מעבר לאיזור תוכן ראשי מעבר לתפריט ראשי מעבר לדף הבית מעבר לצור קשר

עצם העניין / אתי אלבוים

אומרים על הכלב ששמו ניתן לו כי הוא כולו לב. אומרים עליו שהוא ידידו הטוב של האדם. בישיבת בני עקיבא "נתיבות חיים" בפסגת זאב גילו שהכלב יכול לסייע גם להעצמת תלמידים במסגרת חוג אילוף שנערך לתלמידי הישיבה

בשנתיים האחרונות התקיים בכיתות ז'-ח' בישיבת בני עקיבא נתיבות חיים בפסגת זאב חוג העצמה דרך אילוף כלבים, כחלק ממכלול תכניות להעצמת התלמידים בישיבה.

"המטרה באילוף כלב היא לקנות את אמונו על מנת להפעילו ללא אמצעי פיזי", מספר הרב בן ציון אלול, ראש הישיבה ומנהלה. "כך התלמידים לומדים שגם בחייהם הם יכולים ליצור קשרים עם בני אדם אחרים בלי שימוש בכוח פיזי. החוג לימד אותם לחבור לסביבתם דרך אמון ולא דרך תשומת לב שלילית, ובכך הגבירו את השיח החיובי, האמון, השותפות והחברות".

לחבר כל תלמיד לכוחותיו

תלמידים רבים ביקשו להשתתף בחוג, אולם צוות הישיבה בחר את התלמידים שהחוג עשוי היה לתרום להם ביותר. "חוג אילוף הכלבים סייע לתלמידים להתגבר על פחדים", מוסיף הרב אלול. "התלמידים למדו לאלף את הכלבים לצעוד ולקפוץ, להיות ממושמעים ולהקשיב להוראות".

אילו השפעות ראיתם על התלמידים?

"לפני תחילת החוג היו תלמידים שחשו רתיעה ופחד מבעלי חיים וגם מאנשים זרים. הם למדו להוליך כלב בביטחון ולשחק אתו. החוג תרם לאמון שלהם בעצמם ולאמון שלהם בחברה. בנוסף לכך, החוג תרם לאווירה חברתית בישיבה".

לפני תחילת החוג הייתה לכם התלבטות בהתאמתו לישיבה?

"אכן, לא האמנו לפני כן שהחוג יכול להיות כל כך משפיע וחיוני. לכאורה, אילוף כלבים לא נשמע חוג מועיל כמו מחשבים או מדעים. אולם לאחר שהתנסינו החלטנו להמשיך את החוג מיוזמתנו ולהוסיף קבוצות, משום שראינו עד כמה התהליך יעיל ועוזר להתקדמות הילד. בנוסף לאילוף כלבים קיימים בישיבה חוגי העצמה כמו אמנות, מוזיקה, טיפול בבעלי חיים והשתתפות בלהקה. המטרה היא לחבר כל תלמיד לכוחותיו וכך להעצים אותו".

להוליך כלב בביטחון

מדי שבוע נפגשו תלמידי החוג לאילוף כלבים בישיבה עם בני אהרוני ועם מאלפת הכלבים אביגיל בקוביץ-אהרוני, הבעלים והמנהלת של מרכז "כלבים בכיף". בקוביץ-אהרוני עוסקת בכלבנות טיפולית ומעבירה חוגי אילוף כלבים והעצמה אישית לילדים ונוער.

"שמונת הכלבים שאיתם הגעתי לישיבה הם להקה מגובשת של כלבים טיפוליים", אומרת בקוביץ-אהרוני. "לכל ילד התאמתי כלב אישי, שאותו אילף מתחילת השנה ועד לסיום התהליך. לראשונה בחייו הילד יכול היה להיקשר לבעל חיים וללמוד אחריות, נאמנות וכבוד ליצור חי. עברתי עם תלמידי הישיבה צעד-צעד את חוויית ההתגברות על פחדים. הכלב הוא סימבולי, ודרך אילופו הם למדו להתמודד עם פחדים שונים בחייהם. הילד מאלף את הכלב ולעתים רואים שגם הכלב מאלף את הילד. הילד לומד לחשוב מחוץ לקופסה ולחפש בתוכו כוחות וכישורים כדי לתת לכלב מוטיבציה לעבודה. בנוסף, עבדנו בזוגות, והתלמידים למדו כיצד לדבר עם חבר ולתמוך בו".

 

 

מהמתרחש במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא

  • חנוך לנער על פי דרכו

    חנוך לנער על פי דרכו

    מה השיקולים שצריך לקחת בחשבון כשבוחרים ישיבה או אולפנה? עד כמה ההורים צריכים להתערב? הרב דולי בסוק על אמונה ביכולת המתבגר לקראת הרישום למוסדות חינוך.
    המשך לקריאה
  • מנהלת יעוץ והכוונה

    מנהלת יעוץ והכוונה

    באיזו אולפנה או ישיבה תיכונית כדאי לילדכם ללמוד? חמישה טיפים של רותם לבחירת המקום לילדכם.
    המשך לקריאה
  • מובילים ציונות דתית בגליל

    מובילים ציונות דתית בגליל

    מובילים ציונות דתית בגליל לאחר חצי שנה של מפגשים שבועיים בנושא ציונות דתית, יצאו השבוע כמעל 140 בנות ואנשי צוות מ-7 אולפנות של רשת בני עקיבא ליומיים מסע ציוני דתי בגליל. המסע נפתח בטיול קצר לפתיחת הלב ממצודת ביריה לבית הכנסת העתיק בנבוריה. לאחר הטיול ומעגלי שיח להיכרות, הגיעו הבנות לצפת העתיקה שם השתתפו בסדנאות להקשבה ולימוד. את הביקור סיימנו בשירה וריקודים במעין החתום. בהמשך סיירו הבנות בשבילי פקיעין העתיקה ממערת רשב״י לבית מרגלית זינתי שומרת הגחלת שריגשה ולימדה אותן מהי ׳לנו מורשה׳. היום השני נפתח במפגש עם הגרעין התורני בקרית שמונה שם העמיקו בנושא שליחות אישית וחיבור לעם ישראל את המסע חתמו הבנות במפגש עם השומר החדש במטולה שם זכו ללמוד ולהרגיש בידיים את אהבת ועבודת האדמה, כדוגמא להגשמה ציונית דתית. בכל אחד מהמקומות נפגשו ההבנות עם אנשים וסיפורים, שחשפו אותן לעוד נדבך ב׳סיפור׳ המופלא של הציונות הדתית ושל חזרת עם ישראל לארצו ומילוי ייעודו.
    המשך לקריאה