מעבר לאיזור תוכן ראשי מעבר לתפריט ראשי מעבר לדף הבית מעבר לצור קשר

פרשת בהעלותך - "מי יעלה בהר ה' ומי יקום במקום קודשו" / הרב שרגא פרוכטר ראש ישיבת בני עקיבא גבעת שמואל

פרשת בהעלותך - ”מי יעלה בהר ה' ומי יקום במקום קודשו” / הרב שרגא פרוכטר ראש ישיבת בני עקיבא גבעת שמואל

פרשת בהעלותך - "מי יעלה בהר ה' ומי יקום במקום קודשו" / הרב שרגא פרוכטר ראש ישיבת בני עקיבא גבעת שמואל

פרשת בהעלותך מתארת בהרחבה רבה את תלונות בני ישראל . נאמר כך בפסוקים :

במדבר פרק יא :

(א) וַיְהִ֤י הָעָם֙ כְּמִתְאֹ֣נְנִ֔ים רַ֖ע בְּאָזְנֵ֣י יְקֹוָ֑ק וַיִּשְׁמַ֤ע יְקֹוָק֙ וַיִּ֣חַר אַפּ֔וֹ וַתִּבְעַר־בָּם֙ אֵ֣שׁ יְקֹוָ֔ק וַתֹּ֖אכַל בִּקְצֵ֥ה הַֽמַּחֲנֶֽה:

(ב) וַיִּצְעַ֥ק הָעָ֖ם אֶל־מֹשֶׁ֑ה וַיִּתְפַּלֵּ֤ל מֹשֶׁה֙ אֶל־יְקֹוָ֔ק וַתִּשְׁקַ֖ע הָאֵֽשׁ:

(ג) וַיִּקְרָ֛א שֵֽׁם־הַמָּק֥וֹם הַה֖וּא תַּבְעֵרָ֑ה כִּֽי־בָעֲרָ֥ה בָ֖ם אֵ֥שׁ יְקֹוָֽק:

(ד) וְהָֽאסַפְסֻף֙ אֲשֶׁ֣ר בְּקִרְבּ֔וֹ הִתְאַוּ֖וּ תַּאֲוָ֑ה וַיָּשֻׁ֣בוּ וַיִּבְכּ֗וּ גַּ֚ם בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל וַיֹּ֣אמְר֔וּ מִ֥י יַאֲכִלֵ֖נוּ בָּשָֽׂר:

(ה) זָכַ֙רְנוּ֙ אֶת־הַדָּגָ֔ה אֲשֶׁר־נֹאכַ֥ל בְּמִצְרַ֖יִם חִנָּ֑ם אֵ֣ת הַקִּשֻּׁאִ֗ים וְאֵת֙ הָֽאֲבַטִּחִ֔ים וְאֶת־הֶחָצִ֥יר וְאֶת־ הַבְּצָלִ֖ים

      ואת־הַשּׁוּמִֽים:

(ו) וְעַתָּ֛ה נַפְשֵׁ֥נוּ יְבֵשָׁ֖ה אֵ֣ין כֹּ֑ל בִּלְתִּ֖י אֶל־הַמָּ֥ן עֵינֵֽינוּ:

למקרא תלונות אלו עולות לפחות 2 שאלות עיקריות :

האחת – כיצד הגיעו בני ישראל למצב בו התלוננו תלונות שאין בהן ממש, וכך גם רש"י אומר בפרושו לפסוקים : "ויהי העם כמתאוננים" , אין מתאוננים אלא לשון עלילה . מבקשים עלילה (=סיבה ) איך לפרוש מה' יתב' ???

השאלה השנייה- כיצד ייתכן בכלל שדור אשר היה עד למכות מצרים בעבדות אצל פרעה, וראו ניסים גדולים כמו קריעת ים סוף ואמרו "אז ישיר משה...אשירה לה' כי גאה גאה......" וזכו ועמדו למרגלות הר סיני ושמעו את 2 הדיברות הראשונות מפי ה', וקיבלו תורה מה' יתב', איך ייתכן שהם עצמם ירדו ויגיעו לשפל המדרגה עד כדי כך שיחפשו עלילה , איך לפרוש מה' ??

שאלה זו מקבלת משנה תוקף לנוכח העובדה שרק שנה אחת חלפה מאז קיבלו בני ישראל את התורה, כך שללא ספק הרושם האדיר של קבה"ת בהר סיני עדיין חרוט היטב בזיכרונם והשאלה מתחזקת - איך ייתכן שכעת אחרי שנה יחפשו עלילה לפרוש מה' ???

כמובן שניתן לשאול שאלה מעין זו גם לגבי חטא העגל . הרי חטא העגל היה מייד לאחר קבלת התורה והגמרא במסכת שבת פ"ח: אומרת בלשון חריפה  :"עלובה כלה שמזנה בתוך חופתה" , ורש"י פירש שם: "משל הוא לישראל, שבעוד שעמדו בסיני עשו את העגל" – שאלה קשה מאוד ???

דיו רב נשפך על מנת לנסות ולהסביר ,כיצד אפשר להבין את המהפך הקיצוני הזה, שעם ישראל יורדים מ-"איגרא רמא לבירא עמיקתא" .

