מעבר לאיזור תוכן ראשי מעבר לתפריט ראשי מעבר לדף הבית מעבר לצור קשר

פרשת ואתחנן - מהות היתרון האיכותי שבעם ישראל הרב אמיר אדרעי ראש אולפנת בני עקיבא צפירה

פרשת ואתחנן - מהות היתרון האיכותי שבעם ישראל הרב אמיר אדרעי ראש אולפנת בני עקיבא צפירה

פרשת ואתחנן - מהות היתרון האיכותי שבעם ישראל הרב אמיר אדרעי ראש אולפנת בני עקיבא צפירה

אחת הטענות המרכזיות, שעמדו בבסיס הויכוחים הרבים, בין אפיקורסים ושונאי ישראל לבין נציגים יהודים בויכוח, הייתה הטענה, כי העובדה שעם ישראל הוא מן האומות הקטנות בעולם, סותרת את טענתם של עם ישראל כי הם העם הנבחר. לטענתם, מספר היהודים הקטן בעולם מוכיח, כי הוא איננו העם הנבחר והחשוב בעולם.

אחד הפסוקים, המופיע בפרשתינו, עוסק בעניין זה.
בפרק ז' פס' ז' כתוב :

"לא מרובכם מכל העמים חשק ה' בכם ויבחר בכם, כי אתם המעט מכל העמים".

יש לשאול שתי שאלות על פסוק זה:

1. לשם מה צריכה התורה לציין, כי עם ישראל הוא קטן וכי הוא "המעט מכל העמים"?! האם
    אין אנו יודעים זאת?
2. מפשט הפסוק עולה, כי הסיבה לכך שהקב"ה בחר בעם ישראל היא דווקא, בשל העובדה
  שהוא העם הקטן ביותר בכל משפחות העמים? האם יתכן, כי זוהי סיבה לבחירת הקב"ה
  בעם ישראל להיות עם הסגולה שלו?!

נראה, כי התשובה לשתי השאלות הללו, מצויה בגמרא במסכת חולין, דף פ"ט ע"א:
"כי אתם המעט - ממעטים עצמכם לפני" .

מסבירה הגמרא, כי פשט הפסוק איננו כפי שהבנו אותו בתחילה.
כוונת התורה במילים "כי אתם המעט מכל העמים" היא לא במובן הפשוט, מבחינה מספרית. זו הרי עובדה מפורסמת וידועה. אין צורך להזכיר זאת כלל, שהרי לכל אורך הדורות, המספר הכמותי של עם ישראל תמיד היה נמוך. לא יתכן להסביר, כי זוהי הסיבה לבחירת ה' בנו כעם סגולה וכעם המיוחד שלו.

ההסבר הוא, כי המילה "מעט" כאן מובנה – ממעטים עצמכם. הווה אומר: הקב"ה בחור בעם ישראל, כי אחת התכונות הדומיננטיות בעם ישראל היא הענווה. עם ישראל תמיד ממעט עצמו בענווה גדולה, ביחס לכל שאר משפחות העמים.
המסר של התורה כאן הוא חד וברור: הדבר החשוב ביותר הוא האיכות ולא הכמות.

לאורך כל הדורות, המידה הדומיננטית והחשובה ביותר, שהייתה אצל מנהיגי עם ישראל הייתה מידת הענווה.
למשל,אצל אברהם אבינו, כתוב בספר בראשית, פרק י"ח פס' כ"ז:

"וַיַּעַן אַבְרָהָם וַיֹּאמַר: הִנֵּה נָא הוֹאַלְתִּי לְדַבֵּר אֶל ה', וְאָנֹכִי עָפָר וָאֵפֶר".

התורה מעידה על משה רבינו, גדול המנהיגים של עם ישראל,בספר במדבר, פרק י"ב פס' ג':
"וְהָאִישׁ משֶה עָנָו מְאֹד מִכֹל הָאָדָם אֲשֶר עַל פְנֵי הָאֲדָמָה".

אהרון הכהן פונה אל עם ישראל, בספר שמות, פרק ט"ז פס' ז', ואומר להם:

"וְנַחְנוּ מָה כִּי תַלִּונוּ עָלֵינו".

דוד המלך, בספר שמואל א', פרק כ"ד פס' י"ד, מתייחס לרדיפה של שאול אחריו, ואומר על עצמו:
"אַחֲרֵי מִי יָצָא מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל? אַחֲרֵי מִי אַתָּה רֹדֵף? אַחֲרֵי כֶּלֶב מֵת, אַחֲרֵי פַּרְעֹשׁ אֶחָד?".

נמצא א"כ, כי מידת הענווה היא אחת המידות החשובות ביותר, ובעצם היא זו, שעמדה בבסיס ההחלטה של הקב"ה לבחור בנו כעם ה'.
הוכחה לדברים אלו, ניתן למצוא מהמשך הפסוק, שהבאנו בתחילת דברינו.

לאחר שהקב"ה אומר, כי בחר בנו בשל העובדה שאנו המעט – הווה אומר – המעטנו עצמנו ואנו ענווים, ממשיכה התורה ואומרת את הדברים הבאים:

"כי מאהבת ה' אתכם, ומשומרו את השבועה אשר נשבע לאבותיכם, הוציא ה' אתכם ביד חזקה ויפדך מבית עבדים, מיד פרעה מלך מצריים".

הסיבה המפורשת לכך, שה' בוחר בנו כעם המיוחד והנבחר הוא, בשל השבועה שנשבע לאבותינו – אברהם יצחק ויעקב - ההבטחה שניתנה לאבות, שעם ישראל יהיה העם הנבחר.

יש לשאול, מה עמד בבסיס החלטתו של הקב"ה להישבע ולהבטיח הבטחה זו לשלושת האבות?

נראה, כי החלטתו של הקב"ה נבעה, בעיקר, כתוצאה מן העובדה, שהתכונה המשותפת והייחודית לשלושת האבות הייתה מידת הענווה.

לסיכום!

עם ישראל נבחר ע"י הקב"ה להיות העם המיוחד ועם הסגולה, לא בשל כמותו, שהרי הם מעט, אלא בשל העובדה, שהם ממעטים עצמם בעיני העולם. מידת ענווה זו הוטמעה בעם ישראל ומנהיגיה, בזכות שלושת האבות, שמידה זו הייתה בראש מעיינם.
זוהי גם התשובה הניצחת שלנו, לכל מי שבא איתנו בויכוח, לגבי מספר האנשים בעם ישראל.

יהי רצון, שמידת הענווה אכן תהיה נר לרגלינו ושנשכיל להפוך מידה זו, לעיקרית שבמידותינו.

מהמתרחש במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא

  • חנוך לנער על פי דרכו

    חנוך לנער על פי דרכו

    מה השיקולים שצריך לקחת בחשבון כשבוחרים ישיבה או אולפנה? עד כמה ההורים צריכים להתערב? הרב דולי בסוק על אמונה ביכולת המתבגר לקראת הרישום למוסדות חינוך.
    המשך לקריאה
  • מנהלת יעוץ והכוונה

    מנהלת יעוץ והכוונה

    באיזו אולפנה או ישיבה תיכונית כדאי לילדכם ללמוד? חמישה טיפים של רותם לבחירת המקום לילדכם.
    המשך לקריאה
  • לומדים ציונות דתית ברגליים

    לומדים ציונות דתית ברגליים

    כ-160 בנים ואנשי צוות מ-8 ישיבות של רשת בני עקיבא יצאו למסע בן יומיים בגליל בו העמיקו בנושא הציונות הדתי
    המשך לקריאה