מעבר לאיזור תוכן ראשי מעבר לתפריט ראשי מעבר לדף הבית מעבר לצור קשר

נפרדים ממשה רבינו - לפרשות ניצבים-וילך תשע"ד/הרב משה צבי וקסלר, ראש ישיבת בני עקיבא בני ברק

נפרדים ממשה רבינו - לפרשות ניצבים-וילך תשע”ד/הרב משה צבי וקסלר, ראש ישיבת בני עקיבא בני ברק

נפרדים ממשה רבינו - לפרשות ניצבים-וילך תשע"ד/הרב משה צבי וקסלר, ראש ישיבת בני עקיבא בני ברק

קשים הם דברי הפרידה של משה רבינו מעם ישראל. משה רבינו מצווה עליהם "לָקֹ֗חַ אֵ֣ת סֵ֤פֶר הַתּוֹרָה֙ הַזֶּ֔ה וְשַׂמְתֶּ֣ם אֹת֔וֹ מִצַּ֛ד אֲר֥וֹן בְּרִית־יְקֹוָ֖ק אֱלֹהֵיכֶ֑ם וְהָֽיָה־שָׁ֥ם בְּךָ֖ לְעֵֽד:. " משה רבינו מסביר מיד לשם מה עליהם לקחת את ספר התורה - והדברים קשים עד מאוד - "כִּ֣י אָנֹכִ֤י יָדַ֙עְתִּי֙ אֶֽת־מֶרְיְךָ֔ וְאֶֽת־עָרְפְּךָ֖ הַקָּשֶׁ֑ה הֵ֣ן בְּעוֹדֶנִּי֩ חַ֨י עִמָּכֶ֜ם הַיּ֗וֹם מַמְרִ֤ים הֱיִתֶם֙ עִם־יְקֹוָ֔ק וְאַ֖ף כִּי־אַחֲרֵ֥י מוֹתִֽי: [ל"א, כ"ז] וכן בהמשך שם -  "כִּ֣י יָדַ֗עְתִּי אַחֲרֵ֤י מוֹתִי֙ כִּֽי־הַשְׁחֵ֣ת תַּשְׁחִת֔וּן וְסַרְתֶּ֣ם מִן־הַדֶּ֔רֶךְ אֲשֶׁ֥ר צִוִּ֖יתִי אֶתְכֶ֑ם וְקָרָ֨את אֶתְכֶ֤ם הָֽרָעָה֙ בְּאַחֲרִ֣ית הַיָּמִ֔ים כִּֽי־תַעֲשׂ֤וּ אֶת־הָרַע֙ בְּעֵינֵ֣י יְקֹוָ֔ק לְהַכְעִיס֖וֹ בְּמַעֲשֵׂ֥ה יְדֵיכֶֽם":
במדרש המובא בדעת זקנים מבעלי התוס' למדנו:  "באותו יום של שבעה באדר קודם פטירת משה רבינו כתב י"ג ספרי תורה לשנים עשר שבטים וקרא לכל שבט ושבט והוכיחם והזהירם על התורה ועל המצות אנשים בפני עצמן ונשים בפני עצמן ואמר להם היזהרו כולכם בספר התורה הזה שאני נותן לכם לשמור ולעשות וספר תורה אחד לקח והניחו לצד ארון הברית שנא' לקוח את ספר התורה הזה ושמתם אותו מצד ארון ברית ה'."
והדברים דורשים ביאור. אם משה מנבא ואומר להם שאחרי מותו יעשו הרע, אז כמובן אין על כך שאלה, אך משה רבינו נושא קל וחומר ואומר "הן בעודני חי הייתם ממרים עם ה' ואף [=קל וחומר] כי אחרי מותי" וחז"ל אומרים שזהו אחד מעשרה הקל-וחומרים שבתורה. כלומר: שאם הם חטאו כאשר משה רבינו היה חי, אז קל וחומר לאחר מותו. אם כך הדבר, נדרש עיון בגמרא [סנהדרין דף לז.], המספרת על רבי זירא שהיו לו שכנים בריונים והיה נוהג לקרב אותם, ואמנם דעת חכמים לא הייתה נוחה מכך שהוא כביכול מתחבר לאותם בריונים. יש לציין, שרבי זירא שהיה יתום מאביו ומאמו היה עולה חדש מבבל וספג הרבה ביזיונות ולא מעט אנשים לעגו עליו, על מראהו החיצוני ועל הניב הבבלי שבפיו ולמרות זאת הדבר לא גרע מצדקותו וחסידותו ואהבתו לזולת והיה מקרב כל אדם גם אם היה בריון. ומספרת שם הגמרא, שלאחר מותו אותם בריונים כאבו את פטירתו ואמרו 'מי עכשיו יבקש ויתפלל עלינו' והדבר גרם להם לחזור בתשובה. ושואל המהרש"א, אנו רואים שדווקא מותו של רבי זירא גרם לאותם בריונים להרהר בדרכם ולחזור בתשובה, ואם-כן, ניתן להפריך את הק"ו שעשה משה רבינו, כי יתכן שדווקא לאחר מותו של משה רבינו יראו עם ישראל שמי שבקש עליהם רחמים ומי שהתפלל עבורם עלה לגנזי מרומים ואולי זה יגרום להם לתקן את דרכם ולא כפי שמשה מנבא שדווקא לאחר מותו ישחיתו את הליכותיהם?
ננסה ליישב שאלה זו ולהבין מדוע משה היה צריך לכתוב י"ג ספרי תורה ולהשאיר ספר תורה אחד כעד.
