מעבר לאיזור תוכן ראשי מעבר לתפריט ראשי מעבר לדף הבית מעבר לצור קשר

פרשת בהעלותך - מי יאכילנו בשר ? / הרב שרגא פרוכטר ראש ישיבת בני עקיבא גבעת שמואל

פרשת בהעלותך - מי יאכילנו בשר ? / הרב שרגא פרוכטר ראש ישיבת בני עקיבא גבעת שמואל

פרשת בהעלותך - מי יאכילנו בשר ? / הרב שרגא פרוכטר ראש ישיבת בני עקיבא גבעת שמואל

חז"ל קבעו במשנה בפרקי אבות ש- "השעמום מביא לידי בטלה והבטלה מביאה לידי חטא".

החופש הגדול הוא כבר בבחינת "סמוך ונראה" וכשמגיע החופש יש לנו – אנשי החינוך, ולי במיוחד חששות רבים . מה יעשו הבנים בחופש הגדול ????  איך הבנים היקרים שספגו כ"כ הרבה במשך השנה , חו"ח לא יאבדו הכול בחופש ?? איך הבנים ימלאו את זמנם בתוכן  ? איך הם לא יגיעו לידי בטלה ?

נראה לי שניתן לראות בפרשת השבוע מה עושה הבטלה לאדם .

מי יאכילנו בשר ?

בפרשת השבוע אנו מוצאים תיאור דרמטי של "הבהלה לבשר".

על פניה הסיבה לתשוקת הבשר נעוצה בתקופה הארוכה בה אוכלים בני ישראל במדבר רק "מן", וכעת פשוט נמאס להם והאספסוף פותח בקיטורים ומדביק את העם באמירת "מי יאכילנו בשר".

איך ייתכן שהעם הגיעו לידי מצב של אמירה משונה כזו , וכי חסר להם אוכל ????

אם נשים לב , מרגע זה מתנהלת הפרשה כולה באופן בלתי מובן לחלוטין.

ראשית , תגובתו של משה לבקשה זו הינה מדהימה וחריגה. משה פונה אל ה' ואומר לו :"האנוכי הריתי את כל העם הזה.....כי תאמר אלי שאהו בחיקך...." , במילים אחרות- אין לי יותר כוח לעם הזה , קח אותם ממני !!

מה קורה למשה ??? וכי זו הפעם הראשונה שהעם "מקטרים" , הרי בחטאים שנראים הרבה יותר חמורים כמו חטא העגל , חטא המרגלים , שם משה יוצא לטובת העם בחירוף נפש ואומר : "ואם אין מחני נא מספרך אשר כתבת" , ממש חירוף נפש , משה מוכן לרדת מכל עניין ההצלה של עם ישראל אם ה' לא יסלח לעם , וכאן לפתע משה אומר – קח אותם , לא רוצה אותם יותר , מה קרה למשה , וכי הוא מתייאש דווקא בעניין אנושי פשוט , העם רוצה לגוון את האוכל , הם רוצים אוכל יותר משובח , למה משה מתייאש ???

יתר על כן – כשאומר לו ה' שייתן בשר לכל העם , שואל משה מהיכן ימצא בשר לכולם , הרי גם אם ישחטו את כל הצאן והבקר שבעולם זה לא יספיק לעם ישראל – "מאין לי בשר לתת לכל העם הזה ....."  , ואז ה' עונה לו – "היד ה' תקצר" ??  וכי משה לא יודע זאת , הוא לא יודע שלה' יתב' יש המון כוחות והוא יכול להאכיל את כולם בשר ללא בעיה ? מה פרוש השאלה – מאין לי בשר ???

ועוד קשה – פתרונו של ה' למשה הוא : "ויאמר ה' אל משה אספה לי שבעים איש מזקני ישראל......ואצלתי מן הרוח אשר עליך ושמתי עליהם ונשאו אתך במשא העם ולא תשא אתה לבדך " .

ה' מצווה את משה לאסוף 70 איש מזקני העם ולהאציל עליהם מרוח אלוקים שנמצאת עד עכשיו רק אצל משה , הם כבר יעזרו לו לפתור את בעיות ההנהגה.

על פניו , מה זה יעזור ? הם רוצים בשר , לא רוח , לא תורה , הם רוצים אוכל ? הם בכלל לא מדברים על הנהגה עם משה, אז איזה פתרון הוא – קח אנשים שיעזרו לך , הם רוצים לאכול בשר ?

אם ה' אומר כך למשה , כנראה שאנחנו לא מבינים מהי הבעיה האמיתית  של העם, וכדי להבין זאת צריך להיכנס לעומק העניין , מהי הבעיה של העם באמת ?

דומה כי בעייתם האמיתית של המתאווים והמשתוקקים לבשר לא הייתה כלל הבשר , אלא חווית הריקנות, השעמום וצימאון פנימי לשינוי ולחוויה אחרת .

הסבר הדברים :

עם ישראל צועדים במדבר ללא שינוי וללא אתגרים ומטרות ויעדים חדשים . הם פשוט משועממים !!!!

