מעבר לאיזור תוכן ראשי מעבר לתפריט ראשי מעבר לדף הבית מעבר לצור קשר

פרשת בלק- יהודי - אתה קדוש!/ ראש הישיבה הרב מאיר טויבר

פרשת בלק- יהודי - אתה קדוש!/ ראש הישיבה הרב מאיר טויבר

פרשת בלק- יהודי - אתה קדוש!/ ראש הישיבה הרב מאיר טויבר

המתבונן יראה כי ההתמודדויות התרבותיות שאנו עומדים מולם, ובייחוד בימי החופשה כשיוצאים מהחממה ו"מסתלקים ענני הכבוד".

החופש ממשיך ומתגלגל ואני מקווה מאוד כי עובר הוא עליכם בנחת בקדושה ובשמחה.
פרשה מיוחדת לפנינו – פרשה שמתרחשת מחוץ למחנה ישראל, אנו עוקבים אחרי אומות העולם המתבוננים עלינו ומטכסים עצה כיצד מתמודדים עם עם מופלא כזה היוצא ממצרים ומהלך מעוטף בניסים לקראת ארצו המובטחת.
בלק מלך מואב מבין כי לא די במלחמה פיזית בשדה הקרב, עם ישראל נאצל ומוגן כל כך עד כי הסיכוי לנצחו במישור הזה – נידון לכשלון ולכן פונה הוא למישור הרוחני הגבוה. עם ישראל זכה לברכת אברהם – "ואברכך מברכך ומקללך אאור" – וכל זמן שברכה זו פועמת בו – לא יוכלו לכלותו לעולם. לכן פונה הוא לנביא אומות העולם , שעל פי קבלת חז"ל הוא בנו של לבן הארמי – זה אשר "ביקש לעקור את הכל" ומבקש ממנו – אנא התבונן עליהם – האם ניתן לנתק אותם ממקור הברכה הזה , הרי אתה ניסת פעם כשיעקב ביקש לחזור הביתה – אמרת לו " כל אשר לך – לי הוא ולבני" כלומר – כולנו משפחת אברהם – אני בן אחיו , מואב ועמון בני הדודים , כולם שייכים לברכה זו – ומנין שדווקא אתה מבורך לעד? – נכון שאז אמר לך ה' – "השמר לך מדבר עם יעקב מטוב עד רע" אך היום לאחר כל כך הרבה שנים – הבה ואקח אותך ל"קצה העם" ותראה כמה בעיות ונפילות יש שם בקצה – "וקבותו לי משם" ואולי תצליח לבטל את הברכה?
אך כאן דווקא מתגלה הפלא – שורש ברכת ישראל כה עמוק ושורשי , ויהודי הוא כל כך קדוש עד כי אי אפשר לנתק אותו – "לא תאור את העם – כי ברוך הוא" . אכן גם העם, עם הארץ, ברוך הוא כי "ישראל אף על פי שחטא ישראל הוא" ולכן זוכה הוא לברכת נצח עד ימים שידרך כוכב מיעקב – ויכלו הרשעים מן הארץ.
כיון שרואה בלעם שאי אפשר ל"בלוע עם" ולנתקו מהשייכות הקדושה העמוקה הפנימית, מקנה הוא קנאה גדולה בעם הזה "ותהי אחריתי כמוהו" וחושב בליבו ובעינו הצרה – כיצד בכל זאת נוכל להזיק להם, למעט כוחם, לסבך כח השפעתם, לנחול "נצחונות מקומיים" ולהרויח נקודות במאבק?
ואז בא הוא לבלק ומציע לו הצעה – ראה -"אלוקיהם שונא זימה הוא" לך ואיעצך, אומר בלעם, לכלותם, אי אפשר, אך אפשר למעט קדושתם – ונסמכת פרשת בעל פעור לפרשת בלעם – נכון שהם צדיקים עליונים בכוחם הסגולי – אך הבה ונגרום להם ליפול ולהיטמא בפועל – בזנות ובעבודה זרה – ואז כל הקדושה העצמית שלהם לא תוכל להתגלות כי נחנך אותם למתירנות מוחלטת , ומי שיודע מהו בעל פעור יודע לאיזו מתירנות פראית ניתן להגיע. וכך מצליח הוא "לנצח אותם בנקודות".
ואז מיעץ בלעם ליצור תהליך של התקרבות לתרבות חומרנית מתירנית, ולאט לאט העם מגיע לבנות מואב, נופל בצניעות ובקדושה, מתחיל לחבב כל פריצות תרבותית ומאבד את כוחו לגלות את הקודש העצום של "והיה ברכה".
פנחס הכהן בן בנו של יוסף הצדיק ושל אהרון הכהן יודע מהי גבורה , מהי הרמת דגל של קודש, מה הוא הכח הדרוש כדי  לעמוד בנסיון קשה ולפעול לשנות את המצב ולכן זוכה הוא לברית שלום.
המתבונן יראה כי ההתמודדויות התרבותיות שאנו עומדים מולם, ובייחוד בימי החופשה כשיוצאים מהחממה ו"מסתלקים ענני הכבוד" – ונפגשים בדרך בכל מיני תופעות דומות להפליא למתרחש כאן. צריכים אנו להאמין בגודל מעלתנו לקדש ולהשרות ברכה בכל העולם כולו, לדעת שלכך העולם עצמו מצפה – אך בגלל הקנאה הזו, מנסים כוחות הטומאה לבנות תרבויות שלמות של "בעל פעור" על מנת לשים מכשולים בדרכנו ולבטל קדושתנו.
ואנו צריכים להיות כפנחס הגיבור שיודע להרים את הגדל ולהתמודד הגדלות כיוסף הצדיק אבי אביו – ולרומם קרן ישראל.

