מעבר לאיזור תוכן ראשי מעבר לתפריט ראשי מעבר לדף הבית מעבר לצור קשר

זווית חינוכית - למה פנימייה? / הרב יורם צהר ראש אולפנת בני עקיבא כפר פינס

זווית חינוכית - למה פנימייה? / הרב יורם צהר ראש אולפנת בני עקיבא כפר פינס

זווית חינוכית - למה פנימייה? / הרב יורם צהר ראש אולפנת בני עקיבא כפר פינס

המחויבות הציבורית לחינוך ילדי ישראל צריכה להיות מבוססת על הכלל שאמר שלמה המלך: "חנוך לנער על פי דרכו..." (משלי כ"ב, ו'). ואמנם, גם היום חינוכם של הנערים והנערות אינו יכול להיות זהה. יש להתאים לכל אחד ואחת, עד כמה שאפשר, את בית הצמיחה המתאים.
המסגרת הפנימייתית, המתאימה לחלק מאוכלוסיית הנוער שלנו, עוטפת את החניכים שעות רבות במשך היממה. היא מעניקה מסגרת לתוכן החינוכי והחברתי ומאפשרת העשרה בתחומים שונים. בישיבה או באולפנה הקולטת תלמידים מכל רחביהארץ יש תמיכה הדדית של תלמידים מאוכלוסיות מבוססות יחד עם חלשות. ישנם תלמידים שלולא מסגרת זו לא היו מצליחים להוציא אל הפועל את הכוחות הטמונים בהם, כוחות חיוניים להם, לחברה ולמדינה.
הפנימיות קולטות לתוכן את עם ישראל. הן מגיעות להישגים גבוהים, אישיים ולימודיים, בזכות עבודה חינוכית עקבית ועיקשת לאורך שעות רבות, חודשים ושנים. מסגרות אליטיסטיות שבהן לומדים רק "הטובים", שבאים מ"בתים טובים", נמצאות בדרך כלל דווקא בחלק מבתי הספר האקסטרניים. אכן, בעזרת השם נקווה שתצא מהן ברכה גדולה לעם ישראל ולמדינת ישראל. יחד עם זאת, אין לזלזל במסגרות הפנימייתיות שבהן מתקיימת אינטגרציה משמעותית והזנה הדדית מכוונת ומודרכת בין חלקי האוכלוסייה השונים.
מה יש בפנימייה?
לימוד לשמו. מעבר למסגרת לימודית מקיפה ותובענית יש מקום נכבד לשיעורי אמונה ומוסר, תנ"ך, הלכה וכן העשרה כללית, מדי יום ביומו. זאת בדרך כלל בשיעורי בחירה של התלמידים. חינוך לוויתור ולהתחשבות. התלמידים לומדים באופן טבעי שלא כל העולם שייך רק להם... יש בכך הכנה לחיי חברה ולחיי זוגיות ומשפחה טובים ותקינים. היחסים החברתיים הם בעוצמות מיוחדות במינן, ונמשכים הלאה במשך כל החיים.
"חינוך בשבילים". קיימות הזדמנויות אין ספור לשיחות מזדמנות בין התלמידים לבין עצמם, ובינם לבין הצוות החינוכי המקיף אותם. כך, מתוך חיים משותפים בימי חול, שבתות ואירועים מיוחדים, הולכת ונבנית האישיות החזקה והטובה.
למה פנימייה עכשיו?
המציאות היומיומית מתקשה לתת מענה מול כל הפיתויים שיוצרת ההתפתחות הטכנולוגית של המדיה ושל אמצעי התקשורת המגוונים. הדרך הטובה ביותר להתמודדות היא פעילות אלטרנטיבית, שתהיה מספיק מושכת ועשירה לבני הנוער המצוינים שלנו. על כן, יותר ויותר נערים ונערות יפנו למסגרות המעניקות, בצדם של הלימודים, גם העשרה חינוכית משמעותית, ובמשך שעות רבות במהלך השנים.
ועוד נקודה למחשבה. יש החוששים שהלימוד במסגרת פנימייתית עלול להרחיק בין המשפחה ובין הבן או הבת. המציאות מלמדת שהדברים אינם כך; ההפך הוא הנכון. במשך הזמן מתברר עוד יותר עד כמה הקשר עם הבית הוא משמעותי וחשוב. השהות והחינוך בישיבה ובאולפנה מחזקים ומעמיקים את הקשרים עם הבית, מעצימים את המטרות המשותפות והופכים לברכה לפרט ולכלל.

 

מהמתרחש במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא

  • מחנכים באמונה

    מחנכים באמונה

    הקלטות וובינרי העשרה בנושאי פדגוגיה, חינוך ואמונה בימי הקורונה
    המשך לקריאה
  • מיזם ייחודי: בני ה-13 התגייסו לעזרת הורים עובדים

    מיזם ייחודי: בני ה-13 התגייסו לעזרת הורים עובדים

    עברי הרשקוביץ מישיבת בני עקיבא חדרה יצא ביוזמה שתאפשר לנערים לסייע להורים להשלים פערים שנוצרו בעבודה בזמן משבר הקורונה >
    המשך לקריאה
  • גאון המתמטיקה בן ה-17 שהפך ללהיט בימי הקורונה

    גאון המתמטיקה בן ה-17 שהפך ללהיט בימי הקורונה

    צור דולב, בתלמיד כיתה יא' בישיבת בני עקיבא בקרני שומרון, סטודנט לתואר ראשון במתמטיקה ופיזיקה וחבר נבחרת ישראל במתמטיקה, ניצל את ימי הקורונה להקים דף יוטיוב פופולרי >
    המשך לקריאה