מעבר לאיזור תוכן ראשי מעבר לתפריט ראשי מעבר לדף הבית מעבר לצור קשר

פרשת וארא - קשה באימונים וקל בקרב / הרב שרגא פרוכטר ראש ישיבת בני עקיבא גבעת שמואל

פרשת וארא - קשה  באימונים  וקל  בקרב / הרב שרגא פרוכטר ראש ישיבת בני עקיבא גבעת שמואל

פרשת וארא - קשה באימונים וקל בקרב / הרב שרגא פרוכטר ראש ישיבת בני עקיבא גבעת שמואל

פרשת וארא פותחת בפסוק "וידבר אלוקים אל משה ויאמר אליו אני ה'" . זוהי פתיחה קשה ולא מובנת , הרי ידוע ש- "אלוקים" – זוהי מידת הדין , ו- "ה'" – זוהי מידת הרחמים. א"כ מה רוצה לומר הפסוק שה' מדבר אל משה גם במידת הדין וגם במידת הרחמים או רק באחת מהן ?? –מה  פירוש הפסוק ??

אומרים הפרשנים – שפסוק זה בעצם משמש תשובה לשאלת משה בסוף פרשת שמות.

לאחר שמשה יוצא ורואה את הסבל של עם ישראל, וכל פעם שמשה מגיע לפרעה , פרעה כועס ומקשיח את יחסו לעם ישראל, ואז בנ"י צועקים למשה שהם לא מסוגלים יותר – "וַיִּפְגְּעוּ אֶת מֹשֶׁה וְאֶת אַהֲרֹן נִצָּבִים לִקְרָאתָם בְּצֵאתָם מֵאֵת פַּרְעֹה:  וַיֹּאמְרוּ אֲלֵהֶם יֵרֶא יְקֹוָק עֲלֵיכֶם וְיִשְׁפֹּט אֲשֶׁר הִבְאַשְׁתֶּם אֶת רֵיחֵנוּ בְּעֵינֵי פַרְעֹה וּבְעֵינֵי עֲבָדָיו לָתֶת חֶרֶב בְּיָדָם לְהָרְגֵנוּ" , ואז משה פונה אל ה' וצועק – " וַיָּשָׁב מֹשֶׁה אֶל יְקֹוָק וַיֹּאמַר אֲדֹנָי לָמָה הֲרֵעֹתָה לָעָם הַזֶּה לָמָּה זֶּה שְׁלַחְתָּנִי......"??

על כך עונה ה' למשה את הפסוק הראשון שפותח את פרשת וארא "וַיְדַבֵּר אֱלֹהִים אֶל מֹשֶׁה וַיֹּאמֶר אֵלָיו אֲנִי יְקֹוָק" – מה התשובה הזו , כיצד פסוק זה מתרץ את שאלת משה לה' , הרי זו תשובה שממש לא קשורה לשאלה שנשאלה ע"י משה - "למה הרעתה....." ??

כיוצא בזה, ישנה דוגמא נוספת שמופיעה בפרשת כי תשא :  משה רבינו מבקש מה' – "הודיעני נא את דרכיך", ועל כך באה התשובה – "וראית את אחורי ופניי לא ייראו" . זה ממש לא מובן !!!  משה מבקש לדעת כיצד ה' פועל בעולם, ועל כך עונה לו ה' "וראית את אחורי ופני לא יראו" , זוהי ממש תשובה  לא הגיונית ולא מובנת, מה פרוש :פניי" "אחורי" ויותר מכך – הרי תשובה זו לא עונה על השאלה ?

אלא צריך לפרש כך : אדם חי בעולם תקופה קצרה – במקרה הטוב עד גיל 120, והאדם שחי תקופה מוגבלת בעולם אינו יכול לראות את כל השתלשלות המאורעות בכל הזמנים , ולכן לפעמים לאדם יש שאלות , כמו "מדוע דרך רשעים צלחה" (ירמי'ה י"ב-א') או השאלה – "מדוע צדיק ורע לו רשע וטוב לו"

( מסכת ברכות ז'.), ועוד קושיות נוספות שהאדם מתקשה בהם במשך שנות חייו ויש לו שאלות על התנהלות ה' בעולם .

אילו היו לאדם עיניים לראות למרחוק , לראות גם את התקופה העתידית , הוא היה רואה שה' יתב' מסדר את הכול באופן הטוב ביותר.

משל למה הדבר דומה ? – לאדם שנולד במדבר ומעולם לא ראה כיצד זורעים באדמה ואח"כ קוצרים, ופתאום הוא רואה בני אדם לוקחים גרעיני תבואה וקוברים אותם באדמה ולאט – לאט הם הולכים ונרקבים באדמה. בוודאי שהאדם יביט על אלו שזרעו באדמה כאל משוגעים, שהרי הכול הולך ונרקב ?

