מעבר לאיזור תוכן ראשי מעבר לתפריט ראשי מעבר לדף הבית מעבר לצור קשר

מה חשוב באמת? הכוונה מעשית להורים לקראת בחירת מוסד לימודים - מרב גולד ראש אולפנת בני עקיבא נווה רוחמה

מה חשוב באמת? הכוונה מעשית להורים לקראת בחירת מוסד לימודים - מרב גולד ראש אולפנת בני עקיבא נווה רוחמה

מה חשוב באמת? הכוונה מעשית להורים לקראת בחירת מוסד לימודים - מרב גולד ראש אולפנת בני עקיבא נווה רוחמה

בשעה טובה בניכם או בתכם הגיעו לכיתה ו' או לכיתה ח' ויחד איתם, אתם ההורים מתלבטים בשאלה, איזה מקום חינוכי לבחור לשנות הלימוד הבאות?

כיצד בוחרים ישיבה או אולפנה, כיצד בוחרים בית ספר?

תהליך בחירה מתוך אפשרויות שונות ומרובות הוא נפלא, אך יחד עם זאת יכול לבלבל, לתסכל ולאכזב. לכן כהורים חשוב לתכנן תהליך בחירה, להוביל את הילד או הילדה בדרך נכונה ומבוקרת.

תהליכי בחירה משמעותיים ניבנים בשלבים

בשלב הראשון - שאלות ובחינות, בדיקות והתבוננות. מי הוא הילד או הילדה שלנו? מה הם תחומי העניין שלו? תחביבים, רצונות, חולשות או קשיים? מה הם הצרכים שלו כלומד? למה הוא זקוק על מנת שיגיע רחוק? מה היינו אנו, ההורים רוצים בשביל ילדנו? מה החלום שלנו? היכן עולמנו נושק את עולמו של הילד והיכן הוא רחוק ממנו? שאלות אלה ועוד, חשוב שנשאל בראשית התהליך.

בשלב השני, יחד עם הילד, נמפה ונדון בסוגיות ובשאלות שעלו. רישום הדברים על דף, מסייע ליצירת מודעות ושותפות בתהליך.

השלב השלישי הוא לבדוק מה בתי הספר מציעים? מה מאפיין אותם? מה הדגשים שלהם?

לא פעם אנו מושפעים בתהליך בחירת בית ספר משיקולים חיצוניים ולא רלוונטיים, אשר הופכים משמעותיים מידי, כגון: לאן הולכים החברים? איזה בית ספר נחשב טוב? איפה למדו ילדינו בעבר? וכו'.

חשוב שהבחירה תתאים לילד או לילדה ולא לאחרים. לכן התהליך המשותף של ההתבוננות והמיפוי כל כך חשוב ואף הכרחי.

מה נשאל ובמה נתבונן?

מה הם התכונות והתחומים החזקים של הילד ובמה הוא פחות חזק? בכיתה ו' ובוודאי בכיתה ח' אנו כבר מכירים את עצמנו כתלמידים. אנו יודעים לומר לעצמנו במה אנו מצטיינים, היכן יש לנו יכולות לא מנוצלות והיכן נקודות החולשה שלנו.

מה תחומי העניין של הילד/ילדה?

מדעים, קודש, אומנות, ידיעת הארץ וטיולים? מה הילד/ה מחפש/ת להתעניין בו? באילו תחומים הוא סקרן? האם הוא למדן ושקדן? האם הוא פעלתן ולומד דרך חוויות ולאו דווקא בישיבה ליד שולחן הלימודים?

שעות הלימוד

בחטיבה ובתיכון נדרש הילד ונדרשת הילדה ללמידה יותר ממושכת. היכולות הגופניות והרגשיות משתנות. בכל זאת ישנם מוסדות לימוד בהם יום הלימודים ארוך והתלמידים לומדים בעומס גדול וישנם מוסדות לימוד שתוכנית הלימודים קצרה יותר. הבה נשאל מה יתאים לילד שלנו?

מה אופי בית הספר, ההבדלים בין בתי הספר ,האולפנות והישיבות?

חשוב לתת את הדעת למספר הבדלים משמעותיים:

גודל בית הספר: אינטימי ונותן יחס קרוב, או רב תלמידים ונותן אפשרויות וגיוון אך פחות אישי.

פנימייתי או לא פנימייתי. ישנם מוסדות לימוד פנימייתיים ולא פנימייתיים, מה מתאים לילד שלי?

מערכות תמיכה לימודיות ותמיכה רגשית, איך ועד כמה קיימות בבית הספר?

דגשים בית סיפריים: על מה בית הספר שם דגש? קודש ואוירה? מצוינות לימודית? פעילות ומעורבות חברתית? עזרה לימודית לפרט ובכיתות? מדעי? אומנויות? ומה חשוב לילד או לילדה שלי?

לסיכום - אין בית ספר רע או בית ספר טוב. יש בית ספר מתאים. אין "כולם הולכים" או "כולן הולכות" וזה מה שקובע, יש אנחנו- הורים וילד שבחרו יחד מקום, בו הוא

יוכל ללמוד, לצמוח, להצליח ולבטא את עצמו.

יותר מכל אלו גם יחד, תהליך בחירה משותף של הורים וילדים הוא תהליך משמעותי המקרב לבבות ותורם לקשר שבין הורים לילדם.

אז לפני המודעות בעיתונים, קולות החברים והצהרותיהם, האווירה הנוצרת והלחץ, לפני כל אלה חשוב, לעשות תהליך משמעותי של בחירת בית ספר לשנה הבאה. 

מהמתרחש במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא

  • לאחר 4 ימי מסע: ישיבת כפר הרא”ה סיימו את ”מסע מי-ם לעם”

    לאחר 4 ימי מסע: ישיבת כפר הרא"ה סיימו את "מסע מי-ם לעם"

    במסע צעדו התלמידים בעקבות הרב נריה זצ"ל שיצא מירושלים להקמה ולעשיה הגדולה שלו, לישיבת בנ"ע כפר הרא"ה - עשייה שהיא מהפכה.
    המשך לקריאה
  • אזכרתו של מו”ר הרב אברהם צוקרמן זצ”ל

    אזכרתו של מו"ר הרב אברהם צוקרמן זצ"ל

    אזכרה למו"ר הרב אברהם צוקרמן זצ"ל היום - יום חמישי, ט"ז בחשוון (14/11) בשעה 15:45 בבית העלמין כפר הרא"ה. הציבור מוזמן
    המשך לקריאה
  • בקשתה האחרונה של ניצולת השואה

    בקשתה האחרונה של ניצולת השואה

    שרה פרייליך ז"ל הובאה למנוחות בבית העלמין ירקון. בעבר היא ביקשה שביום הלוויתה לא ישכחו אותה. תלמידות אולפנת הדר גנים התייצבו.
    המשך לקריאה