מעבר לאיזור תוכן ראשי מעבר לתפריט ראשי מעבר לדף הבית מעבר לצור קשר

על אחדות ישראל וכיווני פסיקה/ הרב יובל שרלו

על אחדות ישראל וכיווני פסיקה/ הרב יובל שרלו

על אחדות ישראל וכיווני פסיקה/ הרב יובל שרלו

לו היינו מחזקים וקונים רק את כשרותה של הרבנות הראשית לישראל, ולו היא עצמה הייתה עומדת מאחורי הכשרות של עצמה (לדוגמה: בכנסי רבנים שהרבנות הראשית שותפה להם אנו מוצאים הדגשה בהזמנות כי הכשרות אינה של הרבנות כי אם "מיוחדת") היינו זוכים לקדם את הכשרות של כלל ישראל כולו. עתה משהוקמו בדצי"ם פרטיים, מערכות השגחה פרטיות וכדו´ - אנו הפקרנו את כנסת ישראל, וכיצד נדבר עוד על כלל ישראל הראויים להיות במקום אחד ?

 

עולמה של תורת ישראל הוא פירמידה מלאה. אין היא מסתפקת במעשים בלבד כי אם גם ב"וידעת היום והשבות אל לבבך", ובמקביל אין היא נותרת ברום המעלה של המחשבה וההצהרה, כי אם יורדת לתחתיות ארץ בחוקים ומשפטים צדיקים. התנועה המתמדת היא בין הלבבות ובין המעשים, בין הרעיונות הגדולים למימושם בשטח.

אחד היסודות המודגשים מאוד בחג הסוכות הוא אחדות האומה הישראלית, והפניה לכולם. עולם רוחני זה מבוטא הן בארבעת המינים, המאגדים את הסוגים השונים של מרכיבי הטעם והריח, והן ההלכה היסודית בהלכות סוכה הקובעת כי ראויים כל ישראל לישב בסוכה אחת. אחדות זו היא ממרכיבי ההלכות של חג הסוכות, והיא מטפסת למרומי שמיים בשעה שאנו עוסקים במחשבות, ברעיונות ובדברי התורה של חג הסוכות. חג הסוכות מהווה אפוא קריאה לחידוש עמדה הלכתית מחמירה זו, בניסוח חד משמעי: ההלכה אינה פונה לקבוצות עילית בלבד, אלא לעם ישראל כולו. הציונות הדתית, שחרתה על דגלה את עקרון הלכה אחת לכולם, וגישתה ההלכתית לכתחילה פונה לכלל ישראל, קרואה אפוא לשוב אל עצמה ואל עמדותיה ההלכתיות. לא קולות יש כאן, כי אם המימוש המלא של תורת ישראל.

סוגיית השמיטה לדוגמה היא מהטובה שבדוגמאות. החורבן והאנדרלמוסיה של ענייני השמיטה בשנה זו הם תוצאה של אי עמידה עיקשת על עמדתנו ההלכתית, ואי קיומה של מסירות נפש למימושה. לא זכינו כי הרבנות הראשית לישראל תפעל בצורה כלל ישראלית, ותעניק מענה לכל עם ישראל על הרבדים השונים; לא זכינו שתהיה מדיניות הלכתית מחמירה של "לא תחונם" על ידי היתר המכירה שיצטרף אל המעשים החיוניים כדי להשאיר את קרקעות ארץ ישראל בידי יהודים; חלק מאתנו פנו לחומרות אישיות בענייני שמיטה, מדיניות הלכתית שהתבררה כחומרא דאתי לידי קולא. התוצאה הסופית היא התמוטטות מערך הכשרות בענייני שמיטה בפרט, ומכה אנושה למערך הכשרות הפונה לכלל ישראל בהמשך. כיצד נוכל לדבר עוד על שותפות עם כלל ישראל בשעה שאנו פורשים ממנו בדרכים פרטיות, שכלל אינן נותנות מענה לציבור היהודי כולו, ובסופו של דבר דווקא בגללנו רבים אוכלים ירקות באיסור, ובהמשך גם פירות ?