אבל , כשיראה לאחר זמן את כול התהליך של הזריעה ....הנביטה.....צמיחה ואח"כ את הקצירה – הוא יבין שכול התהליכים שהוא עשה היו צורך לכך שהתבואה תצא בסופה משובחת. האדם יבין רק בסוף – שהתהליך היה מושלם, וגם הריקבון בהתחלה היה לצורך הזרעים שיצאו לבסוף – משובחים.

על פי ההסבר הזה אנו מבינים את הפסוק המפורסם מאוד בספר בראשית "וירא אלוקים את כל אשר עשה והנה טוב מאוד" , כדי שה' יתב' יראה שהבריאה הייתה טובה, הוא מסתכל בסוף על כל התהליך שהיה בששת ימי המעשה , הוא מסתכל על הבריאה מתחילתה ועד סופה – ורק אז ה' יכול לומר בביטחון גדול – "והנה טוב מאוד".

 

לעומת ה' יתב' , אנחנו בני האדם מוגבלים , אנחנו חיים תקופה מסויימת , זמן קצוב בתוך העולם כולו ולכן אנחנו לא יכולים לראות את השלמת התהליכים, ולכן יש לפעמים שאלות שמתעוררות אצל האדם , למה ה' עשה כך ולא אחרת ? אני לא מבין את התהליך....... אלו שאלות לגיטימיות שהרי אנו לא חיים את כול התקופה אלא רק חלק קצר ממהלך הדורות.

ועתה נחזור לפרשתנו :

כשמשה רבנו רואה שה' שלח אותו להוציא את בני ישראל מארץ מצרים , הוא רואה ברגע זה שהוא עושה רק נזקים שהרי פרעה מרגע זה מקשה את ליבו ומקשה מאוד את העבודה על עם ישראל , ואז משה שואל את ה' – "לָמָה הֲרֵעֹתָה לָעָם הַזֶּה לָמָּה זֶּה שְׁלַחְתָּנִי......"??.

משה טוען שהעם בוכה ומתאוננים על שליחותו, כי כרגע פרעה מתנכל אליהם יותר, ואז משה מתלונן לה' על כך, הרי שלחת אותי להוציא את עם ישראל ממצרים, "למה שלחתני" , הרי מאז שהגעתי לפרעה , פרעה רק מקשה את ידו על עם ישראל והם כועסים עלי ??

ואז משיב לו ה' – "וידבר אלוקים אל משה" – במידת הדין ,  "ויאמר אליו אני ה'" – וזו כידוע מידת הרחמים . מה כוונתו של ה' באמירה זו ?

מידות הדין והרחמים אין אלו 2 מידות נפרדות, אלא מידת הדין משמשת בעצם כהקדמה למידת הרחמים, וזה פרוש הפסוק " וידבר אלוקים.......... אני ה'" – רק השעבוד הקשה שקיים בתחילת הדרך מביא לבסוף לגאולה השלימה.

וזה מה שה' עונה למשה על השאלה – "הודיעני את דרכיך " , ועל כל עונה לו ה' – "וראית את אחורי ופני לא יראו" – תוכלו להבין את המהלכים שלי רק בסוף הדרך, בסוף התהליך ולא בהתחלה . פניי – לא יראו , לא תוכלו להבין , אבל אחוריי – יראו , בסוף התהליך תוכלו להבין את כל התהליך.

מהלך זה פותר לנו המון שאלות ותהיות על החיים. בצבא ישנה אמירה שאומרת – "קשה באימונים קל בקרב" , תמיד יש קושי בהתחלה אך לבסוף מובן שההתחלה הייתה חייבת להיות קשה מאוד כדי שבסוף יהיה קל.

כך גם לגבי יציאת מצרים. אומר ה' למשה – עכשיו באמת זה נראה – "הרעתה לעם הזה" , אך בסוף יהיה טוב , מידת הדין נצרכת בהתחלה כדי להגיע בסוף לגאולה השלימה.

פעמים רבות ישנם לנו קשיים גדולים . מאות פעמים באו ושאלו אותי – בשביל מה ללמוד כ"כ קשה , למה כ"כ הרבה שעות לימוד ? למה ימים ארוכים של לימודים ? למה צריך 5 יח"ל במתמ' , וכי לא ניתן לצמצם את שעות הלימודים וללמוד פחות ??

בסוף התהליך – לאחר סיום י"ב , לאחר שהבנים מקבלים תעודות בגרות איכותיות ומזוודת ערכים בצידה, ואז הם יוצאים לעולם ורואים שפותחים בפניהם את הדלתות בכל מיני מקומות אקדמאיים – רק אז הם מבינים את כל התהליך , ורק אז הם אומרים – "עכשיו אנו מבינים למה היה צריך להיות קשה בתחילת הדרך".

