מעבר לאיזור תוכן ראשי מעבר לתפריט ראשי מעבר לדף הבית מעבר לצור קשר

פרשת בהעלותך - כאשר ישא האומן את היונק | הרב זאב רוזנפלד רב מחנך בישיבת בני עקיבא נר תמיד

פרשת בהעלותך - כאשר ישא האומן את היונק | הרב זאב רוזנפלד רב מחנך בישיבת בני עקיבא נר תמיד

פרשת בהעלותך - כאשר ישא האומן את היונק | הרב זאב רוזנפלד רב מחנך בישיבת בני עקיבא נר תמיד

בפרשת בהעלותך (במדבר פרק יא) משה שובר את הכלים.  בעקבות חטא המתאווים, בו בני ישראל אמרו "מִי יַאֲכִלֵנוּ בָּשָׂר זָכַרְנוּ אֶת-הַדָּגָה אֲשֶׁר-נֹאכַל בְּמִצְרַיִם חִנָּם...", משה רבינו מתיאש, "וּבְעֵינֵי משֶׁה רָע."  

תגובת משה תמוהה.  הרי אחרי חטא העגל, כאשר ה' רוצה להשמיד את העם, משה מתחנן "ויחל משה", והגמרא (מסכת ברכות דף לב.) מתארת עד כמה הוא נלחם לטובת בני ישראל:  "ועתה הניחה לי ויחר אפי בהם ואכלם ואעשה אותך לגוי גדול וגו' - אמר רבי אבהו: אלמלא מקרא כתוב אי אפשר לאומרו; מלמד, שתפסו משה להקדוש ברוך הוא כאדם שהוא תופס את חבירו בבגדו, ואמר לפניו: רבונו של עולם, אין אני מניחך עד שתמחול ותסלח להם."  ונשאלת השאלה: אם אחרי חטא חמור של עבודה זרה, משה מתחנן שה' יסלח לעם,  אם כן, מדוע כאן, בחטא המתאווים, משה "מרים ידיים" ואומר:  "לָמָה הֲרֵעֹתָ לְעַבְדֶּךָ וְלָמָּה לֹא-מָצָתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ לָשׂוּם אֶת-מַשָּׂא כָּל-הָעָם הַזֶּה עָלָי. הֶאָנֹכִי הָרִיתִי אֵת כָּל-הָעָם הַזֶּה אִם-אָנֹכִי יְלִדְתִּיהוּ כִּי-תֹאמַר אֵלַי שָׂאֵהוּ בְחֵיקֶךָ כַּאֲשֶׁר יִשָּׂא הָאֹמֵן אֶת-הַיֹּנֵק עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתָּ לַאֲבֹתָיו.  מֵאַיִן לִי בָּשָׂר לָתֵת לְכָל-הָעָם הַזֶּה כִּי-יִבְכּוּ עָלַי לֵאמֹר תְּנָה-לָּנוּ בָשָׂר וְנֹאכֵלָה.  לֹא-אוּכַל אָנֹכִי לְבַדִּי לָשֵׂאת אֶת-כָּל-הָעָם הַזֶּה כִּי כָבֵד מִמֶּנִּי וְאִם-כָּכָה אַתְּ-עֹשֶׂה לִּי הָרְגֵנִי נָא הָרֹג אִם-מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ וְאַל-אֶרְאֶה בְּרָעָתִי. "  משה מבקש להסיר אחריות ולהתפטר מתפקידו כמנהיג, מה הפריע לו בחטא המתאווים שהביא אותו לתגובה זו?

