מעבר לאיזור תוכן ראשי מעבר לתפריט ראשי מעבר לדף הבית מעבר לצור קשר

השמיטה כמפגישה עם התורה כולה - הרב חיים דרוקמן שליט"א

השמיטה כמפגישה עם התורה כולה - הרב חיים דרוקמן שליט”א

השמיטה כמפגישה עם התורה כולה - הרב חיים דרוקמן שליט"א

א.

1.

וַיְדַבֵּר ד' אֶל מֹשֶׁה בְּהַר סִינַי לֵאמֹר.                      

ויקרא כה, א

מה עניין שמיטה אצל הר סיני? והלא כל המצות נאמרו מסיני! אלא, מה שמיטה נאמרו כללותיה ודקדוקיה מסיני – אף כולם נאמרו כללותיהם ודקדוקיהם מסיני.                          

ספרא, בהר א

2.

...שהשמיטה נאמרו כללותיה מסיני דכתיב בפרשת ואלה המשפטים (שמות כג,יא) והשביעית תשמטנה ונטשתה ואכלו אביוני עמך וגו', ואלו דיני השמיטה בדרך כלל, ובכאן חזר ואמר כי בהר סיני עוד נאמרו כל פרטיה שהרי כולם נזכרו בפרשה הזאת...

רמב"ן ויקרא כה, א

3.

ואינני מבין מה צריך פירוש זה, שהרי בזו הפרשה נאמרה דרך כלל ופרט, שמתחילה כלל 'ושבתה הארץ שבת לד'' (ויקרא כה, ב) ואחר כך מפרט כל דיניה.                       

פירוש הטור הארוך, ויקרא כה, א

 

ב. בין אדם למקום:

1.

וּבַשָּׁנָה הַשְּׁבִיעִת שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן יִהְיֶה לָאָרֶץ, שַׁבָּת לַד'.

ויקרא כה,ד

כִּי שֵׁשֶׁת יָמִים עָשָׂה ד' אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ...      

שמות כ,יא

אמר הקדוש ברוך הוא לישראל: זרעו שש והשמיטו שבע, כדי שתדעו שהארץ שלי היא...          

סנהדרין לט ע"א

2.

וְהָיְתָה שַׁבַּת הָאָרֶץ לָכֶם לְאָכְלָה, לְךָ וּלְעַבְדְּךָ וְלַאֲמָתֶךָ וְלִשְׂכִירְךָ וּלְתוֹשָׁבְךָ הַגָּרִים עִמָּךְ.

ויקרא כה, ו

3.

ולכן צוה ברוך הוא להפקיר כל מה שתוציא האדמה בשנה זו, מלבד השביתה בה, כדי שיזכור האדם כי הארץ שמוציאה אליו הפירות בכל שנה ושנה – לא בכוחה ובסגולתה תוציא אותם, כי יש אדון עליה ועל אדוניה, וכשהוא חפץ הוא מצוה אליו להפקירם.

ספר החינוך מצוה פד

4.

"גִּבֹּרֵי כֹחַ עֹשֵׂי דְבָרוֹ" (תהלים קג, כ) – במה הכתוב מדבר? בנוהג שבעולם אדם עושה מצוה ליום אחד, לשבת אחת, לחודש אחד; שמא לשאר ימות השנה? ודין חמי חקליה ביירה, כרמיה ביירה, ויהיב ארנונה ושתיק. יש לך גיבור גדול מזה?!

ויק"ר א, א

5.

וְכִי תֹאמְרוּ מַה נֹּאכַל בַּשָּׁנָה הַשְּׁבִיעִת, הֵן לֹא נִזְרָע וְלֹא נֶאֱסֹף אֶת תְּבוּאָתֵנוּ!? וְצִוִּיתִי אֶת בִּרְכָתִי לָכֶם בַּשָּׁנָה הַשִּׁשִּׁית, וְעָשָׂת אֶת הַתְּבוּאָה לִשְׁלֹשׁ הַשָּׁנִים.

ויקרא כה, כ-כא

ג. בין אדם לחברו:

1.

