מעבר לאיזור תוכן ראשי מעבר לתפריט ראשי מעבר לדף הבית מעבר לצור קשר

פרשת וירא- העקידה- מוות או חיים?/ הרב שלמה ויס, ראש אולפנת בני עקיבא אבן שמואל

פרשת וירא- העקידה- מוות או חיים?/ הרב שלמה ויס, ראש אולפנת בני עקיבא אבן שמואל

פרשת וירא- העקידה- מוות או חיים?/ הרב שלמה ויס, ראש אולפנת בני עקיבא אבן שמואל

בבסיס אמונתנו עומד סיפור העקידה, שמלווה אותנו באופן מובהק במהלך כל השנה בתפילת שחרית בקטעי הקרבנות, בראש השנה ועוד, ועוד.

מיהו אברהם ?

לכאורה אדם מרומם עד רמה בלתי נתפסת ,שהרי מעשה העקדה עומד בסקלה כל כך גבוהה ובעצם לא אנושית.

ננסה לראות כיצד ראו זאת חז"ל לפחות לפי חלק מהמדרשים :

רש"י בפירושו על ציווי העקידה מזכיר את דברי חז"ל -"את בנך-אמ לו שני בנים יש לי,אמר לו את יחידך-אמר לו זה יחיד לאימו" וכו'.מהי מקורה של ה"התחמקות" זו ששמים חז"ל בפיו של אברהם?

או מדרש נוסף-"קדמו שטן...אמר לו לאן אתה הולך? אמר לו להתפלל.אמר לו ומי שהולך להתפלל למה אש ומאכלת...?"

ובהמשך מדרש תנחומא -"כיון שהגיעו עד חצי הנהר הגיעו המים עד צוארו,באותה שעה תלה אברהם עיניו לשמים,אמר לפניו רבונו של עולם...ועכשיו הגיעו מים עד נפש".

האם לא מבטאים חז"ל את הרהוריו של אברהם בכל אותם שלושה ימים?

נראה שהקולות הנשמעים מדברי חז"ל אלה רוצים לומר ולתאר לנו את אברהם האנושי,אברהם האבא ההולך עם בנו יחידו.

השאלות לא עוזבות אותו,המציאות המורכבת כלל איננה פשוטה. אך מהי משמעות ניתוח זה לגבי דמותו של אברהם?

נראה בעינינו שחז"ל מעצימים את דמותו של אברהם ודמותו  רק הולכת ומתעצמת. שכן,אם אברהם היה עושה מעשה זה  ברוח אחרת,ללא דברי חז"ל,הרי שהיה נשאר מרוחק מאתנו,אי שם ברום.כל כך לא ניתן להשגה או להזדהות.

דברי חז"ל מעצימים בעינינו את דמותו של אברהם ומשאירים אותו בן-אנוש האוהב את בנו כאהבת אב לבנו. אך יחד עם זאת לא מהרהר אחר ציווי הקב"ה.

כיצד ניתן לכלכל את הדברים?

במציאות מורכבת שכזו אברהם מכריע.נראה שהמילה המרכזית בסיפור העקדה הינה-"הנני".

אותו הנני שנאמר מפיו של אברהם אחר קריאתו הראשונה של הקב"ה,כאשר לא היה כלל ברור לאן יוביל הנני זה.

אותו הנני מופיע שוב כאשר ידו של אברהם עם המאכלת מונפת למעלה.אם יאמר לו הקב"ה להורידה הרי שאברהם מקבל עליו את הדין ויורידה על צוארי יצחק בנו.

זוהי הכרעה אמונית,הנשארת נאמנה לרגשותיה הטבעיים ולאמונתה המוצקה ומבינה בראייה גדולה שאין סתירה ביניהם.

אם ניתן לקרב אלינו עוד יותר את סיפור העקדה,הרי שניתן להתבונן על כל חייל שמתגייס ליחדה קרבית מעין מציאות זו.

הולכים ההורים ומלווים את בנם ביום גיוסו ליחידה קרבית וכולם חושבים בתוך תוכם על הכל.על כל מה שעלול להתרחש בשנים הקרובות.

אולם יחד עם זאת גוברת אותה אמונה גדולה במשימתנו הלאומית היונקת את כוחה מיסודות אמונתנו. ואותם הורים מלווים את בנם,מברכים אותו על בחירתו ומעודדים אותו.

לא סיפור של מוות עומד בפנינו בעקדה אלא סיפור של התעצמות החיים עד לכדי האפשרות של מסירתם.

מהמתרחש במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא

  • פנימייה חדשה על שם הרב מרדכי אליהו זצ”ל

    פנימייה חדשה על שם הרב מרדכי אליהו זצ"ל

    אולפנית בני עקיבא מירון חנכה פנימייה חדשה. במעמד חנוכת הפנימייה, על שמו של הרב מרדכי אליהו זצ"ל, השתתף בנו הרב שמאל אליהו.
    המשך לקריאה
  • מהפכה של שמחה בבית החולים ”סורוקה”

    מהפכה של שמחה בבית החולים "סורוקה"

    תלמידים בישיבת בני עקיבא "אהל שלמה" בבאר שבע משתתפים בפרויקט "מהפכה של שמחה" בבית החולים
    המשך לקריאה
  • ערב התעוררות באולפנת בנ”ע מודיעין: ''תנופה עצומה''

    ערב התעוררות באולפנת בנ"ע מודיעין: ''תנופה עצומה''

    מאות בנות האולפנה נהנו מהופעתם של חנן בן ארי ומשה נריה כורסיה, אשר סחפו את הקהל לאווירת ימי התשובה בהופעה מיוחדת במינה.
    המשך לקריאה