מעבר לאיזור תוכן ראשי מעבר לתפריט ראשי מעבר לדף הבית מעבר לצור קשר

פרשת ויקרא-הרצון האמיתי/ הרב עמי צברי, ראש אולפנת בני עקיבא אילת

פרשת ויקרא-הרצון האמיתי/ הרב עמי צברי, ראש אולפנת בני עקיבא אילת

פרשת ויקרא-הרצון האמיתי/ הרב עמי צברי, ראש אולפנת בני עקיבא אילת

השבת אנו מתחילים לקרוא בחומש 'ויקרא' הנקרא גם 'תורת כהנים', העוסק בעיקר בענינים הקשורים  לעבודת הכהנים.

בהקשר לקרבן עולה, הפותח את ספר הקרבנות, מדגישה התורה את הרצון: 'אִם עֹלָה קָרְבָּנוֹ מִן הַבָּקָר זָכָר תָּמִים יַקְרִיבֶנּוּ אֶל פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד יַקְרִיב אֹתוֹ לִרְצֹנוֹ לִפְנֵי ה'.'   

נשאלת השאלה - באיזה רצון מדובר - האם ברצונו של האדם המביא את הקורבן או ברצונו של ה'?                                   

הרשב"ם (נכדו של רש"י) מסביר שמדובר ברצון של הקב"ה: 'לרצונו - אם זכר תמים יקריבנו ולפתח אהל מועד אז יהיה לו לרצון, אבל בחולה ובעל מום כת' הירצך או הישא פניך'. כלומר, הקב"ה יקבל מידינו קרבן שלם ותמים ולא קרבן חולה או בעל מום.

רבי אברהם אבן עזרא מסביר, שמדובר ברצון של האדם המקריב: 'שיקריבנו לרצונו ולא באונס'. כלומר, שמדובר שההקרבה נעשית מרצונו המוחלט של המקריב.

אולם פעמים שהאדם לא מעוניין להקריב את הקרבן אבל לאחר לחץ או שכנוע הוא מתרצה ומביא את הקרבן. האם זה נחשב כהבאה מרצון או מאונס?

העיקרון שנלמד מתורת הקרבנות הובא אף בהקשרים נוספים.  כך מביא גם הרמב"ם בהלכות גיטין. מעיקר הדין גט תקף רק אם ניתן מרצון. אבל אם אדם מסרב - כופים אותו לתת גט. במידה ולבסוף ישתכנע לדעת הרמב"ם הגט יהיה כשר: "מי שהדין נותן שכופין אותו לגרש את אשתו ולא רצה לגרש, בית דין של ישראל בכל מקום ובכל זמן מכין אותו עד שיאמר רוצה אני ויכתוב הגט והוא גט כשר, ... לפיכך זה שאינו רוצה לגרש מאחר שהוא רוצה להיות מישראל רוצה הוא לעשות כל המצות ולהתרחק מן העבירות, ויצרו הוא שתקפו וכיון שהוכה עד שתשש יצרו ואמר 'רוצה אני' - כבר גרש לרצונו."

הרמב"ם סובר שבאמת אדם מישראל רוצה לקיים את המצוות אלא שיצרו מונע זאת ממנו. לכן אם כופים את האדם מתגלה הרצון הפנימי והאמיתי שלו. אבל כל זה מותנה בהערכה מוקדמת, שאכן האדם מעוניין לקיים את המצוה. אולם אם ברור לנו, שהוא לא מעונין כלל לקיים את המצוה אין כופים אותו.

הרצון הוא כלי עבודה מרכזי בחייו של האדם. לא רק בעולם של מצוות ומעשים טובים אלא בכל דבר הדורש הכרעה. אמנם הדגמנו זאת בקיום מצוות אבל הדברים כוחם יפה לתחומים רבים ונוספים. כך לדוגמא  יכול תלמיד להתייחס ללימודים בכל מיני אפשרויות.  בכוחו להכריע האם הוא עושה זאת  כמי שכפאו שד, או מתוך רצון. האם הוא ילך ללמוד משום שההורים מכריחים או מעודדים ודוחפים או שהוא מכריע שזו תלוי בו והעתיד שלו תלוי בלימודים ולכן הוא הולך ברצון.

הפרשה מלמדת אותנו שההקרבה שלנו בחיים צריכה לינוק מרצון. כל החיים אנו נעים במתח שבין כפיה לרצון.

אנחנו עברנו את ימי פורים ואת ימי הבחירות לכנסת, ומתקרבים לפסח. אלו ימים שאנו מגלים את העצמיות האישית-פרטית שלנו, וכן את העצמאות הלאומית שלנו כעם.

עיקר שאיפתנו היא לשאוף לבחירה חופשית מתוך רצון. פעמים שההכרעות החיוביות באות לנו מתוך רצון צרוף וטהור, ופעמים שזקוקים אנו למנגנונים של כפייה על מנת  לבחור את ההחלטות הנכונות והרצויות.

וזה (בין היתר) התפקיד שלנו כמורים/מחנכים - לעזור ולכוון את תלמידותינו שיגלו ויוציאו את הכוחות והרצון הפנימי והאמיתי שלהן מן הכוח אל הפועל, ללמוד ולבחור נכון ולשאת בתוצאות של הבחירות. דבר זה מתגלה ביתר שאת במהלך ימי אדר, בטיול השנתי, במשימות הכיתתיות והפעילות האולפנית.

יישר כוח לכולכם !

שבת שלום

מהמתרחש במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא

  • לא מפקירים גיבור: תלמידי ישיבת ”לפיד תורת נחום” במודיעין מתגייסים למען לניצול הפיגוע ביבנה

    לא מפקירים גיבור: תלמידי ישיבת "לפיד תורת נחום" במודיעין מתגייסים למען לניצול הפיגוע ביבנה

    תלמידי הישיבה התגייסו לעזור לניב נחימה, שנפצע אנוש בפיגוע, מתקשה לחזור לעבודה ומצבו הכלכלי של משפחתו ברוכת הילדים הורע מאד. צפו >
    המשך לקריאה
  • כנפי רוח גיליון 17

    כנפי רוח גיליון 17

    ועידת ישיבות ואולפנות בני עקיבא הראשונה לכבוד שמונים שנות חינוך ערכי
    המשך לקריאה
  • מנצחים, בעזרת הרוח

    מנצחים, בעזרת הרוח

    תלמידי ישיבת בני עקיבא אדר"ת בבת ים פגשו ספורטאים נכים ולמדו מהם שאין מגבלה גופנית העומדת בפני כוחות של אמונה ורצון.
    המשך לקריאה