מעבר לאיזור תוכן ראשי מעבר לתפריט ראשי מעבר לדף הבית מעבר לצור קשר

לקראת שבת פרשת כי תבוא - מיכה קלצהנדלר ראש ישיבת בני עקיבא אור עציון

לקראת שבת פרשת כי תבוא - מיכה קלצהנדלר ראש ישיבת בני עקיבא אור עציון

לקראת שבת פרשת כי תבוא - מיכה קלצהנדלר ראש ישיבת בני עקיבא אור עציון

פרשת השבוע שנקרא השבת פותחת בשתי מצוות המסיימות את נאום המצוות של משה רבנו שהתחיל בפרשת ראה. המצווה הראשונה היא "מצוות ביכורים"- ביכורים הם הפירות הראשונים שגדלו בכל שנה.

בזמן שבית המקדש היה קיים היו נותנים את הביכורים במתנה לכוהנים. היו מביאים את הביכורים לירושלים בתהלוכה, אנשי ירושלים היו באים לקבל את פניהם של הבאים לירושלים, ויחד היו צועדים בתהלוכה עד לבית המקדש.

והמצווה השנייה היא מצוות "ביעור מעשרות"- בפסח של השנה הרביעית והשביעית משבע שנות השמיטה יש לבער את כל המעשרות מן הבית ולתת אותם למי שהם מיועדים לו: לכהן, ללוי, לעני. בעת הביעור יש לומר "ווידוי מעשרות": "ביערתי הקדש מן הבית, וגם נתתיו ללוי לגר ליתום ולאלמנה"...

נראה כי הסיבה לסיום נאום המצוות של משה דווקא בשתי מצוות אלו היא, משום ששתי מצוות אלו כוללות בתוכן את התכנים העיקריים של מצוות ספר דברים- בין אדם למקום ובין אדם לחברו. הרעיון המרכזי בספר דברים בהקשר של בין אדם למקום, הינו ייחוד העבודה לה' דווקא "במקום אשר יבחר ה'" (ביטוי המופיע פעמים רבות בסמוך למצוות המופיעות בעיקר בפרשות ראה ושופטים), וזהו גם הרעיון המרכזי במצוות הביכורים שמביאים אותם אל "המקום אשר יבחר ה'..." ומבטאים בכך את האמונה שלנו בקב"ה שכל דבר שיש לנו בעולם הזה הוא מאת ה' ומרצונו. הרעיון המרכזי בספר דברים בהקשר של בין אדם לחברו הוא, החובה לשתף את החלשים בחברה - הלוי, הגר, היתום והאלמנה, כאשר מביאים קרבן, נדבה או מתנה לה', או כששמחים לפני ה' גם אז מצווים אנו לשתף את החלשים, וזהו גם הרעיון המרכזי במצוות ביעור ווידוי מעשרות, שהשמחה לפני ה' וקיום מצוותיו צריכה להתפשט ולכלול גם את המעגלים החלשים בעם.

אנו נמצאים עוד בתחילת שנת הלימודים, שנה שבה כולנו תקווה כי נצליח בע"ה לקדם את הבנים בכל התחומים ולהפוך אותם לאנשים טובים יותר, ממושמעים יותר, חכמים יותר, ערכיים יותר, אכפתיים יותר, בעלי הכרת הטוב וראיית הטוב אצל החבר והרֵעַ.

היסודות להמשך עלייתם מעלה של הבנים שלנו, טמונים בשני סוגי המצוות שהזכרנו למעלה. היסוד של בין אדם למקום יחד עם היסוד של בין אדם לחברו הם אלה שיקדמו את הבנים שלנו/שלכם למטרה הסופית של להיות טובים יותר. גם חודש אלול, המסכם את השנה שעברה ומכין אותנו לקראת השנה החדשה בכלל, ולקראת הימים הנוראים בפרט, רומז בתוכו לשני מוטיבים אלו.

חכמינו האחרונים רואים בראשי התיבות אלו"ל : * אני לדודי ודודי לי – בין אדם למקום ו - * איש לרעהו ומתנות לאביונים – בין אדם לחברו. שנזכה בע"ה לקיים את השאיפות שלנו ולחבר בין המקום לבין החבר, ולהבין שאין שלמות ללא המקום ואין שלימות ללא החבר והרֵע. שבת שלום

מהמתרחש במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא

  • מחנכים באמונה

    מחנכים באמונה

    הקלטות וובינרי העשרה בנושאי פדגוגיה, חינוך ואמונה בימי הקורונה
    המשך לקריאה
  • טיפים יומיים בשימושי ZOOM (מתעדכן)

    טיפים יומיים בשימושי ZOOM (מתעדכן)

    לאור המצב, טיפים יומיים של הרב יונה גודמן, שיסייעו לכם בניהול מפגשי זום
    המשך לקריאה
  • ישיבת הדרום מציגה: מסיבת סיום בדרייב אין

    ישיבת הדרום מציגה: מסיבת סיום בדרייב אין

    בישיבת בני עקיבא הדרום ברחובות נפרדו מהתלמידים בדרך יצירתית העומדת בדרישות משרד הבריאות: מסיבת סיום במכוניות
    המשך לקריאה