מבט חינוכי לפרשת וארא-"לא בחיל ולא בכח"/הרב אלמוג וגנר, ראש ישיבת בני עקיבא חדרה

-
פרשת וארא
- פרשת וארא – שיעור באמונה לפרעה / הרב אריאל רוקח ראש ישיבת בני עקיבא ראשון לציון
- פרשת וארא - הדרך לגאולה / הרב אשר כורסייה ראש אולפנת בני עקיבא אורות מודיעין
- האם כולנו שווים? - לפרשת וארא/הרב משה צבי וקסלר, ראש ישיבת בני עקיבא בני ברק
- שלוש דקות על פרשת וארא/ הרב אלעזר אהרנסון ראש ישיבת בני עקיבא הסדר חולון
- שלוש דקות על פרשת וארא ה'תשע"ה / הרב אלעזר אהרנסון ראש ישיבת בני עקיבא הסדר חולון
- פרשת וארא/ הרב אלי פרידמן ראש ישיבת בני עקיבא נתניה
- פרשת וארא - מהות מנהיגותו של משה / הרב אמיר אדרעי ראש אולפנת בני עקיבא צפירה
- פרשת וארא - מכות אהרון / הרב אפרים זיק
- פרשת וארא – הקול הפשוט / הרב אפרים זיק
- פרשת וארא - יצאת תנין! (או אולי נחש)/ הרב אפריים זיק ראש ישיבת בני עקיבא רעננה
- דברים לפרשת וארא/ הרב אלי פרידמן ראש ישיבת בני עקיבא נתניה
- פרשת וארא- למי יועדו מכות מצרים- תהליכים בבניית עם ואדם/ הרב ד"ר יהודה ג'יסון מנהל חינוכי ישיבת בני עקיבא אורות יהודה
- דצ"ך עד"ש באח"ב / הרב אפרים זיק ראש ישיבת בני עקיבא רעננה
- פרשת "וארא"- למה ירד פרעה ליאור כל בוקר?/ מנחם אדלשטיין, מורה לתנ"ך, אולפנת בני עקיבא צפירה
- פרשת וארא - בואו ונאמר תודה – מידת הכרת הטוב / הרב שרגא פרוכטר ראש ישיבת בני עקיבא גבעת שמואל
- הכל בגלל הרוח לפרשת וארא הרב שלמה קמחי ראש ישיבת בני עקיבא אורות יהודה אפרת
- פרשת וארא - בין דין לרחמים - הרב אריה מילס ראש אולפנת בנ"ע אלקנה
- פרשת וארא - יצאת תנין (או נחש) - הרב אפרים זיק ראש ישיבת בני עקיבא רעננה
- נקודה חינוכית לפרשת וארא- הפעם, אני לא עושה חשבון/ הרב אמיר אדרעי ראש אולפנת בני עקיבא צפירה
- רעיון חינוכי לפרשת וארא/ הרב אלמוג וגנר מנהל חינוכי ישיבת בני עקיבא חדרה
- מסר לשבת פרשת וארא/ הרב אשר כורסיה ראש אולפנת בני עקיבא אורות מודיעין
- פרשת וארא- ולקחתי אתכם לי לעם/ הרב שאול פיינה ראש ישיבת בני עקיבא חולון
- פרשת וארא - מהות מנהיגותו של משה / הרב אמיר אדרעי ראש אולפנת בני עקיבא צפירה
- פרשת וארא- לתקן עולם במלכות שדי –חלום או מציאות/ הרב ליאור הלפרין ראש אולפנת בני עקיבא נריה
- פרשת וארא - למה נבחר משה כמנהיג האדיאלי / הרב שמואל רוזנבלום ראש ישיבת בני עקיבא לפיד מודיעין
- מבט לפרשה - לפרשת וארא / הרב שאול פיינה ראש ישיבת בני עקיבא חולון
- פרשת וארא - ספר שמות - תכלית הבריאה- הרב חיים דרוקמן
- הכבדת לב פרעה - הרב חיים דרוקמן - יו"ר מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא
- שני צדדי הגאולה - הרוחנית והפיזית - הרב חיים דרוקמן - יו"ר מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא
- פרשת וארא / הקדושה המשולשת – מו"ר הרב חיים דרוקמן יו"ר מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא
- דבר תורה לפרשת "וארא"/ בחור איתן- ר"מ כיתה י"א בישיבת בני עקיבא ראשון לציון
- מבט חינוכי לפרשת וארא-"לא בחיל ולא בכח"/הרב אלמוג וגנר, ראש ישיבת בני עקיבא חדרה
- פרשות שמות - וארא/ הרב שרגא פרוכטר, ראש ישיבת בני עקיבא גבעת שמואל
- פרשת וארא - קשה באימונים וקל בקרב / הרב שרגא פרוכטר ראש ישיבת בני עקיבא גבעת שמואל
מבט חינוכי לפרשת וארא-"לא בחיל ולא בכח"/הרב אלמוג וגנר, ראש ישיבת בני עקיבא חדרה
אחד המשפטים הנפוצים בצבא, בעיקר בחיל השריון, הוא "מה שלא הולך בכח הולך ב... עוד יותר כח ..". כלומר לעיתים, אם מנסים בכח ולא מצליחים צריך להפעיל כח חזק יותר ואז בודאי נצליח.
