מעבר לאיזור תוכן ראשי מעבר לתפריט ראשי מעבר לדף הבית מעבר לצור קשר

מבט חינוכי לשבת פרשת יתרו/ הרב אלמוג וגנר, ראש ישיבת בני עקיבא חדרה

מבט חינוכי לשבת פרשת יתרו/ הרב אלמוג וגנר, ראש ישיבת בני עקיבא חדרה

מבט חינוכי לשבת פרשת יתרו/ הרב אלמוג וגנר, ראש ישיבת בני עקיבא חדרה

הפרשה שנקרא השבת מעלה אצל רבים מאתנו תהיות. הכיצד יתכן שדווקא יתרו, 'גוי', מפטם עגלים לעבודה זרה הוא אשר שזוכה לקבל פרשה על שמו ועוד הפרשה שבה עם ישראל מקבל את התורה, ומביא לתיקון סדרי המשפט. השאלה מתעצמת כאשר אנו למדים בפרשה שמשפט אינו רק טכני והאדם בבואו לשופט בא "לדרוש אלוקים". בשל מה זוכה יתרו, כהן מדיין להצביע על הצורך בתיקון סדרי המשפט.
תשובות רבות ניתנו בעניין. יש שציינו את מעלתו הגדולה של יתרו שעל אף שנתנסה בכל מיני עבודה זרה, בחר לדבוק בה' בזכות שמיעתו, יש שציינו את חכמתו ומעלתו. בסוף פרשת בשלח קראנו את פרשיית עמלק. מיד אחר יציאת ים סוף כל העמים מצויים ביראה ופחד מפני עם ישראל 'אז נבהלו אלופי אדום...'. עמלק הולך להילחם בישראל ולהראות לכולם שזה לא כל כך נורא. אין יד מכוונת במלחמתם- הניסים שנעשו אינם מיוחדים, הכל מקרי. עמלק מטיל ספקות וגורם 'לקירור' הפחד ותחושת העוצמה שהייתה בקרב העמים. יתרו מגיע בנקודה זו ומחזיר לאומות העולם ולנו את התמימות- "ויחד יתרו על כל הטובה שר עשה ה' לישראל..". יתרו מחזיר את ההבנה הפשוטה, את היכולת לזהות את המציאות, להכיר ולהוקיר אותה.
יתרו היה הראשון שאמר  תודה על משהו שקרה לאחרים. גם בני ישראל אמרו את שירת הים הגדולה אבל על נס שקרה לעצמם, ואילו יתרו הודה לקב"ה על ניסים אשר קרו לעם ישראל, לאחר. זה נכון וטוב ויפה לומר תודה ולהכיר טובה כשמישהו עושה לך דבר טוב. נדרשת רגישות, ענווה והכרת טובה הרבה יותר גדולה כדי לראות טובה ולהתפעל ממנה כשהיא מתרחשת אצל אדם אחר. רגע לפני שאנחנו מקבלים תורה מגיע יתרו ומלמד אותנו להימלט מהספק ומהאקראיות. לזהות את הטוב, לא רק כשהוא מגיע אלי ומסייע לי. דרכה של התורה מקדמת את החשיבה על האחר, התובנה כי כל מה שקורה בעולם הוא לא רק בשבילי אלא גם בשביל אחרים...
חז"ל הקשו על הפסוק "ויחן שם ישראל נגד ההר" )יט,ב(, שהרי "ויחן" לשון יחיד ועם ישראל הוא רבים. היה צריך הכתוב לומר 'ויחנו..'. מסביר רש"י שכתב הפסוק בלשון יחיד כיוון שבאותה השעה היו ישראל "כאיש אחד בלב אחד".
הרב אשלג מעמיק בדברי רש"י ומכווין את המבט אלינו: 'כאשר כל אחד מהפרטים מכוון לתועלתו עצמו, עושות הדעות חיתוך ופירוד גדול בין איש לרעהו. שהרי כל אחד ואישיותו ורצונותיו ומאווייו האישיים, וכל אחד וצרכיו שלו, ואין מי ומה שיאחד בין אותם קצוות. אולם כאשר כל אחד ואחד מהפרטים מוכן לשעבד ולהקריב את רצונותיו ותשוקותיו, ומוכן לעבוד על מנת לעשות נחת רוח לה' יתברך, יכולה להיות אחדות, למרות השינוי בין הדעות, וזאת מפני שכל הדעות מכוונות אליו ית' "
נשתדל כולנו לקחת מהפרשה את היכולת לפתוח את העיניים ולזהות את הטובה. להעריך אותה לא רק כשהיא 'במגרש' שלנו ותואמת את הצרכים והרצונות שלנו, אלא גם כשהיא נעשית ובאה כלפי האחר.

מהמתרחש במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא

  • פנימייה חדשה לתלמידי מכינת ”עוז שלמה”

    פנימייה חדשה לתלמידי מכינת "עוז שלמה"

    קומה חדשה, בחומר וברוח – פנימייה חדשה ויפיפייה שחנכנו לרווחת התלמידים, תרומת משפחת פיצוט'ו.
    המשך לקריאה
  • בפעם ה-80: פותחים את שנת הלימודים תש”ף

    בפעם ה-80: פותחים את שנת הלימודים תש"ף

    אלפי תלמידי ומורי רשת בני עקיבא התחילו את שנת הלימודים תש"ף במוסדות הפרוסים בכל רחבי הארץ
    המשך לקריאה
  • מדד משרד החינוך קובע: מחנכים לערכים

    מדד משרד החינוך קובע: מחנכים לערכים

    מדד משרד החינוך מוכיח: מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא הרשת הערכית ביותר
    המשך לקריאה