על תפקידו של הרב ושל המורה / הרב יוסף דוב הלוי סולוביצ`יק זצ"ל

-
דמות המורה והמחנך
- כלים למורה ולמחנך
- העתקות או אמון - הרב יונה גודמן מנהל חינוכי מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא
- הרב יונה גודמן ,מנהל חינוכי של אולפנות וישיבות בני עקיבא -משבר אמון במושגים חינוכים בקרב בני נוער
- הרב יונה גודמן ,מנהל חינוכי ישיבות ואולפנות בני עקיבא - גיל ההתבגרות
- על תפקיד ההורים בתחום הלימודים של הילדים - הרב יונה גודמן ,ישיבות ואולפנות בני עקיבא
- בשיחה על עקביות ההורים עם הילדים בנושא הלימודים - הרב יונה גודמן
- מתי מחנך שובר את הכלים ? / הרב יונה גודמן מנהל חינוכי מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא
- מכתב גלוי למחנך של בני / הרב יונה גודמן מנהל חינוכי מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא
- על תפקידו של הרב ושל המורה / הרב יוסף דוב הלוי סולוביצ`יק זצ"ל
- על היחס לפיסבוק ולרשתות החברתיות - הרב יונה גודמן
- איך לקדם את השיח עם המתבגר - פינת חינוך עם הרב יונה גודמן
- על הטרדות מיניות בגוש קטיף - הרב יונה גודמן, המנהל החינוכי של רשת ישיבות ואולפנות בני עקיבא
- על יכולת החשיבה של בני הנוער - הרב יונה גודמן מנהל חינוכי של אולפנות וישיבות בני עקיבא
- סרטי תלמידים - ערך חינוכי? הרב יונה גודמן מנהל חינוכי ברשת ישיבות ואולפנות בני עקיבא.
על תפקידו של הרב ושל המורה / הרב יוסף דוב הלוי סולוביצ`יק זצ"ל
2 במרץ 1961
ד"ר קונוויץ היקר,
תודה לך על מכתבך. אין ספק שצודק אתה באמרך כי ההוראה, מקצוע מכובד עד מאוד כשלעצמו, עלולה בוודאי לעיתים להיות מנוצלת ולהפוך לאמצעי אשר בעזרתו נעשה המורה לאדון והתלמיד ל"עבד". לאמיתו של דבר, הרבה מראשי הישיבה שלנו נוהגים בדרך זו. במקום לאמן את הנערים בדרך ההלכה, הריהם מחדירים למוחם תורה פוליטית וחברתית מיוחדת במינה. את מה שהם עושים ניתן לתאר במונחים בני זמננו כשטיפת מוח. במקרים אלה, המורה - העושה שימוש בשיטות עקלקלות - אינו מנסה להאיר את נפש התלמיד אלא לשלוט בו. מובן שיסוד השליטה מצוי גם במערכת האידיאלית ביותר של יחסי מורה‑תלמיד. לאמיתו של דבר, המונח "רב" סובל בעברית משמעות כפולה: מורה מכאן ואדון מכאן. מכל מקום, סוג כזה של אדנות שונה מן השליטה הפוליטית בכך שהתלמיד מקבל עליו ברצון את סמכותו של המורה, בעוד שבתחום הפוליטי יש בשימוש בכוח יסוד של כפייה.
מאמרים מפורסמים במדרש דברים רבה (פרשה ד) ובמסכת עבודה זרה (יז ע"ב) אומרים כי "הסייף והספר ירדו כרוכים מן השמים" (מדרש), "אי סייפא לא ספרא, ואי ספרא לא סייפא" (התלמוד), וניתן לבארם באורח יפה לאור מה שאמרנו לעיל (בדרך דרשנית, שכן במקורם פירוש מאמרים אלה הוא אחר). הן החרב, מכשיר הכוח הפוליטי, והן הספר, סמל ההשפעה והשלטון הרוחניים, ניתנו לאדם בידי ה'. אין האדם יכול לזכות בשניהם. עליו להחליט. או שהאדם הוא שליט פוליטי הכופה את רצונו על אחרים, או שהוא מורה ומנהיג רוחני המביא אחרים להפנים את רצונו.
לאמיתו של דבר, הרעיון האפלטוני בדבר הפילוסוף‑המלך עשוי להיראות כאבסורדי מעט לאחר מחשבתו של התלמוד. היוצא מן הכלל היחיד להערכה כזו של טבעו של הכוח הוא האידיאה המשיחית - חזון מלך המשיח. הוא, כפי שהנביאים מתארים אותו, יאחד באישיותו את האדון ואת המורה, את המלך ואת הנביא, ודברו הוא גם החוק הנכפה מבחוץ וגם הנורמה המוסרית הנחווית מבפנים.
שבת שלום
בברכות רבות, שלך,
יוסף ב' סולוביצ'יק
מתוך הספר איש על העדה - בהוצאת ידיעות ספרים
מהמתרחש במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא
-
יש מקום: מתחם ההרשמה הדיגיטלי של מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא
מתלבטים איזו ישיבה מתאימה לבנכם? לא יודעים לאיזו אולפנה כדאי לשלוח את הבת? מתחם ההרשמה הארצי עומד לשרותכם >המשך לקריאה -
טיפים יומיים בשימושי ZOOM (מתעדכן)
לאור המצב, טיפים יומיים של הרב יונה גודמן, שיסייעו לכם בניהול מפגשי זוםהמשך לקריאה -
פרס מצטיין בסיס טכני חיל האוויר לתלמיד יב"ע פסגת זאב!
אריאל יצחקוב, תלמיד כיתה י' ושוחר בתוכנית, זכה בשבוע שעבר בפרס מצטיין בסיס טכני חיל האוויר בחיפה. כל הכבוד! >המשך לקריאה