ברור לכולם שמדובר על משפט עם קריצה, לכולנו ברור שאם אנו מפעילים כח והפעולה לא מביאה את התוצאות יש לנסות דרכים אחרות ולעיתים ניתן למצוא את הפתרון בעזרת המח ולא בעזרת הכח.
הדבר נכון לא רק בשחרור ברגים של זחל הטנק אלא גם בפסיכולוגיה ובחינוך.
לעיתים אנו נכנסים לוויכוח עם הילד או התלמיד שלנו וכל צד מתבצר בעמדה שלו. במקרים כאלו המבוגר נוטה להפעיל את סמכותו ההורית או המנהלית או את עצם העובדה שהוא חזק יותר ומכריח את הילד לקבל את דעתו. גם אם בכך הוא יגיע להכרעה או לניצחון הרי מדובר על ניצחון זמני בלבד לא על חינוך אמתי להבנה או לקבלה. דווקא שינוי הכיוון יכול לערער אצל הילד את צדקת דרכו ולקרב אותו להבנה כי הוא הטועה.
תופעה מרתקת זו ניתן לראות במכות מצרים. מדובר על מאבק בין פרעה ובין הקב"ה. יחסי הכוחות ברורים, הקב"ה משנה את סדרי הטבע ומוכיח לפרעה מיהו האלוקים . למתבונן מהצד התמונה ברורה, ברור שה' הוא החזק, ופרעה הוא המתגונן, אולם למרות יחסי הכוחות הברורים ולמרות העובדה שפרעה חוטף פעם אחר פעם, אין אצלו תזוזה, ככל שהמכות גוברות כך מקשיח פרעה את ליבו ומסרב להודות בטעותו או בצדקתו של הקב"ה. גם התחנונים של חרטומי מצרים הזועקים לפרעה "הטרם תדע כי אבדה מצרים" אינם מועילים. זהו מצב קלאסי שבו צד אחד מתבצר בחלקו למרות שבתוך תוכו הוא יודע שהצדק לא אתו.
רק מכה אחת, מכת הברד, גרמה לפרעה להודות כי "וישלח פרעה ויקרא למשה ואהרון ויאמר אליהם חטאתי הפעם ה' הצדיק ואני ועמי הרשעים" מדוע דווקא במכה זו מודה פרעה כי ה' הוא הצדיק? מה המיוחד במכת הברד על פני המכות האחרות?
כיוון מפתיע עולה ממדרש תנחומא: "אמרו רבותינו: בכל המכות לא אמר פרעה "ה' הצדיק" אלא במכת ברד בלבד, למה? אדם שהוא מבקש להילחם עם חברו ולנצח אותו, פתאום הוא בא עליו והורגו ונוטל כל מה שיש לו, אבל הקב"ה אמר לפרעה: "ועתה שלח העז את מקנך..."- באותה שעה אמר פרעה: "ה' הצדיק".
המדרש מסביר שדווקא שינוי הכיוון מכח לאמפתיה ולהבנה גרם לפרעה לאבד את שיווי משקלו. פרעה ציפה שהקב"ה ימשיך להפעיל כח, לנצח אותו עד הסוף, פרעה התכונן נפשית להתבצר בעמדתו ולהמשיך לספוג והנה בא שינוי הכיוון, ה' אמנם מאיים במכת הברד אולם גם מגלה אמפתיה ומזהיר את פרעה ואת עבדיו "ועתה שלח העז את מקנך ואת כל אשר לך בשדה האדם והבהמה אשר ימצא בשדה ולא יאסף הביתה וירד עלהם הברד ומתו".
פרעה לא מבין כיצד יתכן הדבר? הרי המטרה של ה' היא להשמיד אותו ופתאום הוא חס על מקנהו? פתאום הוא נותן לו עצה כיצד להמשיך ולשרוד? גישה כזו ערערה את כל קשיחותו של פרעה ובפרץ של ווידוי הוא מודה " ה' הצדיק ואני ועמי הרשעים"
יש כאן מסר חינוכי מרתק. גם בעיצומו של ויכוח, גם בלהט ההתנגשות, אם רוצים להשיג הבנה או הודאה בטעות אין טעם להמשיך ולתקוף אלא דוקא לשנות כיוון ולגלות סלחנות ורחמים, ויתור ואמפתיה ודוקא מתוך שינוי הכיוון יגיע גם הצד השני אשר בדרך כלל מתבצר בעמדותיו לחשיבה ולהתבוננות פנימית ואולי גם להכרה ולהבנה כי הטעות נמצאת אצלו.
מהמתרחש במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא
-
יש מקום: מתחם ההרשמה הדיגיטלי של מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא
מתלבטים איזו ישיבה מתאימה לבנכם? לא יודעים לאיזו אולפנה כדאי לשלוח את הבת? מתחם ההרשמה הארצי עומד לשרותכם >המשך לקריאה -
כיצד מסייעים לתלמידינו לחזור לסדר אחרי סגר?
מפגש 'חשיבה משתפת' לראשי מוסדות וליועצים. יום חמישי, מוצאי ט”ו בשבט 21:00-22:00המשך לקריאה -
וובינר להורי תלמידי רשת בנ"ע עקיבא
'תעודת מחצית' בימי קורונה – מה באמת תפקידנו ההורי?' בהשתתפות: הרב ד"ר יונה גודמן, הגב' ענת דומן והגב' פנינה קינדרמןהמשך לקריאה