מעבר לאיזור תוכן ראשי מעבר לתפריט ראשי מעבר לדף הבית מעבר לצור קשר

ידידי נפש - בישיבת בני עקיבא אור עציון

התנדבות ועשייה חברתית היא חלק משמעותי מסדר היום של מוסדות רבים ברשת, אבל האתגר שלקחה על עצמה ישיבת בני עקיבא אור עציון במרכז שפירא הוא אתגר מורכב. תכנית מיוחדת מפגישה בין תלמידים מהישיבה לבין בני גילם שסובלים מסכיזופרניה ומהפרעות נפשיות

 

"הכניסה לתכנית ההתנדבות של תלמידי ישיבת בני עקיבא אור עציון עם ילדים הסובלים מבעיות נפשיות לוותה בחששות רבים", מספר ראש הישיבה, הרב מיכה קלצהנדר. "נשמעו הערכות שונות לגבי היכולת של תלמידים צעירים להתמודד ולעמוד מול בעיות נפשיות כמו סכיזופרניה, שגם למבוגרים לא פשוט להכילן. חשש נוסף היה מהפער שעליו יצטרכו התלמידים לגשר בשל השתייכות הילדים המיוחדים למגזר החרדי, אך לאחר התלבטויות ועל אף הסתייגויות ולא מעט הרמות גבה של חלק מהצוות המקצועי, החלטנו לקחת את הסיכון ולצאת לדרך".

הסיפור החל מפנייה של מנהל בית הספר לחינוך מיוחד בקריית מלאכי הסמוכה. בבית הספר לומדים כ-35 תלמידים בגילאי 13 עד 20, שסובלים מהפרעות נפשיות שונות. המנהל הציע לראש הישיבה הרב מיכה ליזום תכנית לפעילות משותפת. הישיבה כבר הובילה מספר פרויקטים של התנדבות בעיר, והרב מיכה, שחיפש כיצד להעצים את ההתנדבות ולהעמיד בפני תלמידיו משימות משמעותיות, הסכים לנסות. נקבעה מסגרת פעילות שבועית של מספר שעות, ובמקביל החל גם תהליך מורכב של הכנה, שבמהלכו עברו תלמידי הישיבה מפגשים עם אנשי צוות מקצועיים, שהסבירו להם על המחלה, הראו להם סרטים על חולי סכיזופרניה, הרגיעו אותם ונתנו להם מענה לשאלות הרבות.

פנייה בגובה העיניים

אלעזר כהן, תלמיד כיתה י' בישיבת אור עציון, מספר על המפגש הראשון: "היינו די בהלם. למרות כל ההכנה פתאום אתה נפגש עם דברים שלא היית מודע אליהם ואתה צריך ליצור קשר עם הילדים המיוחדים. הייתה מבוכה. בהתחלה גם עשינו לא מעט פאשלות".

מנקודת המבט של הצוות החינוכי הייתה דווקא הפתעה לטובה. כבר במפגש הראשון ההצלחה עלתה על כל הציפיות. הרב מיכה מספר שאחד מאנשי הסגל של אותו בית ספר ניגש אליו בהתפעמות ואמר, "ילדים שאנחנו מנסים להגיע אליהם ולפתוח אותם במשך כמה חודשים, החבר'ה שלך הצליחו לפתוח במשך עשרים דקות". את ההצלחה הגדולה תולה הרב מיכה בטבעיות שבה פנו הילדים אלו לאלו. "לפעמים הצד המקצועי נזהר מאוד. הוא גם חותר באופן מודע או לא מודע להשיג מטרות כאלו ואחרות, ודווקא פנייה שלא מהצד המקצועי, בגובה העיניים, פנייה שעושה קצת פחות חשבון ופורצת גבולות, יכולה להגיע למקומות עמוקים ולהביא לתוצאות מדהימות".

חגי לוי, אף הוא תלמיד כיתה י', אומר: "צריך להבין שהחברה האלה נמצאים רוב הזמן עם עצמם ורמת השילוב שלהם עם החברה נמוכה מאוד, ופתאום הם עם בני נוער רגילים, שנותנים להם הרבה כבוד ויחס. זה דבר גדול. אני חוויתי את זה באופן אישי עם חניך שלא דיבר עם אף אחד. לקחתי אותו לטיול, הלכנו ביחד לפחות שעה, ובמשך כל אותה שעה הרגעתי אותו וניסיתי לדובב אותו. היום אנחנו חברים טובים".

האינטואיציות של בני הנוער נתנו מענה ופתרונות לבעיות ולקשיים לא פשוטים. אלעזר מספר על מקרה שבו החניך שלו סיפר לו שהוא מרגיש שהוא כל הזמן עצבני וחסר מנוחה. אלעזר הציע לו לנסות לכתוב איך הוא מרגיש, ואולי הדבר יעזור לו. "לא האמנתי ולא חשבתי שהוא באמת יעשה את זה, אבל בפגישה הבאה הוא בא עם דפים, הראה לי מה שהוא כתב וסיפר שזה עזר לו מאוד".

