מעבר לאיזור תוכן ראשי מעבר לתפריט ראשי מעבר לדף הבית מעבר לצור קשר

פרשת בשלח - הכל תלוי במבט - הרב אלמוג וגנר - מנהל חינוכי ישיבת בני עקיבא חדרה

פרשת בשלח - הכל תלוי במבט - הרב אלמוג וגנר - מנהל חינוכי  ישיבת בני עקיבא חדרה

פרשת בשלח - הכל תלוי במבט - הרב אלמוג וגנר - מנהל חינוכי ישיבת בני עקיבא חדרה

השבת שלפנינו נקראת שבת שירה על שם השירה הגדולה הפורצת מלב עם ישראל. שירה של הודאה על התשועה הגדולה ביציאת מצרים, שירת הים ושירת מרים. אך, מעיון בפרשה אנו מגלים שזה לא כל כך פשוט... די בקלות היה ניתן לכנות את השבת בשמות אחרים, הרבה פחות מחמיאים.

רגע לפני שנקרא את שירת הים, כשבני ישראל עומדים על הים רגע לפני חצייתו, פוצחים בני ישראל במסכת של תלונות ציניות "המבלי אין קברים במצרים לקחתנו למות במדבר?!". אחרי שנים של עבדות -ופרך, של גזירות, עינויים וזריקת כל הבן הילוד ליאור, אחרי עשר מכות ועוד כהנה וכהנה מכות על הים, המילים הראשונות שיוצאות לעם הצעיר רגע לפני חציית הים הן מילים של תלונה?! זה לא נגמר שם... גם אחר קריעת הים והמופת הגדול המשאיר חותם בלב כל איש, באים בני ישראל להתלונן- אין אוכל, אין מים, אין... כבר אמר מי- שאמר שאמנם עם ישראל לא מפחד מדרך ארוכה, כי דרך ארוכה מאפשרת הרבה זמן לתלונות.

ובכל זאת, אנו קוראים לשבת 'שבת שירה'. בוחרים להתמקד בהודאה על הנס ובשירת הים על פני התבוססות בתלונות. הפרשה קוראת לכולנו ומעבירה מסר משמעותי. בכל מציאות מורכבת ניתן לראות מספר מוקדים שונים. השאלה במה להתמקד, איזה דבר להנציח, אילו משקפיים אנו בוחרים להרכיב על עינינו. הבחירה להתמקד בטוב, לזהות את מהלך הצמיחה נכונה עבור הפרט ועבור הכלל.

בשבוע בו אנו מחלקים תעודות צריך תלמיד לשאול את עצמו- במה הצליח, כיצד יוכל להצליח יותר, ממה הוא מרוצה וכיצד תחומים אלו יוכלו להשפיע על היתר ולהעלותו מעלה. לא לוותר, לשאוף מעלה, אבל להעריך את הקיים. "עלה למעלה עלה". ר' נחמן באחת מתורותיו המפורסמות (רפב') מאריך מאוד על החובה של האדם ללמד זכות על חבירו, לראותו בעין טובה. אולם לימוד הזכות מתחיל בכך שהאדם מלמד זכות על עצמו.

קומה זו נכונה ודאי ברמה הכללית. השירה אותה נקרא השבת, ההודאה של עם ישראל, אפשרה לעם להתקדם וללכת עד למעמד הר סיני והכניסה לארץ. כאשר מבינים שמדובר בעם צעיר אשר עושה את צעדיו הראשונים, אפשר להתייחס קצת יותר בסלחנות לתלונות הרבות אשר מאפיינות את עם ישראל בלכתו במדבר. כמו תינוק אשר לומד ללכת כך לומד עם ישראל להסתגל למציאות המורכבת, מציאות של עצמאות, של חופש של חוקים. כמו תינוק המועד, נופל וקם, כך עם ישראל נופל בחטאים צולל לתהומות אבל קם מנער את האבק והאפר וממשיך בדרכו הלאה . דם הלידה מתערב בדם החיים, והתלונות מתערבות עם מילות התפילה. ומעל לכל מתנוססת ברכתו של ה' לעם הצעיר אשר עושה את צעדיו הראשונים "וָאֹמַר לָךְ – בְּדָמַיִךְ חֲיִי וָאֹמַר לָךְ בְּדָמַיִךְ חֲיִי".

ובזכות המילים העתיקות האלו, בזכות האמונה בכוחו של העם מגיע עם ישראל להר סיני, מקבל את התורה וממשיך הלאה לכיון ארץ ישראל לבנות לו חיים של עצמאות, חיים של תקוה.

מהמתרחש במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא

  • תובנות ועצות על אתגרי החינוך בימי הקורונה

    תובנות ועצות על אתגרי החינוך בימי הקורונה

    שפע של תובנות ועצות על אתגרי החינוך בימי הקורונה! ראיון של ראש מנהל החינוך, הרב ד"ר יונה גודמן, בכאן מורשת. האזינו >
    המשך לקריאה
  • אגרת להורים

    אגרת להורים

    אגרת להורים בעניין תשלומי ההורים למוסדות החינוך >
    המשך לקריאה
  • שיר של יום: סרטונים מתעדכנים בתקופת הקורונה

    שיר של יום: סרטונים מתעדכנים בתקופת הקורונה

    בכל יום אנחנו מעלים 3 סרטונים ב-3 נושאים שונים על מנת להמשיך בחווית הלימוד ככל הניתן, לשמור על קשר ולחזק את התלמידים וההורים! מוזמנים להיכנס ולצפות >
    המשך לקריאה