מעבר לאיזור תוכן ראשי מעבר לתפריט ראשי מעבר לדף הבית מעבר לצור קשר

על היחס לפיסבוק ולרשתות החברתיות - הרב יונה גודמן

על היחס לפיסבוק ולרשתות החברתיות - הרב יונה גודמן

על היחס לפיסבוק ולרשתות החברתיות - הרב יונה גודמן

אל תופעת ההעתקות במבחנים ניתן לגשת בשני אופנים. הראשון הוא לטפל בתופעה באופן סימפטומטי, בשיטה הדומה במהותה לפעולת מכבי האש. בעת שפורצת שריפה, מכבי האש נקראים לכבותה. דפוס חינוכי זה כּולא כל צד במשבצת ידועה מראש: תפקידו של התלמיד להעתיק בהצלחה, ותפקידו של המורה לתפסו. אין כאן התמודדות מהותית אלא רק דו-קרב סיזיפי ומתסכל.

הגישה השנייה, לעומת זאת, דורשת התמודדות חינוכית דו-ראשית עם שורשי התופעה. פן אחד של ההתמודדות מתחיל בהבניית מקומו של היושר במכלול חיי בית הספר. את מידת היושר במבחנים יש לבחון בהקשר רחב של האקלים המוּסרי הבית-ספרי. מוסד בו מתבקשים התלמידים להציג אישורים חתומים על כל היעדרות, שמנהלים בו מעקב נוקדני ממוחשב אחר כל הפרת משמעת, ובאופן כללי מנסים 'לתפוס' את התלמידים בקלקלתם, אינו יכול לצפות שרק בנושא התנהלות ישרה במבחנים הוא יצליח להשרות אווירת אמון. בית ספר צריך לכונן פרדיגמה כוללת של אמון, שיתבטא בכלל היבטיו. במצב זה, יושר בשעת כתיבת מבחנים אינו אלא סעיף אחד ממנעד ביטויים לגישה חינוכית רחבה ושיטתית. פן שני מבקש להתבונן יחד עם התלמידים בסולם הערכים הפנימי שלהם, ובאורח החיים שאותו הם מבקשים לטפח.

הבחירה בדרך השנייה מצריכה הבנה שעיקר תפקידנו החינוכי אינו מסתכם בבניית הגנות משוכללות לטופסי המבחנים, אלא בהכנת תלמידינו לחיים בוגרים המושתתים על יושרה והגינות. ברם, אף לנו חלק בתמונת המצב הנוכחית. במקום לבקר את משרד החינוך, עדיף שנתבונן במראה על החברה שכולנו שותפים בעיצובה, חברה שלעתים מקדשת את ההישגיות ואת מקצועות היוקרה, בניגוד לדעת חז"ל שהציבו סולם ערכים לפיו "עדיף שתהפוך למוכר נבילות ולא תהפוך את דבריך" (עפ"י פסחים קיא).

הבה נבחר בדרך ארוכה שהיא קצרה, ונמיר את המרדף אחר כַּספות – בחינוך תורני וערכי מעמיק. שלמה המלך לימד אותנו כי "שְׂפַת אֱמֶת תִּכּוֹן לָעַד" (משלי יב). דבריו מהווים מצפן חינוכי וערכי אף לנו: רק חברה המושתתת על אדני "שפת אמת" תשיג אושר ומשמעות, והיא אשר "תכון לעד".

ייתן ה' ונזכה לכך.

מהמתרחש במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא

  • חנוך לנער על פי דרכו

    חנוך לנער על פי דרכו

    מה השיקולים שצריך לקחת בחשבון כשבוחרים ישיבה או אולפנה? עד כמה ההורים צריכים להתערב? הרב דולי בסוק על אמונה ביכולת המתבגר לקראת הרישום למוסדות חינוך.
    המשך לקריאה
  • מנהלת יעוץ והכוונה

    מנהלת יעוץ והכוונה

    באיזו אולפנה או ישיבה תיכונית כדאי לילדכם ללמוד? חמישה טיפים של רותם לבחירת המקום לילדכם.
    המשך לקריאה
  • מובילים ציונות דתית בגליל

    מובילים ציונות דתית בגליל

    מובילים ציונות דתית בגליל לאחר חצי שנה של מפגשים שבועיים בנושא ציונות דתית, יצאו השבוע כמעל 140 בנות ואנשי צוות מ-7 אולפנות של רשת בני עקיבא ליומיים מסע ציוני דתי בגליל. המסע נפתח בטיול קצר לפתיחת הלב ממצודת ביריה לבית הכנסת העתיק בנבוריה. לאחר הטיול ומעגלי שיח להיכרות, הגיעו הבנות לצפת העתיקה שם השתתפו בסדנאות להקשבה ולימוד. את הביקור סיימנו בשירה וריקודים במעין החתום. בהמשך סיירו הבנות בשבילי פקיעין העתיקה ממערת רשב״י לבית מרגלית זינתי שומרת הגחלת שריגשה ולימדה אותן מהי ׳לנו מורשה׳. היום השני נפתח במפגש עם הגרעין התורני בקרית שמונה שם העמיקו בנושא שליחות אישית וחיבור לעם ישראל את המסע חתמו הבנות במפגש עם השומר החדש במטולה שם זכו ללמוד ולהרגיש בידיים את אהבת ועבודת האדמה, כדוגמא להגשמה ציונית דתית. בכל אחד מהמקומות נפגשו ההבנות עם אנשים וסיפורים, שחשפו אותן לעוד נדבך ב׳סיפור׳ המופלא של הציונות הדתית ושל חזרת עם ישראל לארצו ומילוי ייעודו.
    המשך לקריאה