מעבר לאיזור תוכן ראשי מעבר לתפריט ראשי מעבר לדף הבית מעבר לצור קשר

על תפקידו של הרב ושל המורה / הרב יוסף דוב הלוי סולוביצ`יק זצ"ל

על תפקידו של הרב ושל המורה / הרב יוסף דוב הלוי סולוביצ`יק זצ”ל

על תפקידו של הרב ושל המורה / הרב יוסף דוב הלוי סולוביצ`יק זצ"ל

2 במרץ 1961

ד"ר קונוויץ היקר,

תודה לך על מכתבך. אין ספק שצודק אתה באמרך כי ההוראה, מקצוע מכובד עד מאוד כשלעצמו, עלולה בוודאי לעיתים להיות מנוצלת ולהפוך לאמצעי אשר בעזרתו נעשה המורה לאדון והתלמיד ל"עבד". לאמיתו של דבר, הרבה מראשי הישיבה שלנו נוהגים בדרך זו. במקום לאמן את הנערים בדרך ההלכה, הריהם מחדירים למוחם תורה פוליטית וחברתית מיוחדת במינה. את מה שהם עושים ניתן לתאר במונחים בני זמננו כשטיפת מוח. במקרים אלה, המורה - העושה שימוש בשיטות עקלקלות - אינו מנסה להאיר את נפש התלמיד אלא לשלוט בו. מובן שיסוד השליטה מצוי גם במערכת האידיאלית ביותר של יחסי מורה‑תלמיד. לאמיתו של דבר, המונח "רב" סובל בעברית משמעות כפולה: מורה מכאן ואדון מכאן. מכל מקום, סוג כזה של אדנות שונה מן השליטה הפוליטית בכך שהתלמיד מקבל עליו ברצון את סמכותו של המורה, בעוד שבתחום הפוליטי יש בשימוש בכוח יסוד של כפייה.

מאמרים מפורסמים במדרש דברים רבה (פרשה ד) ובמסכת עבודה זרה (יז ע"ב) אומרים כי "הסייף והספר ירדו כרוכים מן השמים" (מדרש), "אי סייפא לא ספרא, ואי ספרא לא סייפא" (התלמוד), וניתן לבארם באורח יפה לאור מה שאמרנו לעיל (בדרך דרשנית, שכן במקורם פירוש מאמרים אלה הוא אחר). הן החרב, מכשיר הכוח הפוליטי, והן הספר, סמל ההשפעה והשלטון הרוחניים, ניתנו לאדם בידי ה'. אין האדם יכול לזכות בשניהם. עליו להחליט. או שהאדם הוא שליט פוליטי הכופה את רצונו על אחרים, או שהוא מורה ומנהיג רוחני המביא אחרים להפנים את רצונו.

לאמיתו של דבר, הרעיון האפלטוני בדבר הפילוסוף‑המלך עשוי להיראות כאבסורדי מעט לאחר מחשבתו של התלמוד. היוצא מן הכלל היחיד להערכה כזו של טבעו של הכוח הוא האידיאה המשיחית - חזון מלך המשיח. הוא, כפי שהנביאים מתארים אותו, יאחד באישיותו את האדון ואת המורה, את המלך ואת הנביא, ודברו הוא גם החוק הנכפה מבחוץ וגם הנורמה המוסרית הנחווית מבפנים.

שבת שלום

בברכות רבות, שלך,

יוסף ב' סולוביצ'יק

 

מתוך הספר איש על העדה - בהוצאת ידיעות ספרים 

 

 

מהמתרחש במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא

  • חנוך לנער על פי דרכו

    חנוך לנער על פי דרכו

    מה השיקולים שצריך לקחת בחשבון כשבוחרים ישיבה או אולפנה? עד כמה ההורים צריכים להתערב? הרב דולי בסוק על אמונה ביכולת המתבגר לקראת הרישום למוסדות חינוך.
    המשך לקריאה
  • מנהלת יעוץ והכוונה

    מנהלת יעוץ והכוונה

    באיזו אולפנה או ישיבה תיכונית כדאי לילדכם ללמוד? חמישה טיפים של רותם לבחירת המקום לילדכם.
    המשך לקריאה
  • מובילים ציונות דתית בגליל

    מובילים ציונות דתית בגליל

    מובילים ציונות דתית בגליל לאחר חצי שנה של מפגשים שבועיים בנושא ציונות דתית, יצאו השבוע כמעל 140 בנות ואנשי צוות מ-7 אולפנות של רשת בני עקיבא ליומיים מסע ציוני דתי בגליל. המסע נפתח בטיול קצר לפתיחת הלב ממצודת ביריה לבית הכנסת העתיק בנבוריה. לאחר הטיול ומעגלי שיח להיכרות, הגיעו הבנות לצפת העתיקה שם השתתפו בסדנאות להקשבה ולימוד. את הביקור סיימנו בשירה וריקודים במעין החתום. בהמשך סיירו הבנות בשבילי פקיעין העתיקה ממערת רשב״י לבית מרגלית זינתי שומרת הגחלת שריגשה ולימדה אותן מהי ׳לנו מורשה׳. היום השני נפתח במפגש עם הגרעין התורני בקרית שמונה שם העמיקו בנושא שליחות אישית וחיבור לעם ישראל את המסע חתמו הבנות במפגש עם השומר החדש במטולה שם זכו ללמוד ולהרגיש בידיים את אהבת ועבודת האדמה, כדוגמא להגשמה ציונית דתית. בכל אחד מהמקומות נפגשו ההבנות עם אנשים וסיפורים, שחשפו אותן לעוד נדבך ב׳סיפור׳ המופלא של הציונות הדתית ושל חזרת עם ישראל לארצו ומילוי ייעודו.
    המשך לקריאה