פרשת יתרו- "וישמע יתרו" - חינוך לשמיעה/ הרב ליאור הלפרין ראש אולפנת בני עקיבא נריה

-
פרשת יתרו
- בכל יום יהיו בעיניך כחדשים - הרב חיים דרוקמן - פרשת יתרו
- מסר לשבת פרשת יתרו הרב אשר כורסיה ראש אולפנת בני עקיבא אורות מודיעין
- פרשת יתרו - שיאים רוחנים כמנוף לחיים / הרב שמואל רוזנבלום ראש ישיבת בני עקיבא לפיד תורת נחום מודיעין
- הרוח שבפרשה לפרשת יתרו - ללכת בדרכיו אבל כמו צריך ! / הרב שלמה קמחי
- פרשת יתרו - כלל ופרט בעשרת הדיברות / הרב אמיר אדרעי ראש אולפנת בני עקיבא צפירה
- פרשת יתרו- ושמרו בנ"י את השבת...לעשות את השבת/ הרב שרגא פרוכטר ראש ישיבת בני עקיבא גבעת שמואל
- פרשת יתרו- "וישמע יתרו" - חינוך לשמיעה/ הרב ליאור הלפרין ראש אולפנת בני עקיבא נריה
- פרשת יתרו - "ולא תעלה במעלות על מזבחי אשר לא תגלה ערוותך עליו" / הרב אפרים זיק ראש ישיבת בני עקיבא רעננה
- פרשת יתרו - "וה' אמר לשכון בערפל..." - הרב ד"ר יהודה ג'יסון, מנהל חינוכי ופדגוגי
- פרשת יתרו- "וישמע יתרו"/ הרב פלטי גרנות ראש ישיבת בני עקיבא נר תמיד
- נקודה חינוכית לפרשת יתרו- לא לקפוץ גבוה מדי/ הרב אמיר אדרעי ראש אולפנת בני עקיבא צפירה
- הרוח שבפרשה לפרשת יתרו - ללכת בדרכיו אבל כמו צריך ! / הרב שלמה קמחי
- פרשת יתרו/ ראש הישיבה הרב מאיר טויבר
- פרשת יתרו - כלל ופרט בעשרת הדיברות / הרב אמיר אדרעי ראש אולפנת בני עקיבא צפירה
- פרשת יתרו/ הרב אלי פרידמן
- שלוש דקות על פרשת יתרו/ הרב אלעזר אהרנסון ראש ישיבת בני עקיבא הסדר חולון
- פרשת יתרו- "וישמע יתרו" - חינוך לשמיעה / הרב ליאור הלפרין, ראש ישיבת בני עקיבא נריה
- עשרת הדברות חשיבותם והאם לעמוד בעת קריאתם - יתרו תשס"ח/הרב משה צבי וקסלר, ראש ישיבת בני עקיבא בני ברק
- מה בין יתרו, שואת אירופה וכת המקויה - לפרשת יתרו/הרב משה צבי וקסלר, ראש ישיבת בני עקיבא בני ברק
- פרשת יתרו – על שום מה ? / הרב שרגא פרוכטר ראש ישיבת בנ"ע גבעת שמואל
- דברים לקראת שבת פרשת יתרו - הרב מיכה קלצהנדלר ראש ישיבת בנ"ע אור עציון
- מבט חינוכי לשבת פרשת יתרו/ הרב אלמוג וגנר, ראש ישיבת בני עקיבא חדרה
- מעמד הר סיני - היסוד לאמונת ישראל / הרב חיים דרוקמן יו"ר מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא
- התחדשות ולא מהפכה - הרב שלמה רוזנפלד ראש ישיבת הסדר בנ"ע שדמות מחולה
- פרשת יתרו-"פסל לך" או "לא תעשה לך פסל" – בנין וצמיחה, מסורת וחידוש/הרב פלטי גרנות ראש ישיבת בני עקיבא נר תמיד
- פרשת יתרו | ושמרו בנ"י את השבת...לעשות את השבת / הרב שרגא פרוכטר ראש ישיבת גבעת שמואל
- ויעמדו תחת ההר | הרב אמיר אדרעי ראש אולפנת בנ"ע צפירה
פרשת יתרו- "וישמע יתרו" - חינוך לשמיעה/ הרב ליאור הלפרין ראש אולפנת בני עקיבא נריה
וישמע יתרו- או רש''י : "מה שמועה שמע ובא –קריעת ים סוף ומלחמת עמלק"
לכאו' שאלתו של רש'י לא מובנת – הרי נא בפסוק זה במפורש כי יתרו שמע כי ד' הוציא את עמו ממצריים. אם כן מהו החידוש בדבריו ?