וְהָיְתָה שַׁבַּת הָאָרֶץ לָכֶם לְאָכְלָה, לְךָ וּלְעַבְדְּךָ וְלַאֲמָתֶךָ וְלִשְׂכִירְךָ וּלְתוֹשָׁבְךָ הַגָּרִים עִמָּךְ. וְלִבְהֶמְתְּךָ וְלַחַיָּה אֲשֶׁר בְּאַרְצֶךָ תִּהְיֶה כָל תְּבוּאָתָהּ לאֱכֹל.                                                                                 

ויקרא כה, ו-ז

וְהַשְּׁבִיעִת – תִּשְׁמְטֶנָּה וּנְטַשְׁתָּהּ, וְאָכְלוּ אֶבְיֹנֵי עַמֶּךָ וְיִתְרָם תֹּאכַל חַיַּת הַשָּׂדֶה.            שמות כג, יא

2.

וְהָיְתָה שַׁבַּת הָאָרֶץ לָכֶם לְאָכְלָה – לאכלה ולא לסחורה.                                עבודה זרה סב.

3.

וְכִי יָמוּךְ אָחִיךָ וּמָטָה יָדוֹ עִמָּךְ – וְהֶחֱזַקְתָּ בּוֹ, גֵּר וְתוֹשָׁב וָחַי עִמָּךְ. אַל תִּקַּח מֵאִתּוֹ נֶשֶׁךְ וְתַרְבִּית וְיָרֵאתָ מֵאֱ-לֹהֶיךָ, וְחֵי אָחִיךָ עִמָּךְ         

וְהֶחֱזַקְתָּ בּו – אל תניחהו שירד ויפול ויהיה קשה להקימו, אלא חזקהו משעת מוטת היד. למה הדבר דומה? למשא שעל החמור: עודהו על החמור – אחד תופס בו ומעמידו; נפל לארץ – חמישה אין מעמידים אותו.

ויקרא כה, לה ורש"י  שם

4.

הִשָּׁמֶר לְךָ פֶּן יִהְיֶה דָבָר עִם לְבָבְךָ בְלִיַּעַל לֵאמֹר – קָרְבָה שְׁנַת הַשֶּׁבַע, שְׁנַת הַשְּׁמִטָּה, וְרָעָה עֵינְךָ בְּאָחִיךָ הָאֶבְיוֹן וְלֹא תִתֵּן לוֹ, וְקָרָא עָלֶיךָ אֶל ד' וְהָיָה בְךָ חֵטְא. נָתוֹן תִּתֵּן לוֹ וְלֹא יֵרַע לְבָבְךָ בְּתִתְּךָ לוֹ...       

דברים טו, ט-י

כִּי תִשְׁמַע בְּאַחַת עָרֶיךָ אֲשֶׁר ד' אֱ-לֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ לָשֶׁבֶת שָׁם לֵאמֹר – יָצְאוּ אֲנָשִׁים בְּנֵי בְלִיַּעַל מִקִּרְבֶּךָ, וַיַּדִּיחוּ אֶת יֹשְׁבֵי עִירָם לֵאמֹר, נֵלְכָה וְנַעַבְדָה אֱלֹהִים אֲחֵרִים אֲשֶׁר לֹא יְדַעְתֶּם. דברים יג, יג-יד

 

ד. בין אדם לעצמו:

1.

ללמד נפשנו במדות המעולות, מדת הנדיבות ועין טובה, נקבע בלבבנו הבטחון הגדול בשם ברוך הוא.                                              ספר החינוך, מצוה תע"ז

2.

ועוד יש תועלת נמצא בדבר לקנות בזה מדת הותרנות, כי אין נדיב כנותן מבלי תקוה אל הגמול. ועוד יש תועלת אחר נמצא בזה האדם, שיוסיף האדם בטחון בשם ברוך הוא; כי כל המוצא עם לבבו לתת ולהפקיר לעולם כל גדולי קרקעותיו ונחלת אבותיו הגדלים בכל שנה אחת, ומלומד בכך הוא וכל המשפחה כל ימיו – לא תחזק בו לעולם מדת הכילות הרעה ולא מיעוט הבטחון.       

שם, מצוה פד

3.

משרשי המצוה – לחזק ולקבוע בלבבנו מדת הנדיבות, ולהרחיק תכלית ההרחקה מדת הכילות. ואין נדיב בעולם כמלוה מעותיו עם היותו יודע שהזמן קרב להשמיט הלואתו ולהפסידה ממנו אם אולי יארע בו אונס או שום מקרה שלא יוכל לתבוע הלואתו קודם שנת השמטה.                                                                     

שם, מצוה תפ

4.

