מעבר לאיזור תוכן ראשי מעבר לתפריט ראשי מעבר לדף הבית מעבר לצור קשר

פרשת במדבר - במספר שמות ... לגלגלתם / הרב שרגא פרוכטר ראש ישיבת בני עקיבא גבעת שמואל

פרשת במדבר - במספר שמות ... לגלגלתם / הרב שרגא פרוכטר ראש ישיבת בני עקיבא גבעת שמואל

פרשת במדבר - במספר שמות ... לגלגלתם / הרב שרגא פרוכטר ראש ישיבת בני עקיבא גבעת שמואל

התורה פותחת את ספר במדבר בפסוק זה :

''שאו את ראש כל עדת בני ישראל וכו' במספר שמות כל זכר לגלגלתם.''  (במדבר א:ב)

פרשתנו הפותחת את ספר במדבר מפרטת ומרחיבה בעניין המפקד שנערך בקרב ישראל. ואכן, כך נקרא ספר במדבר בגמרא סוטה דף לו':- "חומש הפקודים" ע"ש אותם שני מפקדים שנערכו בקרב ישראל – האחד בפרשת במדבר והשני בפרשת פנחס.

ידוע ומפורסם טעמו של רש"י בעניין מפקדים אלו וז"ל: "מתוך חיבתן לפניו הוא מונה אותם כל שעה". אך מתבקשת היא השאלה – וכי אין לה' יתברך דרכים אחרות להראות את חיבתו אלינו ולא על ידי מפקד, שלכאורה מהווה ענין נוהלי נטול כל רגש וחיבה???

את צורתו ותוכנו של המפקד מתארת התורה (במדבר א', ב'): "שאו את ראש כל עדת בני ישראל למשפחותם לבית אבותם במספר שמות..."  היינו, כל אחד ואחד מן הפקודים חייב היה לומר את שמו ובכך היה מצטרף למניין הפקודים. ושוב, אם כל המטרה היא לדעת את מספרם, פשוט יותר היה לסכם את מספר האנשים הכללי, אך לשם מה יש צורך לדעת את שמותיהם, ובוודאי שאין צורך לדעת את שמות אבותם ???

וכתב המלבי"ם:

"שכל אחד הגיד את שמו וכתבו על ספר, ואח"כ מנו את השמות וידעו כמה אנשים יש, וחוץ מזה עברו האנשים בעצמם לפני משה ומנו אותם לגלגלתם. והטעם שהיה ספירה כפולה, מספר שמות וגלגולת, התבאר במדרש, "מונה מספר לכוכבים לכלם שמות יקרא" .

המניין מציין את הסכום הכללי של כל עם ישראל , כאשר הייחודיות והפרטיות של כל אדם ואדם לא באות לידי ביטוי,   לעומת זאת השמות באים לתת תוכן ייחודי ומהותי לכל אחד ואחד.

ישנן תרבויות החורטות על דגלן את הכלל, ומבטלות את הפרטיות ומקריבות את היחידים למען הכלל. לעומתן תרבויות אחרות שומרות  בקנאות על זכויות הפרט, ולפיהם אין הכלל אלא לצורך הפרט.

אך עם ישראל שונה מיתר העמים ונמשל לכוכבים.

המדרש אומר שפעם אחת נאמר - "מונה מספר לכוכבים לכולם שמות יקרא" היינו שם פרטי לכל כוכב וכוכב, ובפסוק אחר  "המוציא במספר צבאם לכולם בשם יקרא". מכאן רואים שלמערכת כולה יש לה שם אחד,  ואין הבלטה של כל כוכב באופן אישי ?? כיצד מסבירים דבר זה ??

זה עניינו של עם ישראל – פרט  הצריך לכלל, וכלל הצריך לפרט. היחיד צריך לטפח את אישיותו המיוחדת,  אך לא לצרכיו האישיים. אלא לצורך השתלבותו בגוף הכללי של האומה. האדם דואג לאישיותו ולערכיו שלו, אך כל המטרה, שאחרי שהאדם טיפח את אישיותו הוא משתלב בתוך כוח עם ישראל, אישיותו באה לידי ביטוי לטובת עם ישראל-כולו.

וכך פירש ה-"שפת אמת" האדמו"ר מגור את המשנה באבות : "אם אין אני לי מי לי,  וכשאני לעצמי מה אני". ההשתייכות לכלל עדיין אינה מעניקה לכל יחיד  את אישיותו, ואם אין אני לי, אין מי שיעשה זאת במקומי. אך כשאני  לעצמי ופועל להדגשת הפרטיות, אך ורק לצרכי -- מה אני ??

ועוד הוסיף ה-"שפת אמת"  (במדבר תרל"ב) :  "המניין שנמנו כל איש מישראל על מקומו, שנראה מזה שיש לכל איש ישראל דבר מיוחד לעשות להשי"ת, ועל שם זה נברא...".