את כל התסכול הם משליכים על הבקשה לבשר . כשאנו משועממים בבית או מתוסכלים או נמצאים במצוקה . אחד הפתרונות שלנו הוא לגשת למקרר ולהתחיל לאכול , האוכל משתיק אותנו , הוא גורם לנו לרוגע מהמצוקה או מהשיעמום לזמן האוכל לפחות.

זה לא באמת שהעם רוצים בשר , הם פשוט ללא אתגרים , הם משועממים במדבר והם משליכים את חווית הריקנות שלהם על הבשר – "מי יאכילנו בשר" ?

משה רבנו – האדם הרוחני הזה שהתורה מעידה  עליו שהיה "איש עניו מאוד" , מבין את הבעיה והוא לא יודע כיצד להתמודד עם בשרים , עם תאוות לאוכל . כאדם שכולו רוח ושמימיות , הוא מסוגל להבין טעויות רוחניות כמו חטא העגל או חטא המרגלים – אלו בעיות ברוח , ואותם הוא יכול לפתור לבד , אך כרגע זו לא הבעיה – הבעיה היא כרגע חטא שכולו תאווה , בלי שום אידיאל וערך , בעיה כזו משה לא יודע לפתור , הוא מסוגל לפתור בעיות רוחניות ולא בעיות של תאווה לבשר, ולכן משה שואל את ה' "מאין לי בשר", אני יודע לפתור בעיות רוחניות אך אני לא יודע להתמודד עם תאוות גשמיות ???

על כן משה פונה לה' ואומר לו – תחליף אותי , אני בטוח שאם אפתור את בעיית הבשר , והרי אתה ה' בכוחך לספק בשר ללא בעיה , אך התאווה הגשמית לא תיפתר כי אח"כ עם ישראל יבקשו משהו אחר – כי המקור לבעיה זה לא הרעב אלא השעמום .

ה' יודע שלא מדובר כאן בחומרנות בלבד , אלא בחיפוש פנימי ובריקנות פנימית , ולכן ה' אומר לו לקחת 70 זקנים – אנשים "מחוברים" לגשמיות , אנשים שאינם נמצאים במעלתו של משה , ורק אנשים כאלו יוכלו לתווך בין העולם הרוחני ובין העולם של האספסוף- העולם הגשמי , רק הם יוכלו להביא פתרון לעם, הם פשוט מבינים גם את הצדדים הגשמיים והחומרניים.

לפי זה מובן מאוד מדוע ה' אומר למשה רבנו לקחת 70 זקנים , זוהי תרופה שתפתור את בעיית השעמום, את בעיית ה-"קוטרים" שבעם ישראל.

מה זה יכול ללמד אותנו ???

אנו פוגשים לעיתים גם אצלנו את תאוות הבשר , את הצימאון לעוד ועוד – כסף , מעמד , אוכל טוב , הנאות ותשוקות , עוד סרטים , עוד פלאפונים יותר משוכללים.............

כאן חשובה מאוד ההבנה הפנימית שלנו – מהי הבעיה? האם הבעיה היא תשוקה לחומרנות שנובעת משעמום ובטלה  , ואז הפתרון  לא יהיה נקודתי כי היום זה בשר ומחר זה כסף ומחרתיים זה מעמד וכ"ו , והבעיה האמיתית היא לפתור את השעמום והבטלה , או ייתכן שכרגע הבעיה היא רק נקודתית גרידא – רעב נקודתי ועכשווי.

היכולת שלנו להבין את חולשת התשוקה והגורם לה תסייע בידינו לזהות את מקור הצימאון ולמלאו במה שאני זקוק לו באמת .

תפקיד האדם – לדעת לשים את התאוות הגשמיות במקום הראוי להם (ולא יותר מכך) ואף אותם צריך לקחת לטובת הרוח , שהרי כבר דיברנו ומדברים על כך המון בישיבה- לדעת לשלב ולהפיק מהגשמיות כוח לצורך הרוחני של האדם.

 

מהמתרחש במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא

  • לא מפקירים גיבור: תלמידי ישיבת ”לפיד תורת נחום” במודיעין מתגייסים למען לניצול הפיגוע ביבנה

    לא מפקירים גיבור: תלמידי ישיבת "לפיד תורת נחום" במודיעין מתגייסים למען לניצול הפיגוע ביבנה

    תלמידי הישיבה התגייסו לעזור לניב נחימה, שנפצע אנוש בפיגוע, מתקשה לחזור לעבודה ומצבו הכלכלי של משפחתו ברוכת הילדים הורע מאד. צפו >
    המשך לקריאה
  • כנפי רוח גיליון 17

    כנפי רוח גיליון 17

    ועידת ישיבות ואולפנות בני עקיבא הראשונה לכבוד שמונים שנות חינוך ערכי
    המשך לקריאה
  • מנצחים, בעזרת הרוח

    מנצחים, בעזרת הרוח

    תלמידי ישיבת בני עקיבא אדר"ת בבת ים פגשו ספורטאים נכים ולמדו מהם שאין מגבלה גופנית העומדת בפני כוחות של אמונה ורצון.
    המשך לקריאה