 

השבוע הגיעו לישיבה בוגרים שלנו מישיבות מישיבות ההסדר בעותניאל ,קריית שמונה וקרני שומרון וגם מהישיבה הגבוהה בירוחם לביקור לישיבה. שאלתי אותם = "חבר'ה מה נשמע ? איך הולך בישיבה ? איך אתם לעומת האחרים שמגיעים מישיבות תיכוניות אחרות" ?

תשובתם הייתה – "הרב – אנחנו כבר העברנו "חבורות" לכולם , ראשי הישיבה לקחו אותנו ראשונים מכל המחזור , אנחנו מרגישים מצויין בלימוד הגמרא לעומת האחרים , העבדתם אותנו כאן קשה והיום אנחנו קוצרים את הפירות................."  .

 

הפנימו את דבר התורה הזה , ושיהיה זה עמוד אור לפניכם בחיים – קשה בהתחלה , אך בסוף יש תוצאות.

 

דרך אגב :  הכלל הזה ש-"קשה באימונים וקל בקרב", שייך בכל התחומים האפשריים. כמובן בלימודים, בצבא, בבניית המשפחה היהודית לאחר החתונה..................

זכרו – בכל דבר בחיים שהשאיפות הם גבוהות, צריך המון עמל ואולי גם לחרוק שיניים בתחילת הדרך, אך השכר לאחר זמן ניכר ובסוף אומרים – "היה משתלם" !!!!

ועוד  על  הכרת  הטוב ....................

מכות מצרים עומדות לצאת לדרך , ומכת הדם עומדת בפתח המכות. ואז נאמר כך : "וַיֹּ֨אמֶר יְקֹוָ֜ק אֶל־מֹשֶׁ֗ה אֱמֹ֣ר אֶֽל־אַהֲרֹ֡ן קַ֣ח מַטְּךָ֣ וּנְטֵֽה־יָדְךָ֩ עַל־מֵימֵ֨י מִצְרַ֜יִם......" . למה ה' אומר למשה שיגיד לאהרון להכות את היאור ?? למה שמשה לא יעשה זאת בעצמו ??

התשובה של חז"ל היא – כיוון שהיאור הסתיר את משה התינוק בתיבה – לא הוא יכה כעת, אלא אהרון. כמובן שקשה מאוד : האם היאור "ייעלב" אם משה יכה אותו ? למה עדיף שאהרון יכה אותו ? ממתי לדומם יש רגשות ???

הרב אביגדור נבנצאל שליט"א בספרו "שיחות לספר שמות", מסביר שהסיפור אינו היאור אלא משה רבנו, הנפש של משה . כך הרב כותב : "התורה מחנכת אותנו להכרת הטוב כלפי הבריאה כולה. הכרת הטוב אינו מחווה כלפי היאור, הבעת התודה היא קודם כל עבורך, עבור החינוך העצמי שלך. צריך לתרגל מידי יום את הנושא של הכרת הטוב.

למי הכרת הטוב ??? לה' יתב' , לאישה, להורים, לבעל , לילדים, לחברים וגם לדומם . צריך מודעות עמוקה לנושא זה , כי הרבה יותר קל לאדם להיות נגוע בכפיות טובה , "למה אני צריך להודות..."? ולכן אומר הרב נבנצאל שצריך לתרגל זאת מידי יום.

רגע לפני שמתחילים הניסים הגדולים של יציאת מצרים – התורה מדגישה מהו הבסיס לכול – הכרת טובה !!!  עוד לפני שמשה רבנו מוציא את בני ישראל ממשטר העבדות , הוא מלמד אותם לשים לב לכל דבר קטן, ופשוט לומר – תודה !!!!

כמה המסר הזה חשוב לכולנו !!!!!

מהמתרחש במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא

  • מחנכים באמונה

    מחנכים באמונה

    הקלטות וובינרי העשרה בנושאי פדגוגיה, חינוך ואמונה בימי הקורונה
    המשך לקריאה
  • טיפים יומיים בשימושי ZOOM (מתעדכן)

    טיפים יומיים בשימושי ZOOM (מתעדכן)

    לאור המצב, טיפים יומיים של הרב יונה גודמן, שיסייעו לכם בניהול מפגשי זום
    המשך לקריאה
  • מטיילים על בטוח - הכללים שישמרו עליכם בטיול

    מטיילים על בטוח - הכללים שישמרו עליכם בטיול

    כולנו יוצאים לטיולים ברחבי הארץ. השנה, בעקבות ריבוי המטיילים בארץ, חשוב יותר מתמיד שנשמור על כללי בטיחות בטיולים. ריכזנו עבורכם את הנקודות העיקריות שחשוב לזכור
    המשך לקריאה