מעבר לאיזור תוכן ראשי מעבר לתפריט ראשי מעבר לדף הבית מעבר לצור קשר

פרשת וירא- העקידה- מוות או חיים?/ הרב שלמה ויס, ראש אולפנת בני עקיבא אבן שמואל

פרשת וירא- העקידה- מוות או חיים?/ הרב שלמה ויס, ראש אולפנת בני עקיבא אבן שמואל

פרשת וירא- העקידה- מוות או חיים?/ הרב שלמה ויס, ראש אולפנת בני עקיבא אבן שמואל

בבסיס אמונתנו עומד סיפור העקידה, שמלווה אותנו באופן מובהק במהלך כל השנה בתפילת שחרית בקטעי הקרבנות, בראש השנה ועוד, ועוד.

מיהו אברהם ?

לכאורה אדם מרומם עד רמה בלתי נתפסת ,שהרי מעשה העקדה עומד בסקלה כל כך גבוהה ובעצם לא אנושית.

ננסה לראות כיצד ראו זאת חז"ל לפחות לפי חלק מהמדרשים :

רש"י בפירושו על ציווי העקידה מזכיר את דברי חז"ל -"את בנך-אמ לו שני בנים יש לי,אמר לו את יחידך-אמר לו זה יחיד לאימו" וכו'.מהי מקורה של ה"התחמקות" זו ששמים חז"ל בפיו של אברהם?

או מדרש נוסף-"קדמו שטן...אמר לו לאן אתה הולך? אמר לו להתפלל.אמר לו ומי שהולך להתפלל למה אש ומאכלת...?"

ובהמשך מדרש תנחומא -"כיון שהגיעו עד חצי הנהר הגיעו המים עד צוארו,באותה שעה תלה אברהם עיניו לשמים,אמר לפניו רבונו של עולם...ועכשיו הגיעו מים עד נפש".

האם לא מבטאים חז"ל את הרהוריו של אברהם בכל אותם שלושה ימים?

נראה שהקולות הנשמעים מדברי חז"ל אלה רוצים לומר ולתאר לנו את אברהם האנושי,אברהם האבא ההולך עם בנו יחידו.

השאלות לא עוזבות אותו,המציאות המורכבת כלל איננה פשוטה. אך מהי משמעות ניתוח זה לגבי דמותו של אברהם?

נראה בעינינו שחז"ל מעצימים את דמותו של אברהם ודמותו  רק הולכת ומתעצמת. שכן,אם אברהם היה עושה מעשה זה  ברוח אחרת,ללא דברי חז"ל,הרי שהיה נשאר מרוחק מאתנו,אי שם ברום.כל כך לא ניתן להשגה או להזדהות.

דברי חז"ל מעצימים בעינינו את דמותו של אברהם ומשאירים אותו בן-אנוש האוהב את בנו כאהבת אב לבנו. אך יחד עם זאת לא מהרהר אחר ציווי הקב"ה.

כיצד ניתן לכלכל את הדברים?

במציאות מורכבת שכזו אברהם מכריע.נראה שהמילה המרכזית בסיפור העקדה הינה-"הנני".

אותו הנני שנאמר מפיו של אברהם אחר קריאתו הראשונה של הקב"ה,כאשר לא היה כלל ברור לאן יוביל הנני זה.

אותו הנני מופיע שוב כאשר ידו של אברהם עם המאכלת מונפת למעלה.אם יאמר לו הקב"ה להורידה הרי שאברהם מקבל עליו את הדין ויורידה על צוארי יצחק בנו.

זוהי הכרעה אמונית,הנשארת נאמנה לרגשותיה הטבעיים ולאמונתה המוצקה ומבינה בראייה גדולה שאין סתירה ביניהם.

אם ניתן לקרב אלינו עוד יותר את סיפור העקדה,הרי שניתן להתבונן על כל חייל שמתגייס ליחדה קרבית מעין מציאות זו.

הולכים ההורים ומלווים את בנם ביום גיוסו ליחידה קרבית וכולם חושבים בתוך תוכם על הכל.על כל מה שעלול להתרחש בשנים הקרובות.

אולם יחד עם זאת גוברת אותה אמונה גדולה במשימתנו הלאומית היונקת את כוחה מיסודות אמונתנו. ואותם הורים מלווים את בנם,מברכים אותו על בחירתו ומעודדים אותו.

לא סיפור של מוות עומד בפנינו בעקדה אלא סיפור של התעצמות החיים עד לכדי האפשרות של מסירתם.

מהמתרחש במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא

  • כאן גרים בכיף: תלמידי ישיבת בני עקיבא כפר הרא”ה הפיקו חתונה לזוג גרים

    כאן גרים בכיף: תלמידי ישיבת בני עקיבא כפר הרא"ה הפיקו חתונה לזוג גרים

    אחרי שנים בהם תלמידי הישיבה מתנדבים ומשתתפים בחתונות שונות כ"משמחים" והתוודעו לזוגות שמתחתנים בלי הרבה חברים ומשפחה, החליטו התלמידים להירתם ולפנות למכון מאיר לאיתור זוג שישמח לסיוע בהפקת חתונה, בארגון חתונה באווירה שמחה.
    המשך לקריאה
  • ”המורה של המדינה” מישיבת בני עקיבא קרני שומרון

    "המורה של המדינה" מישיבת בני עקיבא קרני שומרון

    הרב חי גרינבאום, רב מחנך בכיתה יא' בישיבת בני עקיבא השומרון בקרני שומרון, נבחר להיות אחד מ- 15 מורים נבחרים כמעוררי השראה במסגרת "המורה של המדינה 2019" מטעם Ynet
    המשך לקריאה
  • מאמצות נחל

    מאמצות נחל

    נחל יעלים היפה והמיוחד הפך למוזנח ומלוכלך. תלמידות כיתה י' באולפנת בני עקיבא ערד לחינוך סביבתי יצאו לתקן. צפו בראיון מתוך המהדורה הצעירה בחדשות 12.
    המשך לקריאה