חגי מוסיף: "המידה הכי חשובה שאתה צריך לסגל לעצמך בפעילות כזאת היא מידת הסבלנות. לא פעם צריך לחזור על אותה ההוראה או על אותו הסבר שוב ושוב, להגיד את הדברים לאט ובנחת ולא לאבד את העשתונות. מי שעושה זאת מגלה שהסבלנות משתלמת. השמחה שחוזרת אליי כשאני מצליח לשמח אותם היא עצומה".

האחר הוא אני

בדרך להצלחה היו לא מעט מכשולים ומהמורות. "אנחנו עדיין, כל הזמן, עם היד על הדופק", אומר הרב מיכה. "היו תלמידים שאמרו שקשה להם לשאת את ההתמודדות הנפשית והם לא מסוגלים להמשיך. היה חשוב לנו לשדר להם שזה בסדר, לא כל אחד מתאים לכך. נזהרנו שלא להפעיל לחץ. תלמידים אחרים ביקשו 'תפקידים עורפיים' כמו ארגון הפעילויות והפקתן, וגם זה מצוין. הייתה תקופה שהרגשנו שדברים לא כל כך מסתדרים, אז עצרנו, לקחנו הפסקה ובנינו סמינריון הכשרה לתלמידים שמשתתפים בפרויקט".

אלעזר נותן דוגמה לקושי שהוא היה צריך להתמודד איתו: "לאורך כל המפגש החניך שלי ביקש ממני לערוך שיחת טלפון. הוא עשה זאת שוב ושוב, ולא ידעתי כיצד להגיב. זה ממש התיש אותי. התייעצתי עם ההורים שלי, והם הציעו לפעול בשיטת ה'סלמי'; לדחות אותו לפרקי זמן קצרים ומוגדרים, וזה עבד. לאט, לאט, ההתמקדות שלו בטלפון הלכה ופחתה והצלחנו לנהל שיחה. עשינו לא מעט טעויות בהתחלה, אבל עם הזמן הדברים הלכו והשתפרו".

השפעת הפרויקט ניכרת בעיני הרב מיכה לא רק על הילדים המיוחדים. לא פחות מרשים בעיניו התהליך שעוברים התלמידים. "השינוי שאני רואה הוא בשני מישורים עיקריים. האחד הוא ההשפעה על הרגישות של התלמידים המתנדבים. פתאום הם מבינים לעומק מה זה יחס לשונה ומה זו היכולת להכיל בצורה בלתי אמצעית את השונה. השינוי השני הוא הכוחות שהם מגלים בעצמם. הם לומדים להעריך את מה שיש להם והם גם לוקחים את זה הלאה. לא מעט תלמידים שהתנדבו בתכנית ממשיכים אחר כך מיוזמתם להתנדב ולהוביל פעילויות חברתיות, כי הם רואים שהם יכולים לחולל שינוי".

"ההתנדבות עם הילדים משפיעה גם על היחסים ביננו", מוסיף חגי. "כשאתה לומד להיות סבלני לילדים המיוחדים אתה לומד להיות סבלני וקשוב גם לחבר בפנימייה".

אלעזר מספר גם הוא על התהליכים שעבר: "אני מגלה איזה סוג בן אדם אני. זו התנסות שלוקחת אותך עד קצה גבול היכולת. בנוסף, אני מקבל כלים שלא היו לי קודם. יש לי חבר שיש לו יש אח עם קשיים דומים, ופתאום אני מרגיש שאני יכול להבין ואולי גם לעזור. העובדה שאנחנו רואים הצלחות אצל החניכים שלנו נותנת לנו הרבה כוח ומוטיבציה. לדוגמה, אחד החניכים היה במצב שבו אם מישהו היה פונה אליו ברחוב ושואל שאלה הוא היה בורח ולא מסוגל לענות. היום, אחרי כל השנה שעברנו, אנחנו רואים אותו מדבר ומגיב לאנשים".

הרב מיכה מוסיף: "למרות כל המהמורות בדרך, וטבעי שבפרויקט כזה יהיו מהמורות, אנחנו רואים בפעילות הזו ברכה גדולה. היום אני פוגש חלק מהילדים המיוחדים כשאני הולך ברחוב בקריית מלאכי, והם פונים אליי ושואלים בהתלהבות מתי אנחנו נפגשים שוב בישיבה. זה סיפוק גדול".

מהמתרחש במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא

  • מחנכים באמונה

    מחנכים באמונה

    הקלטות וובינרי העשרה בנושאי פדגוגיה, חינוך ואמונה בימי הקורונה
    המשך לקריאה
  • טיפים יומיים בשימושי ZOOM (מתעדכן)

    טיפים יומיים בשימושי ZOOM (מתעדכן)

    לאור המצב, טיפים יומיים של הרב יונה גודמן, שיסייעו לכם בניהול מפגשי זום
    המשך לקריאה
  • פרויקט מעבדת המחשבים ביב”ע מודיעין

    פרויקט מעבדת המחשבים ביב"ע מודיעין

    צפו בפרויקט מעבדת המחשבים ביב"ע מודיעין במהדורה הצעירה של חדשות 12
    המשך לקריאה