פרשת ויחי/ הרב אריאל רוקח, ראש ישיבת בני עקיבא ראשון לציון

-
פרשת ויחי
- פרשת ויחי-לפשר דברי יעקב ליוסף בתחילת הפרשה/ מנחם אדלשטיין, מורה לתנ"ך, אולפנת בני עקיבא צפירה
- פרשת ויחי - "אל נא תקברני במצרים" / הרב חיים דרוקמן
- פרשת ויחי - "אַל נָא תִקְבְּרֵנִי בְּמִצְרָיִם" /הרב חיים דרוקמן יו"ר מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא
- החינוך בעיתות וזמנים לפרשת ויחי הרב מאיר טויבר ראש ישיבת בני עקיבא נתיב מאיר ה
- הכל בגלל הרוח לפרשת ויחי הרב שלמה קמחי ראש ישיבת בני עקיבא אורות יהודה אפרת
- פרשת ויחי- "ומבני יששכר יודעי בינה לעיתים לדעת מה יעשה ישראל" (דברי הימים א' יב/לג)/ הרב אפריים זיק
- פרשת ויחי- ברכות יעקב/ הרב אפרים זיק ראש הישיבה
- פרשת ויחי - להיות בן אדם / הרב אפרים זיק
- סיפור מהפטרה לפרשת ויחי/ הרב אפריים זיק ראש ישיבת בני עקיבא רעננה
- פרשת ויחי – האם ידע יעקב את קורות יוסף במשך שנות היעדרותו / הרב אמיר אדרעי
- פרשת ויחי/ הרב אלי פרידמן ראש ישיבת בני עקיבא נתניה
- פרשת ויחי / הרב מאיר רונן מנהל חטיבה בני עקיבא נתניה
- שלוש דקות על פרשת ויחי ה'תשע"ה / הרב אלעזר אהרנסון ראש ישיבת בני עקיבא הסדר חולון
- שלוש דקות על פרשת ויחי/ הרב אלעזר אהרנסון ראש ישיבת בני עקיבא הסדר חולון
- פרשת ויחי-רצון הצדיקים לגלות הקץ / הרב שלמה רוזנפלד ראש ישיבת ההסדר בני עקיבא שדמות נריה
- הזכות לשמוע בקול ההורים – העמקה בפרשת 'ויחי' וסיפור אישי/הרב משה צבי וקסלר, ראש ישיבת בני עקיבא בני ברק
- דבר תורה לפרשת ויחי/ הרב אלי פרידמן, ראש ישיבת בני עקיבא נתניה
- פרשת "ויחי" – משמעותה של ברכה / הרב אריאל רוקח ראש ישיבת בני עקיבא ראשון לציון
- פרשת ויחי/ הרב אריאל רוקח, ראש ישיבת בני עקיבא ראשון לציון
- פרשת ויחי/ הרב שרגא פרוכטר, ראש ישיבת בני עקיבא גבעת שמואל
פרשת ויחי/ הרב אריאל רוקח, ראש ישיבת בני עקיבא ראשון לציון
"ויקרא יעקב אל בניו ויאמר האספו ואגידה לכם את אשר יקרא אתכם באחרית הימים הקבצו ושמעו בני יעקב.." ובסוף חותמת התורה "כל אלה שבטי ישראל שנים עשר וזאת אשר דבר להם אביהם ויברך אותם איש אשר כברכתו ברך אותם".
היכן הברכות המדוברות? מחד הפתיחה מעידה על חזון אחרית הימים ומאידך החיתום מדבר על ברכות לכל אחד מהבנים. עוד קשה שכן בתוכן הדברים של יעקב אין אזכור לשורש ב.ר.ך למעט ביחס ליוסף ויתירה מזו אצל חלק מהבנים הדברים נשמעים ההפך הגמור מברכה ("שמעון ולוי אחים כלי חמס מכרותיהם...ארור אפם כי עז.." ועוד).
ניתן להבין את המושג ברכה בשני אפנים:
1. שפע מעבר למה שיש לאדם לפני הברכה
2. חשיפת הפוטנציאל מהכוח אל הפועל. הברכה מאפשרת את מימוש הכוח ויישומו.
דרך כלל אנו נוטים לפרש ברכה כהבנה הראשונה. אנו פונים אל צדיקים, רבנים ובעלי השפעה ומבקשים ברכה, מבחינתנו זו פניה לבקש משהו מחוץ ומעבר למה שיש לנו.
יעקב בברכותיו מחדד את ההבנה השניה. הברכה אינה מחוץ לאדם. היא עמוק בתוכו. היא נמצאת בו מיום בריאתו. יעקב מבקש לחדד את אופיו, אישיותו וכוחו הייחודי של כל אחד מהבנים. אדרבה הוא מבקש לברך כל אחד במה שמתאים לו ונמצא גנוז בתוכו.
השפת אמת על הפרשה מבאר כי: "כשנמשכין באמת אחר נקודה פנימיות מהנשמה אז יש תוספות ברכה אל אותה נקודה" דווקא מי שמודע לעצמו ולאישיותו ופועל מתוך הכוחות שהקב"ה נתן לו זוכה לברכה ולהעצמה של מה שיש בו עצמו.
ישנו פסוק במשלי (ה', טו'): "שְׁתֵה־מַיִם מִבּוֹרֶךָ וְנזְלִים מִתּוֹךְ בְּאֵרֶךָ" בור מים יש בו אמנם מים, אך הם לא לגמרי עצמיים, הם מגיעים מבחוץ ממים שנאספו פנימה. אולם אדם שיתבונן פנימה אל בורו, לא מתוך קנאה וחיקוי האחר יזכה גם לבאר. זו האחרונה כבר לגמרי עצמית. מי הבאר באים מעומק אישי.
יעקב פותח את הברכות בכותרת המכריזה על אחרית הימים, הוא מבקש לומר כי הגאולה השלימה תבוא דווקא כשכל אחד יהיה הוא עצמו ולא האחר.
מצינו בחז"ל ברכות הניתנות כהשפעת שפע לאדם ולא רק העצמת הכוח האישי (יעויין מסכת מועד קטן ט:' ועוד). יש לבאר כי גם שפע חיצוני נמדד לפי מעשיו של האדם. זאת אומרת אם האדם משכיל לנתב את השפע ולהעצים את אישיותו וכישוריו להגדיל ולקדש שם שמיים בעולם אזי שני מושגי הברכה משלימים זה את זה.
שבת שלום
מהמתרחש במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא
-
יש מקום: מתחם ההרשמה הדיגיטלי של מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא
מתלבטים איזו ישיבה מתאימה לבנכם? לא יודעים לאיזו אולפנה כדאי לשלוח את הבת? מתחם ההרשמה הארצי עומד לשרותכם >המשך לקריאה -
טיפים יומיים בשימושי ZOOM (מתעדכן)
לאור המצב, טיפים יומיים של הרב יונה גודמן, שיסייעו לכם בניהול מפגשי זוםהמשך לקריאה -
פרס מצטיין בסיס טכני חיל האוויר לתלמיד יב"ע פסגת זאב!
אריאל יצחקוב, תלמיד כיתה י' ושוחר בתוכנית, זכה בשבוע שעבר בפרס מצטיין בסיס טכני חיל האוויר בחיפה. כל הכבוד! >המשך לקריאה