הַקְהֵל אֶת הָעָם הָאֲנָשִׁים וְהַנָּשִׁים וְהַטַּף וְגֵרְךָ אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ, לְמַעַן יִשְׁמְעוּ וּלְמַעַן יִלְמְדוּ וְיָרְאוּ אֶת ד'
אֱ-לֹהֵיכֶם וְשָׁמְרוּ לַעֲשׂוֹת אֶת כָּל דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת.

דברים לא, יב

5.

וּלְמַעַן יִלְמְדוּ – כל השנה לשם כך השבת.

ראב"ע דברים לא, יב

6.

... לשמוע באימה ויראה וגילה ברעדה, כיום שניתנה בו בסיני. אפילו חכמים גדולים שיודעים כל התורה כולה – חייבים לשמוע בכוונה גדולה יתרה... ויראה עצמו כאילו עתה נצטווה בה, ומפי הגבורה שומעה, שהמלך – שליח הוא להשמיע דברי הא-ל.                   הרמב"ם הלכות חגיגה פ"ג ה"ו

ה. בין עם לארצו:

1.

וּקְרָאתֶם דְּרוֹר בָּאָרֶץ לְכָל יֹשְׁבֶיהָ" (ויקרא כה, י) – בזמן שכל יושביה עליה.       ערכין לב ע"ב

2.

הרי הכתוב הבטיח רק על הזמן היות שביעית מן התורה.

אוצרות יוסף למהר"י ענגיל

3.

...מלאי חיים הם לנו הזכרונות האצורים בזכר שאנו עושים... בשיטות המעשיות של חכמת ההלכה לכל המצות התלויות בארץ. מצומקים נראים לנו עתה הדברים, צורה דלה יש להם מבחוץ – אבל חיים וענין רב הם מלאים בפנים... אבל אלה הגרגרים הזעירים כח-צמיחה גדול גנוז בהם, אל כל מה שהם עורגים, מכל מה שהם צומחים בעבר, ואת כל מה שהם עתידים להצמיח לעתיד להבא... וכן הם פועלים בחשאי על הנשמה המקיימת...                           

אורות, עמ' נז

4.

וְשָׁבְתָה הָאָרֶץ שַׁבָּת לַד'... וּבַשָּׁנָה הַשְּׁבִיעִת שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן יִהְיֶה לָאָרֶץ, שַׁבָּת לַד'... וְקִדַּשְׁתֶּם אֵת שְׁנַת הַחֲמִשִּׁים שָׁנָה, וּקְרָאתֶם דְּרוֹר בָּאָרֶץ לְכָל יֹשְׁבֶיהָ... וְשַׁבְתֶּם אִישׁ אֶל אֲחֻזָּתוֹ וְאִישׁ אֶל מִשְׁפַּחְתּוֹ תָּשֻׁבוּ     

ויקרא כה, ב-י

 

מהמתרחש במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא

  • עשו ואל תעשו לפני הבגרות במתמטיקה

    עשו ואל תעשו לפני הבגרות במתמטיקה

    לא משנה כמה למדתם ותרגלתם, הנה הדברים החשובים לדעת לפני הבגרות במתמטיקה שנכתבו על ידי ד"ר מרב הרץ מנהלת תיכון ומורה למתמטיקה באולפנת בני עקיבא אמנה בכפר סבא
    המשך לקריאה
  • אולפנת בני עקיבא באר שבע זכתה באולימפיידת החלל ע”ש אילן רמון

    אולפנת בני עקיבא באר שבע זכתה באולימפיידת החלל ע"ש אילן רמון

    לא פחות מ-226 בתי ספר מכל הארץ שמידי שבוע התמודדו עם אתגריים מדעיים ומחקריים. את המקום הראשון תפסו תלמידות אולפנת בני עקיבא "חן במדבר" מבאר שבע והן יקבלו מענק כספי לטובת פעילויות חברתיות.
    המשך לקריאה
  • זוכי תחרות הסיפור הקצר על שם אורי אורבך ז”ל

    זוכי תחרות הסיפור הקצר על שם אורי אורבך ז"ל

    הוענקו פרסים לזוכים בתחרות "לכל זמן ועט" - הסיפור הקצר על שם אורי אורבך ז"ל ביוזמת ישיבת בני עקיבא נחלים.
    המשך לקריאה