מעבר לאיזור תוכן ראשי מעבר לתפריט ראשי מעבר לדף הבית מעבר לצור קשר

פרשת ויצא - סולמות וחבלים / הרב אלמוג וגנר מנהל חינוכי ישיבת בני עקיבא חדרה

פרשת ויצא - סולמות וחבלים / הרב אלמוג וגנר מנהל חינוכי ישיבת בני עקיבא חדרה

פרשת ויצא - סולמות וחבלים / הרב אלמוג וגנר מנהל חינוכי ישיבת בני עקיבא חדרה

ספר בראשית רווי תיאורים של חלומות גדולים. השבת נקרא את חלומו של יעקב, בשבתות הקרובות נקרא על חלומות יוסף, שרי מצרים ופרעה וכן הלאה. חלומות אלו טומנים בתוכם עתיד וחזון נרחבים- חלומו של יוסף יגשים את עצמו בסיום הספר ואף חלומות שר האופים ושר המשקים יובילו לתוצאות מעשיות- מי לחיים ומי למוות.

גם ראשיתו של הספר מלאה בחלומות וחזונות. המדרש מספר לנו על אברהם שבחזונו, כילד קטן מצליח להכיר את בוראו וממצב של בדידות- בו אברהם מאמין באל אחד מול עולם שלם שמאמין באלוהויות שונות, יוצר אברהם בכח מידותיו מקנה בית, עבדים ושפחות "עם כבד מאוד".

גם אנשי דור הפלגה היו אנשי חלומות. במרכז חלומם עומד הרצון לבנות מגדל  "הבה נבנה לנו עיר ומגדל וראשו בשמים". כמעט כמו סולמו של יעקב ניצב לו מגדל. שניהם נוגעים בשמים ונטועים בארץ. לא ניתן להתעלם מההקבלה: "וראשו בשמיים" לעומת "וראשו מגיע השמיימה". מה ההבחנה בין סולם יעקב לבין מבנה הפאר של אנשי דור הפלגה?

דומני  שההבחנה העקרונית טמונה בשאלת המטרה, הרעיון שעומד בבסיס מעשה הסולם. מה עמד במרכז התודעה של אנשי  דור הפלגה? הדאגה לחברה האישית שלהם לעוצמה האנושית : "נבנה לנו". היה זה מהלך כוחני שנועד להדגיש את גדלותו של האדם.

 

המילה המנחה בפרשת דור המבול  היא 'ארץ'. : "כל הארץ" (י"א, א'), "בארץ שנער" (ב'), "פן נפוץ על פני כל הארץ" (ד'), "על פני כל הארץ" (ח'), "שפת כל הארץ", "על פני כל הארץ" (ט') ועוד. [וכבר האריך בדבר הפרו' יהודה אליצור ז"ל]. בכך רוצה הכתוב להדגיש שעל אף המאמצים הכבירים להגיע לשמיים, התבוסס הדור הוא עמוק בארץ. הבנין התרומם, עוד קומה נוספה, אך האנושות נותרה מתבוססת בכישלונה: ארצית, חומרית, נעדרת יעוד וחזון. כך, ה' לועג לבני הדור ההוא: "וירד ה' לראות את העיר ואת המגדל (י"א, ה).

קריאת הפסוקים מעוררת את הרושם שבניית המגדל נועדה גם  כדי לקרוא תיגר על ה'. בכל מקרה, הכתוב לא מציין חזון, רעיון, חלום.

סולם יעקב הוא סולם החלומות. תמצית ההוויה האנושית היא בהצבת חזון נשגב. השאיפה שלא להסתפק במקום בו אני נמצא.

המציאות מוכיחה שלא רק שרוב האנשים נמצאים על הקרקע, רובם כבולים לקרקע, למציאות בה הם חיים. היכולת לשנות ולהשתנות, לחלום, קטנה. בניית מגדלים גבוהים לא מנתקת את האדם מן הארץ. להיפך. היא מאפשרת לו להתחמק מבניינו של חלום אישי באמצעות בריחה אל עבר מגדלי   עץ ואבן.

אל מול המגדל הבנוי לתלפיות עומד סולם עץ, רעוע. אך, העולה בו הוא חולם גדול! בכוחם של בעלי החלומות להוביל את המציאות למימוש החזון.

השבת בעז"ה יתרגשו תלמידינו ואנחנו איתם בסיום התהליך של חודש הארגון. במהלך החודש הם סיידו, צבעו, התאמנו והשקיעו. אינספור ישיבות ודיונים על בנייתה של חברה צודקת ועל האופנים איך הופכים את המסרים החשובים לפעילות.

אנו מבקשים לגדל בישיבה נוער חולם, כזה שלוקח את החלומות ועושה, פועל ויוזם למען עצמו ולמען המדינה. "ראשינו בעמקי תורתה כפינו ברגבי אדמתה בלב אמיץ בעזרת ה' עלה נעלה"!!

נאחל לתלמידינו שבסניפי האיזור, חניכים ומדריכים המשך פעילות ועשיה מעבר לחודש הארגון אל כל מרחבי השנה ועשיה כולם.

שבת שלום.

מהמתרחש במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא

  • חנוך לנער על פי דרכו

    חנוך לנער על פי דרכו

    מה השיקולים שצריך לקחת בחשבון כשבוחרים ישיבה או אולפנה? עד כמה ההורים צריכים להתערב? הרב דולי בסוק על אמונה ביכולת המתבגר לקראת הרישום למוסדות חינוך.
    המשך לקריאה
  • מנהלת יעוץ והכוונה

    מנהלת יעוץ והכוונה

    באיזו אולפנה או ישיבה תיכונית כדאי לילדכם ללמוד? חמישה טיפים של רותם לבחירת המקום לילדכם.
    המשך לקריאה
  • מובילים ציונות דתית בגליל

    מובילים ציונות דתית בגליל

    מובילים ציונות דתית בגליל לאחר חצי שנה של מפגשים שבועיים בנושא ציונות דתית, יצאו השבוע כמעל 140 בנות ואנשי צוות מ-7 אולפנות של רשת בני עקיבא ליומיים מסע ציוני דתי בגליל. המסע נפתח בטיול קצר לפתיחת הלב ממצודת ביריה לבית הכנסת העתיק בנבוריה. לאחר הטיול ומעגלי שיח להיכרות, הגיעו הבנות לצפת העתיקה שם השתתפו בסדנאות להקשבה ולימוד. את הביקור סיימנו בשירה וריקודים במעין החתום. בהמשך סיירו הבנות בשבילי פקיעין העתיקה ממערת רשב״י לבית מרגלית זינתי שומרת הגחלת שריגשה ולימדה אותן מהי ׳לנו מורשה׳. היום השני נפתח במפגש עם הגרעין התורני בקרית שמונה שם העמיקו בנושא שליחות אישית וחיבור לעם ישראל את המסע חתמו הבנות במפגש עם השומר החדש במטולה שם זכו ללמוד ולהרגיש בידיים את אהבת ועבודת האדמה, כדוגמא להגשמה ציונית דתית. בכל אחד מהמקומות נפגשו ההבנות עם אנשים וסיפורים, שחשפו אותן לעוד נדבך ב׳סיפור׳ המופלא של הציונות הדתית ושל חזרת עם ישראל לארצו ומילוי ייעודו.
    המשך לקריאה