מעבר לאיזור תוכן ראשי מעבר לתפריט ראשי מעבר לדף הבית מעבר לצור קשר

מה בין יתרו, שואת אירופה וכת המקויה - לפרשת יתרו/הרב משה צבי וקסלר, ראש ישיבת בני עקיבא בני ברק

מה בין יתרו, שואת אירופה וכת המקויה - לפרשת יתרו/הרב משה צבי וקסלר, ראש ישיבת בני עקיבא בני ברק

מה בין יתרו, שואת אירופה וכת המקויה - לפרשת יתרו/הרב משה צבי וקסלר, ראש ישיבת בני עקיבא בני ברק

ביפן ישנה קבוצה גדולה של מאמינים נוצריים אוהבי ישראל הקרויים כת "המקויה", שפירושה ביפנית "אוהל מועד". בכת זו חברים מאות אלפים ברחבי העולם, אלפים מהם חיים ביפן. הכת הזו נולדה בשנת תש"ח על ידי פרופסור אברהם טשימה, שאימץ לעצמו את השם העברי 'אברהם', לאחר שחזה התגלות. אנשיה מבקרים כל שנה בארץ ומחוברים בצורה עמוקה ליהדות ועונדים את מנורת המשכן במקום הצלב הנוצרי.
איך היות הכת הזו קשורה לפרשת יתרו? נראה בהמשך...
מה הביא את יתרו, איש הדת הבכיר ממדין, לחבור לעם ישראל ולהיות חותנו של משה, איש האלוקים? את השאלה הזאת שאלה הגמרא [זבחים, דף קט"ז עמ' א']: "מה שמועה שמע ובא ונתגייר? ר' יהושע אומר: מלחמת עמלק שמע..; ר"א המודעי אומר: מתן תורה שמע ובא, שכשניתנה תורה לישראל, היה קולו הולך מסוף העולם ועד סופו, וכל מלכי עובדי כוכבים אחזתן רעדה בהיכליהן ואמרו שירה, שנאמר: ובהיכלו כולו אומר כבוד".
כנראה שחוש הביקורת של יתרו היה דומיננטי מאוד באישיותו והיה נחשב כאיש מחשבה ועקרונות, כפי שחז"ל מספרים, שלא הייתה עבודה-זרה אחת בעולם, שלא בדק וחקר ולמד לראות, האם יש בה גרעין של אמת, עד שהגיע לעם-ישראל. רבים שמעו על הניסים שקרו לעם ישראל ואפילו אמרו שירה בבתי התיפלה שלהם, אולם המשיכו בסדר היום הרגיל שלהם ולא שינו את חייהם. ברם, זה לא מה שקרה אצל יתרו, וכאשר שמע את כל מה שקרה לישראל, לקח את זה רחוק עד עזיבת מעמדו ותפקידו ואפילו פרנסתו ואולי אף נחשף לאיומים ולהתנכלויות על רקע זה.
ואכן, על הפסוק הראשון בפרשה "וַיִּשְׁמַ֞ע יִתְר֨וֹ כֹהֵ֤ן מִדְיָן֙ חֹתֵ֣ן מֹשֶׁ֔ה אֵת֩ כָּל־אֲשֶׁ֨ר עָשָׂ֤ה אֱלֹקים֙ לְמֹשֶׁ֔ה וּלְיִשְׂרָאֵ֖ל עַמּ֑וֹ כִּֽי־הוֹצִ֧יא יְקֹוָ֛ק אֶת־יִשְׂרָאֵ֖ל מִמִּצְרָֽיִם" מביא רש"י במקום את שאלת הגמרא ומצרף את שתי הדעות יחד - "קריעת ים סוף ומלחמת עמלק". כנראה שדעת רש"י, ששתי הדעות אינן חלוקות זו בזו, אלא יתכן והיו מספר גורמים שהביאו את יתרו לעם ישראל ואלו העיקריים שבהם.
שאלו כבר קדמונים, מדוע רבי יהושע בגמרא בזבחים ורש"י על אתר משתמשים באותו מטבע לשון 'מלחמת עמלק', הרי מה שגרם ליתרו להתחבר לעם ישראל היה נס הניצחון של עם, שעדיין לא למד את תורת המלחמה, עם של עבדים המנצח במלחמה זו רק מכח ההשגחה הפרטית המיוחדת דרך משה רבינו, כפי שאומרת המשנה [ר"ה פרק ג']: "והיה כאשר ירים משה ידו וגבר ישראל וגו' (שמות י"ז). וכי ידיו של משה עושות מלחמה או שוברות מלחמה? - אלא לומר לך, כל זמן שהיו ישראל מסתכלים כלפי מעלה ומשעבדין את לבם לאביהם שבשמים היו מתגברים ואם לאו היו  נופלין". אם כן, מדוע לא נאמר שהניצחון על עמלק הביא את יתרו לעם-ישראל ולא המלחמה בעמלק?
לפני שנענה לשאלה זו, נחזור לכת המקויה שבה פתחנו. שמעתי מחתני הרב ניר-יעקב מס, ששמע מאחד האנשים המקורבים לחברי המקויה, שלפני כ-200 שנה גילו קבוצת אנשים מיפן את ספר התנ"ך מאוד הרשים אותם, אבל חשבו שהתנ"ך הינו ספר משלים


