לשולחן השבת - משמעות החפירה

-
פרשת תולדות
- פרשת "תולדות"- מדוע פועלת רבקה בערמה?/ מנחם אדלשטיין, מורה לתנך באולפנת בני עקיבא צפירה
- פרשת תולדות- האם טעה יצחק ביחסו לעשו?/ הרב חיים דרוקמן, יו"ר מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא
- לשולחן השבת - משמעות החפירה
- פרשת תולדות - מדוע לא הצליח יעקב לחנך את עשו ? / הרב שמואל רוזנבלום ישיבת בני עקיבא לפיד תורת נחום מודיעין
- גילוי אהבה / הרב אלמוג וגנר מנהל חינוכי ישיבת בני עקיבא חדרה
- פרשת תולדות - "וימצא בשנה ההיא מאה שערים ויברכהו ה'" / הרב אפרים זיק ראש ישיבת בני עקיבא רעננה
- תולדות - הקשבה ליושר הפנימי / הרב אריאל רוקח ראש ישיבת בני עקיבא רעננה
- החינוך בעיתות וזמנים לפרשת תולדות / הרב מאיר טויבר ראש ישיבת בני עקיבא נתיב מאיר
- סיפור מההפטרה- שבת פרשת תולדות/ הרב אפריים זיק ראש ישיבת בני עקיבא רעננה
- פרשת תולדות - מהות ההבדל בין אמת לבין שקר / הרב אמיר אדרעי ראש אולפנת בני עקיבא צפירה
- פרשת תולדות הרב אלי פרידמן
- שלוש דקות על פרשת תולדות, תשע"ה/ הרב אלעזר אהרנסון ראש ישיבת בני עקיבא הסדר חולון
- שלוש דקות על פרשת תולדות/ הרב אלעזר אהרנסון ראש ישיבת בני עקיבא הסדר חולון
- כיבוד אב ואם של יצחק ומדוע לא נשתנה שמו של יצחק? - לפרשת תולדות תשע"ה/הרב משה צבי וקסלר, ראש ישיבת בני עקיבא בני ברק
- פרשת תולדות ובני עקיבא - הרב שרגא פרוכטר ראש ישיבת בני עקיבא גבעת שמואל
- פרשת תולדות -"ויגדלו הנערים" – שוויון ושונות בתהליך החינוכי/ הרב אפרים זיק, ראש ישיבת בני עקיבא רעננה
- פרשת תולדות – שכנוע עצמי? תלוי מתי.../ הרב אריאל רוקח, ראש ישיבת בני עקיבא ראשון לציון
- רעיון קצר לפרשת תולדות /הרב ניר שקורי, סגן ראש הישיבה ומנהל התיכון ישיבות בנ"ע השומרון והליכות עולם
- פרשת תולדות-משמעות סתימת הבארות ע'י הפלישתים או הפלשתינאים/ הרב ליאור הלפרין, ראש אולפנת בני עקיבא נריה
- פרשת חיי שרה / הרב שרגא פרוכטר ראש ישיבת בני עקיבא גבעת שמואל
לשולחן השבת - משמעות החפירה
בראשית פרק כו
יט) וַיַּחְפְּרוּ עַבְדֵי יִצְחָק בַּנָּחַל וַיִּמְצְאוּ שָׁם בְּאֵר מַיִם חַיִּים:
(כ) וַיָּרִיבוּ רֹעֵי גְרָר עִם רֹעֵי יִצְחָק לֵאמֹר לָנוּ הַמָּיִם וַיִּקְרָא שֵׁם הַבְּאֵר עֵשֶׂק כִּי הִתְעַשְּׂקוּ עִמּוֹ:
(כא) וַיַּחְפְּרוּ בְּאֵר אַחֶרֶת וַיָּרִיבוּ גַּם עָלֶיהָ וַיִּקְרָא שְׁמָהּ שִׂטְנָה:
(כב) וַיַּעְתֵּק מִשָּׁם וַיַּחְפֹּר בְּאֵר אַחֶרֶת וְלֹא רָבוּ עָלֶיהָ וַיִּקְרָא שְׁמָהּ רְחֹבוֹת וַיֹּאמֶר כִּי עַתָּה הִרְחִיב ה' לָנוּ וּפָרִינוּ בָאָרֶץ:
אם נעיין בפסוקים למעלה נראה הבדל בין מה שקרה כשכתוב "ויחפרו" בלשון רבים, לבין מה שקרה כשכתוב "ויחפור" בלשון יחיד.
כשכתוב "ויחפרו" בלשון רבים, אנו רואים - "ויריבו" - לא היה שלום באזור, וכך משתמע גם משמותם של הבארות: "עשק", "שיטנה" וכיוצ"ב.
אך כשכתוב "ויחפור" בלשון יחיד - יש שלום, ויש רוחב מחיה - "רחובות".
ברור לכל כי גם החפירות הראשונות וגם החפירה בסוף לא נעשו רק ע"י יצחק אבינו לבדו, אלא גם על ידי עבדיו.
אך כאן טמון ההבדל הגדול - כשאנשים אשר אינם מאוחדים חוברים ועושים משהו יחד, הצד שכנגד מרגיש מייד בכך שהשורות לא מאוחדות ומנצל את נקודת התורפה הזו לטובתו, ומתחיל לריב ולחפש את נקודות המחלוקת, ולעיתים גם מצליח לנצח במריבה משום שהצד השני איננו מאוחד.
אך כאשר הצד שלנו, של יצחק, מאוחד: "ויחפור", בלשון יחיד כאילו אדם אחד חפר - אזי גם הצד שכנגד מרגיש זאת מייד ובכלל לא מנסה לריב ולהתנגד.
לקח חשוב אנו למדים מכאן: כשיש אחדות, זה לא רק עוזר למאוחדים, אלא זה גם מקרין החוצה, הן כתחושה של כח כלפי הצד העומד כנגד, והן כתחושה של חיקוי לאחרים אשר רוצים גם כן להגיע לאחדות ורואים את העוצמות והיתרונות שבה.
שנזכה בע"ה כולנו, במיוחד אחרי שבוע כה קשה שעבר על עם ישראל, להתאחד ומתוך כך גם להתגבר יחד על הקשיים ועל המחלוקות ולהפיץ את אור האחדות כלפי פנים וכלפי חוץ.
בברכת
שבת שלום ומבורכת
מיכה קלצהנדלר
ראש הישיבה
מהמתרחש במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא
-
יש מקום: מתחם ההרשמה הדיגיטלי של מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא
מתלבטים איזו ישיבה מתאימה לבנכם? לא יודעים לאיזו אולפנה כדאי לשלוח את הבת? מתחם ההרשמה הארצי עומד לשרותכם >המשך לקריאה -
טיפים יומיים בשימושי ZOOM (מתעדכן)
לאור המצב, טיפים יומיים של הרב יונה גודמן, שיסייעו לכם בניהול מפגשי זוםהמשך לקריאה -
פרס מצטיין בסיס טכני חיל האוויר לתלמיד יב"ע פסגת זאב!
אריאל יצחקוב, תלמיד כיתה י' ושוחר בתוכנית, זכה בשבוע שעבר בפרס מצטיין בסיס טכני חיל האוויר בחיפה. כל הכבוד! >המשך לקריאה