים דרוקמן שליט”א

הרב של כולם - לזכרו של הרב מרדכי אליהו זצ"ל - הרב חיים דרוקמן שליט"א

הרב אליהו זצ"ל היה ראשון לציון לפני שנבחר להיות ראשון לציון; היה רב ראשי לפני שנבחר להיות רב ראשי. לא התפקיד עשה את גדולתו. הוא היה גדול אמיתי, ומתוך גדולתו קיבל את התפקידים. הוא היה שר התורה. בכל בית התורה נאמן הוא; היה ענק בתורה בכל מקצועותיה, בנגלה ובנסתר.

כל שאלה שנשאל, בין אם שאלה בענייני פרט  או כלל, ידע לענות במקום. הוא היה פוסק מהשורה הראשונה לא רק בדור שלנו אלא פוסק שמזכיר פוסקים גדולים מדורות קודמים.

מלבד זאת, זכה למתנת שמיים אדירה: הוא היה חכם אמיתי. היה פיקח עם חכמת חיים אדירה, וכתוצאה מזה ידע לייעץ בכל מיני מצבים מסובכים ביותר. אנשים באו לשמוע את הדרכתו לא רק בענייני הלכה, אלא בשל חכמתו ועצותיו הטובות. וכל זה נובע מתוך גדלותו. אמרו חז"ל "כל הלומד תורה לשמה זוכה לדברים הרבה" - ומכאן גדולתו.

הוא ידע לדבר לכל אדם ואדם בשפתו. מגדולי תורה אמיתיים ועד ליהודים הפשוטים ביותר. כל אחד הרגיש שהוא מתייחס אליו ואל בעיותיו.

אני זוכר שאחרי שנבחר להיות רב ראשי, המשיך במשך יומיים בשבוע לקבל בביתואנשים מכל הארץ ולהשיב להם. זה היה מחזה מדהים. אלפים רבים שיחרו לפתחו, היו מוכנים לעמוד שעות עד שיגיע תורם, ולא עזב עד שקיבל את כולם, והם יצאו ממנו במאור פנים ובשביעות רצון.

היה לרב אליהו זצ"ל היבט כלל ישראלי ולא מצומצם. הוא לקח את קיצוש"ע של הרב שלמה גאנצפריד זצ"ל והתאים אותו בהערותיו לעדות המזרח מתוך רצון לְאַחֵד. הוא ראה בעיני רוחו קיצוש"ע שהוא טוב לכולם, עם ציון המקומות בהם יש הבדלים, ולא ראה מקום לכתוב משהו אחר.

מי לא ראה בו את רבו? הוא היה הרב של כולם. הוא הכיל את כולם, אהב את כולם וכולם אהבו אותו. כולם חשו אהבה מיוחדת והרגשה מיוחדת לאישיותו.

כשאלישע הנביא ראה את אליהו רבו עולה השמיימה, הוא זעק: "אבי, אבי, רכב ישראל ופרשיו". (מלכים ב, ב', י"ב) הרב אליהו זצ"ל היה גם 'רכב ישראל ופרשיו' בהנהגתו הכלל ישראלית, אבל מתוך התייחסותו האישית היתה בו גם הבחינה של 'אבי אבי'.

הגמרא מספרת על רבן יוחנן בן זכאי, שמילותיו האחרונות לפני שנפטר היו: "פנו כלים מפני הטומאה, והכינו כסא לחזקיהו מלך יהודה" (ברכות כח, ב). מפרש רש"י: שביקש לפנות את הכלים כדי שלא יטמאו בטומאת אוהל כשהוא נפטר. על סיפור זה יש שאלה אדירה: רבם של ישראל עומד ללכת לעולמו, ומה שמטריד אותו זה הכלים?! ואם ייטמאו - מה יקרה? זה מה שמטריד אותו בשעה כזו? ומה המשמעות של הכנת הכסא ו לחזקיה מלך יהודה?

כאן בעצם מעביר רבן יוחנן בן זכאי את שיעורו האחרון לתלמידיו: תלמיד חכם ומנהיג בישראל, צריך לעסוק בענייני מלכות ישראל וכלל ישראל, בדברים הגדולים ביותר, בלימוד תורה והפצתה כמו בימי חזקיהו המלך, שבדקו מדן ועד באר שבע ולא מצאו תינוק ותינוקת שלא היו בקיאים בהלכות טומאה וטהרה (סנהדרין צד, ב). מצד שני, עליו לדאוג גם לכלים הקטנים, לפרטים הקטנים. עליו לעסוק גם בדברים הגדולים ביותר וגם בדברים הקטנים ביותר.

כזה היה הרב אליהו זכר צדיק לברכה. זו הייתה דמותו שחינכה לשלמות. שלמות העם כולו שלא מוותרים על אף יהודי, שלמות התורה על כל פרטיה ודקדוקיה, ושלמות הארץ על כל חלקיה.

כל אלו מהווים את השלמות שהרב אליהו ביטא בדמותו וממנו צריך ללמוד וללכת בדרכיו.  

מהמתרחש במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא

  • המעודדים של העתודה

    המעודדים של העתודה

    תלמידי ישיבת בני עקיבא בגבעת שמואל הרימו את טורניר הגמר של ליגת העתודה בכדורסל, עד לזכייה הנכספת. האחדות שהייתה בין השחקנים (וגם בין האוהדים), האווירה החיוביות והשפה הנקייה הרימו את ההיכל לגבהים
    המשך לקריאה
  • ברכות לתא”ל עופר וינטר בוגר הפנימיה הצבאית בני עקיבא אור עציון, מפקד אוגדת האש החדש

    ברכות לתא"ל עופר וינטר בוגר הפנימיה הצבאית בני עקיבא אור עציון, מפקד אוגדת האש החדש

    אחרי שקידומו עוכב במשך כמעט ארבע שנים תחת גדי איזנקוט, מגיע אביב כוכבי ומחזיר את תא"ל עופר וינטר לפיקוד בשטח.
    המשך לקריאה
  • כאן גרים בכיף: תלמידי ישיבת בני עקיבא כפר הרא”ה הפיקו חתונה לזוג גרים

    כאן גרים בכיף: תלמידי ישיבת בני עקיבא כפר הרא"ה הפיקו חתונה לזוג גרים

    אחרי שנים בהם תלמידי הישיבה מתנדבים ומשתתפים בחתונות שונות כ"משמחים" והתוודעו לזוגות שמתחתנים בלי הרבה חברים ומשפחה, החליטו התלמידים להירתם ולפנות למכון מאיר לאיתור זוג שישמח לסיוע בהפקת חתונה, בארגון חתונה באווירה שמחה.
    המשך לקריאה