יהי רצון שנזכה כולנו איש איש בביתו , בסניפו ובישובו לקיום ברכת הפרשה
"מה טובו אהליך יעקב משכנותיך ישראל ".

מהמתרחש במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא

  • חנוך לנער על פי דרכו

    חנוך לנער על פי דרכו

    מה השיקולים שצריך לקחת בחשבון כשבוחרים ישיבה או אולפנה? עד כמה ההורים צריכים להתערב? הרב דולי בסוק על אמונה ביכולת המתבגר לקראת הרישום למוסדות חינוך.
    המשך לקריאה
  • מנהלת יעוץ והכוונה

    מנהלת יעוץ והכוונה

    באיזו אולפנה או ישיבה תיכונית כדאי לילדכם ללמוד? חמישה טיפים של רותם לבחירת המקום לילדכם.
    המשך לקריאה
  • מובילים ציונות דתית בגליל

    מובילים ציונות דתית בגליל

    מובילים ציונות דתית בגליל לאחר חצי שנה של מפגשים שבועיים בנושא ציונות דתית, יצאו השבוע כמעל 140 בנות ואנשי צוות מ-7 אולפנות של רשת בני עקיבא ליומיים מסע ציוני דתי בגליל. המסע נפתח בטיול קצר לפתיחת הלב ממצודת ביריה לבית הכנסת העתיק בנבוריה. לאחר הטיול ומעגלי שיח להיכרות, הגיעו הבנות לצפת העתיקה שם השתתפו בסדנאות להקשבה ולימוד. את הביקור סיימנו בשירה וריקודים במעין החתום. בהמשך סיירו הבנות בשבילי פקיעין העתיקה ממערת רשב״י לבית מרגלית זינתי שומרת הגחלת שריגשה ולימדה אותן מהי ׳לנו מורשה׳. היום השני נפתח במפגש עם הגרעין התורני בקרית שמונה שם העמיקו בנושא שליחות אישית וחיבור לעם ישראל את המסע חתמו הבנות במפגש עם השומר החדש במטולה שם זכו ללמוד ולהרגיש בידיים את אהבת ועבודת האדמה, כדוגמא להגשמה ציונית דתית. בכל אחד מהמקומות נפגשו ההבנות עם אנשים וסיפורים, שחשפו אותן לעוד נדבך ב׳סיפור׳ המופלא של הציונות הדתית ושל חזרת עם ישראל לארצו ומילוי ייעודו.
    המשך לקריאה