בספרי החסידות, המנסים תמיד למצוא את הסניגוריא על עם ישראל, מחלקים בין שני סוגי חוטאים: הראשונים הם אלו, שבתוך תוכם מאמינים בני מאמינים, אוהבים את התורה, את עם-ישראל ואת הקב"ה, אך באופן מעשי קשה להם לחיות חיי תורה. יצר התאווה גובר עליהם והם עושים את מה שעושים כדי למלא את תאוותם ואת רצונם לחיות חיים נוחים ללא הגבלה. הסוג השני של האנשים החוטאים, הם בעצם כופרים בעיקר, אך כדי לכסות את העניין הם מפתחים אידאולוגיה שלמה סביב התורה, מגלים בתורה פנים שלא כהלכה ומפרשים את התורה לפי רצונם ולפי תאוותם ומסבירים שזאת כוונת התורה וזוהי דרכה וכו'.
לפיכך, ניתן ליישב שהבריונים, שכניו של רבי זירא, היו מסוג החוטאים הראשון, אנשים בעלי אמונה שרק דרשו את תאוותם ואת סיפוקם וברגע שהמגן הרוחני שלהם הסתלק מן העולם, הרגישו שמשהו רוחני חסר להם והם היטיבו את דרכם. אולם בדור המדבר, משה רבינו ידע שקיימת קבוצה בעלת השפעה גדולה שעוד בחייו ובהיותו הסמכות העליונה לתורה, כבר אז היו כל מיני קבוצות שניסו לערער על התורה שבעל פה שהעביר לעם. ועל כן, משה רבינו נשא קל וחומר ואמר, שאם בהיותו בחיים יש לאנשים את האומץ לפרש את כוונת התורה ללא סמכות לכך, אז הרי בוודאי שלאחר מותו יעזו לפרש את כוונת התורה שלא כהלכה וההידרדרות הגדולה צפויה.
על כן משה רבינו דאג לכתוב ספר תורה לכל שבט וישב ומסר להם את כוונת התורה בדיוק. כן ספר תורה אחד שנשאר בתוך ארון הברית לאמור כזה ראה וקדש. זאת התורה לא תהיה מוחלפת .תורה אחת שלמה ,אשר שום מחקר ושום כפירה לא תשנה את העובדה שמשה אמת ותורתו אמת.
ניתן לדייק את האמור לעיל גם מתוך הפסוק "ממרים הייתם עם ה' ואף כי  אחרי מותי" - לא היו ממרים נגד ה', אלא עטפו את דרכם בכך שהחליטו מהו רצון ה', מה רלוונטי ומה אינו רלוונטי.
הסכנה בסוג זה של חוטאים היא, משום שהם מסתמכים כביכול על פסוקים ומפרשים אותם ואת ההלכה לפי רצונם ולא לפי האמת עצמה.
בימים אלו בהם אנו עושים את ההכנות האחרונות לזכות בדין בפרט ובכלל, חשוב שנבדוק עצמנו בכל מעשה ומעשה, האם הדבר מותר ואפשרי, נסמוך מעשינו על התורה המסורה מדור לדור ולא נדחוק את רצוננו לתוך הכתובים.
יהי רצון, שהקב"ה ישמע קול תפילתנו ויתקבלו באהבה וברצון לפני אדון כל ונכתב לחיים טובים בספר החיים עם כל בני בריתך.
שבת שלום ושנה טובה לכל בית הישיבה

מהמתרחש במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא

  • מחצית שנה

    מחצית שנה

    מנהלי אגפי ומחלקות החינוך בעיריות ובמועצות ברחבי הארץ מברכים את תלמידנו >>
    המשך לקריאה
  • מרגש: יב”ע גבעת שמואל ערכו לקשיש הלוקה בניוון שרירים בר מצווה

    מרגש: יב"ע גבעת שמואל ערכו לקשיש הלוקה בניוון שרירים בר מצווה

    במסגרת התנדבותם במרכז, פגשו תלמידי כיתה י' קשיש הלוקה בניוון שרירים שסיפר להם כי מעולם לא זכה לחגוג בר מצווה. התלמידים התנדבו לערוך לו בר מצווה מרגשת במיוחד. צפו >
    המשך לקריאה
  • הפרויקט הייחודי של ישיבת תקוות יעקב

    הפרויקט הייחודי של ישיבת תקוות יעקב

    בפרויקט בין-דורי שמשתתפיו הם תלמידי הישיבה וקשישים המתגוררים באזור הישיבה, ובסופו, בזכותכם, יצאו לאור דיסק וספר מרתק וייחודי >
    המשך לקריאה