הרב יוסף דב סולובייצ'יק זצ"ל התיחס לענין זה (בדרשה שנתן בשנת תשל"ד), והבחין בין חטא עבודה זרה ובין חטא המתאווים. עובדי עבודה זרה מחליפים את עבודת ה' בעבודת אל אחר, אבל עבודה זרה איננה דורשת ריסון וגבולות בגשמיות.  לעומת זאת, עבודת ה' יש בה גם עבודת הק-ל וגם מערכת חיים תרבותיים עם גבולות, יחס נכון לגשמיות, ומשמעת עצמית, בלי לתת לתאוות והנאות עולם הזה להשתלט עלינו.  אחרי חטא העגל בני ישראל הבינו שאין לעבוד עבודה זרה, אבל עוד לא הפנימו שעבודת ה' דורשת יחס נכון לעולם הגשמיות, כפי שבא לידי ביטוי בחטא המתאווים:    "וַיָּקָם הָעָם כָּל הַיּוֹם הַהוּא וְכָל הַלַּיְלָה וְכֹל יוֹם הַמָּחֳרָת וַיַּאַסְפוּ אֶת הַשְּׂלָו הַמַּמְעִיט אָסַף עֲשָׂרָה חֳמָרִים וַיִּשְׁטְחוּ לָהֶם שָׁטוֹחַ סְבִיבוֹת הַמַּחֲנֶה:"  לפי דברי חז"ל (שהובאו ברש"י), התאוה הגשמית לא היתה תאווה לאוכל בלבד, אלא גם בתחום העריות: "בכה למשפחותיו - רבותינו אמרו למשפחותיו על עסקי משפחות, על עריות הנאסרות להם."

משה אינו נקרא "משה אבינו" או "משה מלכנו" אלא "משה רבינו".  עד כה משה תפס את תפקידו העיקרי למסור את תורה ה', וללמד איך לשמור את מצוותיה, ובתפקידו זה משה הצטיין.  לכן בחטא העגל משה הגיב כמורה שמלמד את תלמידיו את הדרך הנכונה.  הוא שבר את הלוחות, ובכך קיווה שהעם יבין שאין זו דרכנו לעבוד אלהים אחרים, והסביר כך לקב"ה "ויחל משה".  אך משה לא הבין, או לא רצה להבין, שבתוקף תפקידו הוא צריך להיות גם אמא שדואגת לצרכים הגשמיים של העם:  "הֶאָנֹכִי הָרִיתִי אֵת כָּל-הָעָם הַזֶּה אִם-אָנֹכִי יְלִדְתִּיהוּ כִּי-תֹאמַר אֵלַי שָׂאֵהוּ בְחֵיקֶךָ כַּאֲשֶׁר יִשָּׂא הָאֹמֵן אֶת-הַיֹּנֵק?".  לשם זה משה אומר: אם אני גם רב, גם מורה, וגם אמא – "לֹא-אוּכַל אָנֹכִי לְבַדִּי לָשֵׂאת אֶת-כָּל-הָעָם הַזֶּה כִּי כָבֵד מִמֶּנִּי." ואכן ה' נתן לו שבעים זקנים לתמוך.

אנחנו חיים בדור של שפע, דור עם תרבות שנהנית מאוד מהנאות העולם.  אנחנו כציבור הורים ומורים צריכים למצוא את הדרך לאזן בין עבודת ה' מלאה ומשמעותית, לבין יחס ראוי לעולם הגשמי ולצרכי עולם הזה.  בישוב טלמון, אנו משתדלים לחנך את דור ההמשך לאידיאל הראוי הזה.

מהמתרחש במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא

  • לא מפקירים גיבור: תלמידי ישיבת ”לפיד תורת נחום” במודיעין מתגייסים למען לניצול הפיגוע ביבנה

    לא מפקירים גיבור: תלמידי ישיבת "לפיד תורת נחום" במודיעין מתגייסים למען לניצול הפיגוע ביבנה

    תלמידי הישיבה התגייסו לעזור לניב נחימה, שנפצע אנוש בפיגוע, מתקשה לחזור לעבודה ומצבו הכלכלי של משפחתו ברוכת הילדים הורע מאד. צפו >
    המשך לקריאה
  • כנפי רוח גיליון 17

    כנפי רוח גיליון 17

    ועידת ישיבות ואולפנות בני עקיבא הראשונה לכבוד שמונים שנות חינוך ערכי
    המשך לקריאה
  • מנצחים, בעזרת הרוח

    מנצחים, בעזרת הרוח

    תלמידי ישיבת בני עקיבא אדר"ת בבת ים פגשו ספורטאים נכים ולמדו מהם שאין מגבלה גופנית העומדת בפני כוחות של אמונה ורצון.
    המשך לקריאה