מעבר לאיזור תוכן ראשי מעבר לתפריט ראשי מעבר לדף הבית מעבר לצור קשר

פרשת בהעלותך - כח הדיבור - הרב עמי צברי ראש אולפנת בני עקיבא תהילת ישראל אילת

פרשת בהעלותך - כח הדיבור  - הרב עמי צברי ראש אולפנת בני עקיבא תהילת ישראל אילת

פרשת בהעלותך - כח הדיבור - הרב עמי צברי ראש אולפנת בני עקיבא תהילת ישראל אילת

אהרון ומרים מדברים כנגד אחיהם משה על 'האשה הכושית אשר לקח'. חז"ל כתבו רבות על פרשיה זו שבסופה מבקש משה מהקב"ה שירפא את מרים אחותו מהצרעת אשר היא חלתה בה: "אל נא רפא נא לה". וגם בכך מתגלה ענוותנותו של משה רבינו.

בחומש דברים (כ"ד, ט') מובא הציווי: "זכור את אשר עשה ה' אלוקיך למרים בדרך בצאתכם ממצרים". והרמב"ן מפרש: "ולפי דעתי שהיא מצות עשה ממש".

מה יש במעשה הזה עם מרים שהיא מצוות עשה ממש?! מדוע יש לזכור ולהזכיר זאת בכל יום ויום?

אלא שלפי הרמב"ן ומפרשים נוספים אנו צריכים כל בוקר להזכיר בפה את החטא של מרים שדיברה לשון הרע. אבל בכל זאת - למה ?

וגם מדוע נענש מדבר לשון הרע דווקא בצרעת?

הרמב"ם בהל' צרעת מסביר שהצרעת היא מחלה הגורמת לאדם לפרוש מן החברה.

והדיבור הוא המקשר בין הגשמי לרוחני שבאדם, ולכן מסביר המהר"ל מפראג (בספרו נתיבות עולם): "כי הלשון מכוסה, כי תפקידה לקשר בין הרוחני לגשמי".

הרב שג"ר (בספרו "פניך אבקש") מסביר: "חטא לשון הרע הוא חטא חברתי, ולכן עונשו - נידוי חברתי. תפקיד הלשון הוא לחבר בין בני אדם ואותו האדם השתמש בלשון למטרה הפוכה - להבדיל בין איש לרעהו. באמצעות הלשון, האדם יכול להתגבר על בדידותו, להתקשר לנפש אחרת, לשבור את קליפת הניכור האופפת אותו. אבל המדבר לשון הרע - סכסך בין אנשים ועל כן עונשו צרעת (נידוי)".

הצרעת היא מחלת עור, העור - חיצוני לאדם, והלשון - היא פנימית מוסתרת.

הדיבור נותן כוח לגוף, ככל שאדם משתמש ושולט על הדיבור שלו כך הדיבור שלו יותר חי, עמוק, מקרב אותו לרבונו של עולם אך גם לשאר בני האדם.

הרב קוק מלמד אותנו: "על כן בורחים כל המעמיקים בקדושה מכל דיבור של בטלה, אפילו ממילה אחת, ובזה הם זוכים לאור הגנוז המלא חיים, וכל דבריהם כגחלי אש" (אורות הקודש  רע"ט).

כלומר, שאפילו מילה אחת, יכולה לשנות, להזיז הרים, לחבר בין אנשים ולעיתים ח"ו אף להפריד ביניהם ולהביא ללדברים לא טובים ולא רצויים.

אנו אנשי המעשה המשקיעים את ימינו וכוחותינו בחינוך ילדי ישראל, צריכים לקחת את הדיבור - המילה הכתובה והמדוברת ולתת לה חשיבות גדולה ואת מקומה הראוי והנכון .

נמצאים אנו לפני החופש הגדול, וחובה עלינו לחשוב ולהכין את עצמנו, איך המילה הכתובה בוואטסאפ, או בsms, או בכל אמצעי אלקטרוני אחר - יכולה לשנות עולמות, ולחבר אותנו ואת ערכי ביה"ס לתלמידים גם בתקופה בה אנו נפגשים פחות.

כוחו של הדיבור גדול מאוד ועלינו לנצל זאת לחיוב, אך עלינו גם להיזהר ממנו ומצדדיו הפחות טובים.

משה רבינו מציב לנו אתגר גדול: "והאיש משה ענו" הענווה היא התשובה לחטא של כוח הדיבור (השלילי), ורק מתוך השתיקה והאיפוק הוא ידע לענות (נכון) לאהרון ומרים.

זהו אתגר גדול, ננסה לעמוד בו גם בבחינת "סור מרע" וכמובן גם בבחינת "עשה טוב".

בהצלחה לכולנו !

 

שבת שלום

הרב עמי

 

מהמתרחש במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא

  • פנימייה חדשה על שם הרב מרדכי אליהו זצ”ל

    פנימייה חדשה על שם הרב מרדכי אליהו זצ"ל

    אולפנית בני עקיבא מירון חנכה פנימייה חדשה. במעמד חנוכת הפנימייה, על שמו של הרב מרדכי אליהו זצ"ל, השתתף בנו הרב שמאל אליהו.
    המשך לקריאה
  • מהפכה של שמחה בבית החולים ”סורוקה”

    מהפכה של שמחה בבית החולים "סורוקה"

    תלמידים בישיבת בני עקיבא "אהל שלמה" בבאר שבע משתתפים בפרויקט "מהפכה של שמחה" בבית החולים
    המשך לקריאה
  • ערב התעוררות באולפנת בנ”ע מודיעין: ''תנופה עצומה''

    ערב התעוררות באולפנת בנ"ע מודיעין: ''תנופה עצומה''

    מאות בנות האולפנה נהנו מהופעתם של חנן בן ארי ומשה נריה כורסיה, אשר סחפו את הקהל לאווירת ימי התשובה בהופעה מיוחדת במינה.
    המשך לקריאה