במשך השנים דיברתי רבות בישיבה על נקודה זו , ואחת התשובות היא : שאל לנו לנסות ולהרהר אחר מעשיהם של בני דור המדבר, משום שמדובר בדור שרובו היה דור צדיק ועובד ה' באמת ובתמים, ולכן ה' דקדק איתם "כחוט השערה" , אך עדיין הקושיה לא באה על פתרונה.

 

ברצוני לתת כאן רעיון אחר בעניין זה : צריך לדעת שהמפתח להצלחה בעבודת ה' הוא מאמץ הדרגתי לאורך זמן, ולא נכונה הדרך של התעוררות רגעית . עבודת ה' האמתית לא באה בצ'יק ( במהירות ), אלא היא עבודה איטית המלווה גם בשיפור מידותיו של האדם.

עם ישראל עלו בצורה מהירה, בתוך פחות מחודשיים , ממ"ט שערי טומאה עד למעמד הגדול של מתן תורה. העלייה המהירה ברוחניות מסוכנת ולפעמים גורמת לנפילה גדולה ביותר.

העלייה בעבודת ה' צריכה להיעשות בשלבים : עלייה איטית ויסודית ולא מהירה, אלא שלב אחרי שלב.

ייתכן לומר שהעלייה המהירה של עם ישראל לאחר קבלת התורה בהר סיני , הייתה עלייה שאינה אמתית והיא גרמה גם לחטא העגל וגם לתלונות שאנו רואים בפרשתנו.

התעלות רוחנית מהירה , עשויה לטמון בחובה סכנה גדולה, אם אין כלים לאזן בין המדרגה העליונה של הנשמה לבין הגוף הגשמי וצרכיו.

קשה מאוד לשוב לשגרת היום - יום לאחר חזיון אלוקי מדהים ומעצים.

הרב קוק מסביר את העניין כך : "לפעמים ע"י מה שמתאמצים להיות מדובק ברוחניות עליונה, מתרוממים כל כוחות החיים הרוחניים למעלה בעולם המחשבה העליונה, והגוף נעזב מן הנשמה, ועל ידי זה המידות הרעות שולטות בו (=באדם ). ואחר כך כשההסתכלות העליונה נגמרת וכוח החיים חוזר לרגילות שלו , מוצאת הנשמה את הגוף שבור בקלקולי תכונותיו ,ומתחילה מלחמה פנימית גדולה ומסוכנת מאוד" . (אורות התשובה י"ד , ב' ).

התעלות רוחנית אמתית אינה מושגת בחטף , כי אם נרכשת בתהליך הדרגתי ומתון, אשר אינו מנותק מהוויות העולם. גם ניסים גדולים ועצומים אינם יכולים למלא את מקומה של העבודה העצמית החיונית לשם התקדמות בטוחה.

המפתח להצלחה בעבודת ה' הוא מאמץ הדרגתי לאורך זמן, עבודת ה' יסודית המלווה בעבודת המידות.

דוד המלך שואל במזמור כ"ד בתהילים : "מי יעלה בהר ה' ומי יקום במקום קדשו"- כיצד נסביר את ההבדל בין יעלה – ליקום ??

ישנם שתי דרגות בעבודת ה'. האחת – עלייה בהר ה'- עלייה פתאומית ורגעית שהיא מעלה טובה אך מסוכנת בזמן שלא באה יחד עם העבודה על המידות. מאידך , ישנה מעלה גבוהה יותר- "מי יקום במקום קודשו" – אדם שעולה בעבודת ה' שלו באופן הדרגתי , עובד על מידותיו, וכך הוא מצליח לתקוע יתד בעבודת ה' , כך שלא תהא לו נפילה. הוא קם ועומד במקום קדשו.

אנשי דור המדבר לא הגיעו לרמה זו, ולכן התעוררו השאלות כמו "מי יאכילנו בשר...."???

 נזכה כולנו אי"ה לעלות מעלה מעלה במעלות התורה, שלב אחרי שלב ונזכה ל- "מי יקום במקום קדשו".

מהמתרחש במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא

  • לא מפקירים גיבור: תלמידי ישיבת ”לפיד תורת נחום” במודיעין מתגייסים למען לניצול הפיגוע ביבנה

    לא מפקירים גיבור: תלמידי ישיבת "לפיד תורת נחום" במודיעין מתגייסים למען לניצול הפיגוע ביבנה

    תלמידי הישיבה התגייסו לעזור לניב נחימה, שנפצע אנוש בפיגוע, מתקשה לחזור לעבודה ומצבו הכלכלי של משפחתו ברוכת הילדים הורע מאד. צפו >
    המשך לקריאה
  • כנפי רוח גיליון 17

    כנפי רוח גיליון 17

    ועידת ישיבות ואולפנות בני עקיבא הראשונה לכבוד שמונים שנות חינוך ערכי
    המשך לקריאה
  • מנצחים, בעזרת הרוח

    מנצחים, בעזרת הרוח

    תלמידי ישיבת בני עקיבא אדר"ת בבת ים פגשו ספורטאים נכים ולמדו מהם שאין מגבלה גופנית העומדת בפני כוחות של אמונה ורצון.
    המשך לקריאה