זכות גדולה זכה כל יחיד ויחיד מישראל שכשנברא . הוטל על כל אחד מאיתנו תפקיד מיוחד – ישנה שליחות מיוחדת לכל אדם ואדם למלא בעולם ואת השליחות הזאת רק אותו אדם יכול לקיים בעולם, רק אותו אדם מסוגל לעשות תפקיד זה .

לכן אנו מדמים את ישראל לכוכבים ולחול הים. הכוכבים מציינים את התפקיד  הייחודי של כל אחד, והחול -- את הגיבוש הכללי של כל הפרטים ליחידה  אחת, שהרי החול אינו מתייחד בפרטיות של כל גרגיר וגרגיר, אלא בחיבורם  יחדיו.

הספורנו בפרשתנו כותב : "במספר שמות- כי אז היה כל אחד מאותו הדור נחשב בשמו המורה על צורתו האישית".

העולה מדבריו שההתפקדות ע"י אמירת שם הנפקד ושם אביו הייתה על מנת להבליט את ייחודו של כל אחד ואחד, וזה – רק ע"י שמו.

א"כ , יוצא שהספירה הייתה גם לפי שמות האנשים וגם לפי מספרם : השמות – כדי להבליט את ייחודו של כל אדם ואדם , ואח"כ לפי מספר כללי – אחד, שתיים, שלש....... כדי לומר שהאדם מביא את המיוחד דווקא לו לטובת הכלל.

וכיצד כל זה קשור אלינו , לעבודת ה' שלנו ??

העובדה שלכל אחד מישראל יש שם בפני עצמו ומהות עצמאית, מורה לנו שהדרכים בעבודת ה' של כל אחד ואחד שונות, התפקיד הכללי של הבריאה כולה הוא לעבוד את ה' בדבקות עילאית ובתמימות מוחלטת. אלא, שבתוך מסגרת גדולה וכוללת זו ייחד הקב"ה לכל אחד מישראל תפקיד המותאם לו ונגזר משמו הייחודי רק לו.

וכך גם מובא  בגמרא במסכת ברכות דף יז.- "מרגלא בפומייהו דרבנן דיבנה אני בריה וחברי בריה...." – ומפרש שם רש"י – "אני העוסק בתורה וחברי עם הארץ – אני משכים למלאכתי והוא משכים למלאכתו כשם שהוא אינו מתגדר במלאכתי כך אני איני מתגדר במלאכתו. שמא תאמר אני מרבה והוא ממעיט! שנינו, אחד המרבה ואחד הממעיט, ובלבד שיכוון ליבו לשמים".

תוכן דבריהם של חז"ל הוא, שכל אדם, יהיה אשר יהיה, צריך ואף חייב להפנים בקירבו שכל אחד מסביבו ממלא שליחות אחרת, כל אחד כפי כישוריו, יכולתו ושכלו, ואל לו לאדם להתפאר על חבירו בטענו ששליחותו חשובה יותר, רצינית יותר, או מועילה יותר. ורק אחרי שכל אחד מביא את ייחודיותו בעבודת ה' שלו , הוא מצטרף לכלל שכולם עובדים  את ה' יתב' וכל אחד בצורה הייחודית שלו.

לפי זה ברור מדוע הספירה הייתה דווקא בצורה זו ולא בצורה אחרת – שבמהלך הספירה של השמות והמספר הכללי מורים לאדם מהם תפקידיו : לבנות לו ייחודיות מסויימת  ואח"כ להביאה לטובת כלל עם ישראל.  

מהמתרחש במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא

  • תצליחו לפתור את החידות?

    תצליחו לפתור את החידות?

    חידות הקיץ שלנו חוזרות! בכל שבוע תעלה חידת וידאו. פתרו את החידה השבועית ואולי תזכו בפרסים שווים! >>>
    המשך לקריאה
  • ברכות לתא”ל עופר וינטר בוגר הפנימיה הצבאית בני עקיבא אור עציון, מפקד אוגדת האש החדש

    ברכות לתא"ל עופר וינטר בוגר הפנימיה הצבאית בני עקיבא אור עציון, מפקד אוגדת האש החדש

    אחרי שקידומו עוכב במשך כמעט ארבע שנים תחת גדי איזנקוט, מגיע אביב כוכבי ומחזיר את תא"ל עופר וינטר לפיקוד בשטח.
    המשך לקריאה
  • כאן גרים בכיף: תלמידי ישיבת בני עקיבא כפר הרא”ה הפיקו חתונה לזוג גרים

    כאן גרים בכיף: תלמידי ישיבת בני עקיבא כפר הרא"ה הפיקו חתונה לזוג גרים

    אחרי שנים בהם תלמידי הישיבה מתנדבים ומשתתפים בחתונות שונות כ"משמחים" והתוודעו לזוגות שמתחתנים בלי הרבה חברים ומשפחה, החליטו התלמידים להירתם ולפנות למכון מאיר לאיתור זוג שישמח לסיוע בהפקת חתונה, בארגון חתונה באווירה שמחה.
    המשך לקריאה