השמיטה היא דוגמה למערכת הכשרות כולה. לו היינו מחזקים וקונים רק את כשרותה של הרבנות הראשית לישראל, ולו היא עצמה הייתה עומדת מאחורי הכשרות של עצמה (לדוגמה: בכנסי רבנים שהרבנות הראשית שותפה להם אנו מוצאים הדגשה בהזמנות כי הכשרות אינה של הרבנות כי אם "מיוחדת") היינו זוכים לקדם את הכשרות של כלל ישראל כולו. עתה משהוקמו בדצי"ם פרטיים, מערכות השגחה פרטיות וכדו' - אנו הפקרנו את כנסת ישראל, וכיצד נדבר עוד על כלל ישראל הראויים להיות במקום אחד ?

ומערכת החינוך שלנו - עד כמה היא מרחיבה את השורות וקוראת לכל עם ישראל להיות שותף ? ותנועות הנוער ? והעמדות ההלכתיות שלנו בתחום השתלת אברים ? ובתחום חשמל בשבת ? ועוד ועוד.

חג הסוכות הוא אפוא חג המאפשר לנו להתנער ולשוב אל דרכה של תורה. רבי חייא הוערץ בגמרא לא בשל העובדה שהוא טיפס מעלה מעלה בעולמו האישי, כי אם בשל העובדה שהוא הלך ולימד את כל ילדי ישראל; גזירות ותקנות רבות של רבי יהודה הנשיא, כותב המשנה, אפשרו את שמירת השמיטה לכל כלל ישראל, והוא לא תר אחרי הליכה בדרכים אישיות, כי אם פעל באחריות מרובה; מסביב להר סיני עמד כל עם ישראל וכולו קיבל את התורה, ואנו צריכים לשוב ולהטמיע יסוד זה בפסיקות ההלכתיות שלנו. אז נהיה ראויים לדבר על ישיבה בסוכה אחת עם כלל ישראל כולו, ולאחד את כולם לאגודה אחת לעשות את רצון אבינו שבשמיים.

מהמתרחש במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא

  • חנוך לנער על פי דרכו

    חנוך לנער על פי דרכו

    מה השיקולים שצריך לקחת בחשבון כשבוחרים ישיבה או אולפנה? עד כמה ההורים צריכים להתערב? הרב דולי בסוק על אמונה ביכולת המתבגר לקראת הרישום למוסדות חינוך.
    המשך לקריאה
  • מנהלת יעוץ והכוונה

    מנהלת יעוץ והכוונה

    באיזו אולפנה או ישיבה תיכונית כדאי לילדכם ללמוד? חמישה טיפים של רותם לבחירת המקום לילדכם.
    המשך לקריאה
  • מובילים ציונות דתית בגליל

    מובילים ציונות דתית בגליל

    מובילים ציונות דתית בגליל לאחר חצי שנה של מפגשים שבועיים בנושא ציונות דתית, יצאו השבוע כמעל 140 בנות ואנשי צוות מ-7 אולפנות של רשת בני עקיבא ליומיים מסע ציוני דתי בגליל. המסע נפתח בטיול קצר לפתיחת הלב ממצודת ביריה לבית הכנסת העתיק בנבוריה. לאחר הטיול ומעגלי שיח להיכרות, הגיעו הבנות לצפת העתיקה שם השתתפו בסדנאות להקשבה ולימוד. את הביקור סיימנו בשירה וריקודים במעין החתום. בהמשך סיירו הבנות בשבילי פקיעין העתיקה ממערת רשב״י לבית מרגלית זינתי שומרת הגחלת שריגשה ולימדה אותן מהי ׳לנו מורשה׳. היום השני נפתח במפגש עם הגרעין התורני בקרית שמונה שם העמיקו בנושא שליחות אישית וחיבור לעם ישראל את המסע חתמו הבנות במפגש עם השומר החדש במטולה שם זכו ללמוד ולהרגיש בידיים את אהבת ועבודת האדמה, כדוגמא להגשמה ציונית דתית. בכל אחד מהמקומות נפגשו ההבנות עם אנשים וסיפורים, שחשפו אותן לעוד נדבך ב׳סיפור׳ המופלא של הציונות הדתית ושל חזרת עם ישראל לארצו ומילוי ייעודו.
    המשך לקריאה