מעבר לאיזור תוכן ראשי מעבר לתפריט ראשי מעבר לדף הבית מעבר לצור קשר

פרשת בראשית- נהרות בסביבת גן עדן/ מנחם אדלשטיין, מורה לתנ"ך, אולפנת בני עקיבא צפירה

פרשת בראשית- נהרות בסביבת גן עדן/ מנחם אדלשטיין, מורה לתנ”ך, אולפנת בני עקיבא צפירה

פרשת בראשית- נהרות בסביבת גן עדן/ מנחם אדלשטיין, מורה לתנ"ך, אולפנת בני עקיבא צפירה

בפרק ב', פס' מסופר, שהקב“ה נוטע גן ב“עדן“. לא ידוע לנו היכן זה גיאוגרפית,  אבל הכוונה למקום פורה ומשופע במים. י“א שהמילה “עדן“ נגזרת מהמילה מעדן-  מקום שם מתענגים. עפ"י רמב"ן, בגן מיוחד זה הצמחים לא הזקינו, וכדי להצמיח שפע פירות טובים, לא היה צריך לטפל בהם. הפירות התעכלו בקלות, והשביעו את אוכליהם. הגן היה מושקה ממי תהום שלא פסקו, ואף היו בו אוצרות זהב ואבנים טובות.                                                                                                          עפ"י פס' י' היה גם נהר שהישקה את הגן, והוא יצא והתפצל  לארבע נהרות, שעפ"י שמותם הם  רומזים על ארצות שונות באזור שלנו: "פישון" (פס' י"א)- כנראה הנילוס "הכחול" כיום, היוצא מאזור אתיופיה כיום. שם היו אוצרות זהב ואבנים טובות (פס' י"ב). והגיחון (פס' י"ג) הוא  כנראה יובל אחר של היאור, הנילוס "הלבן", הסובב כמה ארצות מדרום למצרים. שני יובלים גדולים אלו מתאחדים ליד חרטום בירת סודאן, ויוצרים את הנילוס, הזורם במצרים. שני הנהרות הנוספים הם הפרת וחידקל- באזור בבל ואשור (- עירק, או דאע"ש של ימינו).
ומה פשר אזכור מקומות אלו? בארצות הנ“ל, הנהרות הגדולים שופעים במים, ואין צורך להתאמץ הרבה כדי להשיגם: מפתחים רשת תעלות, והמים זורמים. לכן הם גם לא צריכים להתפלל הרבה לירידת גשמים לשדותיהם. שפע המים מסייע להם לפרוח מבחינה חקלאית- כלכלית, ובמקומות כאלו מתפתחות מעצמות חזקות ועשירות. ומדוע? כי רק בכוחות משותפים ניתן להקים סכרים ומערכות השקיה מפותחות, וכשיש שיתוף פעולה בין אנשים, אחדות סביב מטרות משותפות, ניתן להגיע להישגים גבוהים. (ראה סיפור מגדל בבל בפרשה הבאה). שילוב של עושר כלכלי וכוח צבאי, המדינה עלולה להיגרר להידרדרות במידות, בהתנהגות, ולהגיע להשחתה מוסרית, כמו שקרה, למשל, לרומא: שם נהגו להתבדר ע“י זריקת אנשים לזירה, כדי להילחם עם חיות, וכד׳. גם סדום הידועה הייתה במקום מאוד פורה, וסופה ידוע... .
המסר הסמוי כאן הוא: עדיף לחיות בארץ כישראל, התלויה בגשם, בחסדי שמים, ולכן אנו חייבים לבקש אותו מהאל. וכדי להיות ראויים לחסדי שמים, אנו חייבים גם להתנהג כראוי, עפ“י מה שיצווה האל אותנו. ואז: אם נהיה בקשר טוב עם ה׳, יהיו גשמי ברכה, והארץ תהיה כגן עדן...(ראה ק“ש). ובדומה לכך, נבין למה מוזכר בקטע הזהב  (בפס׳ י“א, י“ב. אולי על סמך זה אמר רמב"ן כנ"ל...): גם השאיפה להרבות בו, היא מסוכנת, כי היא עלולה לגרום לגאווה, להרגשת "כוחי ועוצם ידי", שהיא אם כל חטאת. ונקווה שימות הגאולה יגיעו במהרה, ואז נחיה בארצנו כבגן עדן.

מהמתרחש במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא

  • מהפכה של שמחה בבית החולים ”סורוקה”

    מהפכה של שמחה בבית החולים "סורוקה"

    תלמידים בישיבת בני עקיבא "אהל שלמה" בבאר שבע משתתפים בפרויקט "מהפכה של שמחה" בבית החולים
    המשך לקריאה
  • ערב התעוררות באולפנת בנ”ע מודיעין: ''תנופה עצומה''

    ערב התעוררות באולפנת בנ"ע מודיעין: ''תנופה עצומה''

    מאות בנות האולפנה נהנו מהופעתם של חנן בן ארי ומשה נריה כורסיה, אשר סחפו את הקהל לאווירת ימי התשובה בהופעה מיוחדת במינה.
    המשך לקריאה
  • פנימייה חדשה לתלמידי מכינת ”עוז שלמה”

    פנימייה חדשה לתלמידי מכינת "עוז שלמה"

    קומה חדשה, בחומר וברוח – פנימייה חדשה ויפיפייה שחנכנו לרווחת התלמידים, תרומת משפחת פיצוט'ו.
    המשך לקריאה