 
וספורים ואין עם שממשיך את מה שנכתב בו. הפעם הראשונה בה נחשפו ליהודים ויהדות הייתה מלחמת העולם הראשונה, אבל 'המפץ הגדול' מבחינתם היה ניסיון ההשמדה של העם היהודי בשואה במלחמת העולם השנייה, כאשר הגרמנים הצהירו מעל כל במה, שברצונם לעקור את המוסר היהודי, על ידי השמדת מי שנושא בדרכו ובחייו את דרך התנ"ך, והמהפכה הסופית חלה כאשר מיסד הכת אברהם טשימה טען להתגלות.
השפל המוסרי של העם הגרמני הנאור גרם לזעזוע כבד אצל היפנים וחיזק אצלם את הקשר לעם ישראל. אמנם, חיזוק הקשר לא הביאם להתגייר, אך הם חסידי עמנו, חלקם שומר שבת וכשרות, מדבר בשפה העברית ומתפלל בעברית על ידי אמירת תהילים.
על דרך זו נראה לומר, שמה שגרם זעזוע רוחני ליתרו היה התנהגותם השפלה של העם העמלקי, איך מילאו לבם להתנכל לפליטים שאך זה עתה יצאו משעבוד מתמשך במצרים ולזנב בם. יתרו, שהיה איש בעל רגש מוסרי גבוה ואיש אמת, ראה במלחמת עמלק בבואה של הנהגה אנטי-מוסרית נוראית כנגד עם שמנסה להתאושש משנות שעבוד כה ארוכות ולכן החליט לחבור למשה ולעם ישראל.
שמעתי פעם את סיפורו האישי של הרב פרופסור אהרון שאר-ישוב, כיום מרצה לפילוסופיה באוניברסיטת בר-אילן, שעבר תהליך דומה. אביו היה קצין גרמי בצבא גרמניה הנאצית ונפל בשבי הרוסי. בנו שהיה נקרא אז וולפגאנג שמידט, סיים את לימודיו בבית ספר ריאלי למנהל עסקים, אבל רוחו שאפה למשהו רוחני והתחיל בתהליך של חיפוש. וולפגאנג למד תיאולוגיה פרוטסטנטית ופילוסופיה כללית באמצעות הכנסייה, למד באקדמיה למיסיון ואף שימש ככומר באחת הערים בגרמניה, אבל בעקבות הגותו ולימודיו למד והתעניין ביהדות ושימש גם כאסיסטנט במכון ליהדות בגרמניה. המפנה בחייו חל, לאחר שנחשף לכל הזוועות שחוללו בני עמו והשפל המוסרי של העם שנחשב ל'עם התרבות' הן במוסיקה והן באמנות וספרות. הוא החל לעבור תהליך גיור לא אורתודוקסי, עד שהגיע בשנת 1970 לארץ, למד במרכז-הרב והתגייר גיור מלא בבית הדין הרבני בירושלים ולימים אף שימש כרב הטכניון בחיפה.
למדנו אם כן, שהלשון בה נקטו הגמרא ורש"י אכן מבטאים עומק רב של התבוננות בהנהגה וההתנהלות של עמים אחרים מול עם ישראל – "כי עם קדוש אתה לה' אלוקיך".

מהמתרחש במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא

  • תצליחו לפתור את החידות?

    תצליחו לפתור את החידות?

    חידות הקיץ שלנו חוזרות! בכל שבוע תעלה חידת וידאו. פתרו את החידה השבועית ואולי תזכו בפרסים שווים! >>>
    המשך לקריאה
  • ברכות לתא”ל עופר וינטר בוגר הפנימיה הצבאית בני עקיבא אור עציון, מפקד אוגדת האש החדש

    ברכות לתא"ל עופר וינטר בוגר הפנימיה הצבאית בני עקיבא אור עציון, מפקד אוגדת האש החדש

    אחרי שקידומו עוכב במשך כמעט ארבע שנים תחת גדי איזנקוט, מגיע אביב כוכבי ומחזיר את תא"ל עופר וינטר לפיקוד בשטח.
    המשך לקריאה
  • כאן גרים בכיף: תלמידי ישיבת בני עקיבא כפר הרא”ה הפיקו חתונה לזוג גרים

    כאן גרים בכיף: תלמידי ישיבת בני עקיבא כפר הרא"ה הפיקו חתונה לזוג גרים

    אחרי שנים בהם תלמידי הישיבה מתנדבים ומשתתפים בחתונות שונות כ"משמחים" והתוודעו לזוגות שמתחתנים בלי הרבה חברים ומשפחה, החליטו התלמידים להירתם ולפנות למכון מאיר לאיתור זוג שישמח לסיוע בהפקת חתונה, בארגון חתונה באווירה שמחה.
    המשך לקריאה