פרשת וישב - "וישראל אהב את יוסף מכל בניו כי בן זקונים הוא לו ועשה לו כתונת פסים"/ הרב אפריים זיק

-
פרשת וישב
- פרשת "וישב"-הבהרות גיאוגרפיות כרקע לעלילות בפרק ל"ז/ מנחם אדלשטיין, מורה לתנ"ך באולפנת בני עקיבא צפירה
- פרשת וישב - כותנת עור וכותנות אור / הרב מאיר טויבר
- "פרשת וישב - ביקש יעקב לישב בשלווה " - במעגלי ברית בין הבתרים מאז ועד עתה / הרב מאיר טויבר
- פרשת ויגש - על עגלות ועגלה ערופה / הרב יוסי כהנא ראש אולפנת בני עקיבא אמנה כפר סבא
- הכל בגלל הרוח לפרשת וישב - הרב שלמה קמחי ראש ישיבת בני עקיבא אורות יהודה אפרת
- פרשת וישב - "וישראל אהב את יוסף מכל בניו כי בן זקונים הוא לו ועשה לו כתונת פסים"/ הרב אפריים זיק
- סיפור מההפטרה פרשת וישב/ הרב אפריים זיק ראש ישיבת בני עקיבא רעננה
- פרשת וישב - "ביקש יעקב לישב בשלווה " - במעגלי ברית בין הבתרים מאז ועד עתה / הרב מאיר טויבר
- פרשת וישב - כותנת עור וכותנות אור / הרב מאיר טויבר ראש הישיבה
- פרשת וישב/ הרב אלי פרידמן ראש ישיבת בני עקיבא נתניה
- פרשת וישב להיות מושפע מעולם החומר / הרב אלי פרידמן ראש ישיבת בני עקיבא נתניה
- שלוש דקות על פרשת וישב/ הרב אלעזר אהרנסון ראש ישיבת בני עקיבא הסדר חולון
- התמודדות - לפרשת וישב תשע"ה ולחג החנוכה/הרב משה צבי וקסלר, ראש ישיבת בני עקיבא בני ברק
- כוחה של נאמנות - לפרשת וישב תשע"ה/הרב משה צבי וקסלר, ראש ישיבת בני עקיבא בני ברק
- פרשת וישב - על אהבה, על תחרות, על שנאה ועל המשפחתיות בעם ישראל - הרב מיכה קלצהנדלר
- פרשת וישב – רגישות לזולת וכוח ההקשבה/הרב אריאל רוקח ראש ישיבת בני עקיבא ראשון לציון
- בין פרשת וישב לחג החנוכה / הרב שרגא פרוכטר ראש ישיבת בני עקיבא גבעת שמואל
- פרשת וישב - בזכות יוסף הצדיק / הרב אלמוג וגנר מנהל חינוכי ישיבת בני עקיבא חדרה
פרשת וישב - "וישראל אהב את יוסף מכל בניו כי בן זקונים הוא לו ועשה לו כתונת פסים"/ הרב אפריים זיק
מה היו התוצאות של העדפה זו – אנו יודעים. מה היה המחיר של כתונת הפסים אנו זוכרים היטב, הרי אותה כתונת חזרה מוכתמת בדם ובעקבותיה ירדו אבותינו מצריימה. חז"ל העירו על התנהגותו של יעקב אבינו ואמרו כי “לעולם אל ישנה אדם בניו בין הבנים" מפני הקנאה בניהם. אולם, נראה לי כי אם נתעמק להבין מה היא אותה כתונת פסים, נוכל להבין טוב יותר את מוקד הכעס. ההבנה הראשונית שלנו כי מדובר פשוט בכתונת בעלת מרקם מיוחד – פסים, כפי שאנו מבינים היום. כך בעוד שלשאר האחים היו כותנות רגילות, ליוסף הייתה כותנת עם דוגמא. יש כאן סמל להעדפה של יעקב את יוסף.
יש שהסבירו כי הכותונת של יוסף הייתה צבעונית (הרד"ק) ויתכן שהאחים הבינו כי חייו של יוסף יהיו מלאים ועשירים, ואילו חייהם שלהם יהיו חד גוניים ואפרוריים. המדקדק הספרדי, ר' יונה אבן ג'אנח, הסביר כי "פסים" זה מלשון פיסות, דהיינו כותנתו של יוסף הייתה תפורה מפיסות בד מעשה קולאז' – ואולי רמוז בכך כי יוסף מנקז אל תוך אישיותו את כל המאפיינים של שאר השבטים. בעיני נראה פירושו של הרשב"ם אשר הסביר כי "פסים" מתאר את הגיזרה של הכותונת שהייתה בעלת שרוולים ארוכים אשר הגיעו עד פס ידו של יוסף, ובעצם מנעו ממנו לעבוד. וזה מה שהוביל לכעס של האחים אשר ראו שכל העבודה מוטלת עליהם ואילו על ה"בן פורת" אין כל מחוייבות לסייע בעבודות הבית והמקנה. כשם שבין אחים תמיד רבים מי עושה יותר בבית (למרות שידוע ש 95% עושים ההורים) חשבו האחים שהם נידונו להיות לו לעבדים, עליהם מוטלת המלאכה ואילו יוסף יזכה בלימוד התורה.
מכאן מסר עבורנו: ראשית, עלינו לדעת לחלק את העבודה בבית באופן ראוי ונכון בין הילדים. כל אחד צריך לדעת כי עליו לקחת חלק פעיל במטלות של תחזוקת הבית, ועוד, עלינו לחנך קודם כל את עצמנו, כי על כל אדם מישראל לקחת חלק במשימות הלאומיות ולא להניח את הדברים בפס ידו מבלי לעבוד כי הדבר יביא לשנאה ולתחרות. עלינו להחזיק בדרך של תורה ועבודה גם יחד.
מהמתרחש במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא
-
יש מקום: מתחם ההרשמה הדיגיטלי של מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא
מתלבטים איזו ישיבה מתאימה לבנכם? לא יודעים לאיזו אולפנה כדאי לשלוח את הבת? מתחם ההרשמה הארצי עומד לשרותכם >המשך לקריאה -
טיפים יומיים בשימושי ZOOM (מתעדכן)
לאור המצב, טיפים יומיים של הרב יונה גודמן, שיסייעו לכם בניהול מפגשי זוםהמשך לקריאה -
כנס מתמטיקה מקוון - הרצאה ראשונה: "המפתח להצלחה במתמטיקה"
ד"ר ילנה פורטנוי נאמן מיינדסט מתמטי - המפתח להצלחה במתמטיקה. צפו >המשך לקריאה