ועוד יש להבין- מדוע חשובה פרשת יתרו כמבוא לקבלת התורה ועשרת הדברות ?
אלא שברור מה יתרו שמע, זו אותה שמועה ששמעו כל העמים על קריאת ים סוף וכדו'.
אלא שרש''י רצה להבין מה הביא את יתרו לבא. "שמעו עמים-ירגזון" –כולם שמעו, נבהלו, פחדו אך לא באו. שמיעתן של העמים לא הייתה שמיעה משמעותית פנימית. יתרו שמע, הסיק מסקנות ואף בא. לכן או לו יתרו "אני חותנך יתרו בא אליך"- לא כמלווה לאשתך-בתי, ולבניך- שהם נכדי אלא דע לך שבאתי אליך, לכרוע ברך בפני אלוקיך ולהרכין ראש בפני שליחו נאמן ביתו.
מעניין הדבר כי חינוך לשמיעה שיש בה גם מעשה מודגש גם בפרשת שמע שאנו אומרים מס פעמים ביום מכוונת
בפירוש המילה "שמע" מצינו מס הסברים:
1) שמיעת האוזן ומכאן קבעו חכמים "הקורא את שמע צריך שישמיע לאוזניו" (ברכות טו)
2) הבנת המילים ומכאן נפסק כי אדם יכול לקרוא שמע בכל לשון –כי העיקר שיבין. "שמע- בכל לשון שאתה שומע" (ברכות יג)
3) כוונה ותשומת לב וכך מובא בגמרא "הקור אאת שמע –צריך שיכוון ליבו" (ברכות יג)
4) קבלה ומחוייבות. וכך למדנו במשנה (ברכות ב משנה א) למה קדמה פרשת שמע לפרשת והיה אם שמע? כדי שיקבל עליו עול מלכות שמיים ואח'כ עול מצוות.
הפתיחה של פרשת שמע וכן של פרשת והיה אם שמע- מתחילהבפועל ש,מ,ע. המשמעות היא שמיעה שמתחילה בקבלת עול שמים ומתוכה מגיע הצד המעשישל קבלת המצוות.
ארבעה רבדים אלו אינן מנותקים זה מזה אלא משלימים.אמירת קריאת שמע משמעה שמיעה שמביאה להבנה, ההבנה מביאה לכוונה וכוונה שמביאהלקבלה.
פרשת יתרו קודמת למתן תורה על פי סדר התורה- ללמדנו כי בסיסה של קבלת תורה בנויה על השמיעה.
או הרב נריה זצ'ל בספרו נר למאור:
"זוהי תורת השמיעה-תורת האוזן. דוד המלך או "אזניים כרית לי" (תהילים מ,ז)- לעיתים האוזניים כבדות ולא שומעות. במצבים אלו יש צורך בחפירה וכרייה להסיר את השכבות שאוטמות את האוזן כדי שיאפשרו לשמוע. ומשמעות הפסוק הוא שדוד מודה לקב'ה שכרה בור באוזניו כדי שישמע"
פתיחתה של פרשת יתרו עוסקת בעניין השמיעה. הפועל שמע מופיע הן בראש הפסוק היסודי בחיי אדם בישראל "שמע ישראל" והן בראש פרשת "יתרו" המקדימה למתן תורה. דומה, כי המסר ברור: עם ישראל שים לב לפני שאתה מקבל את התורה שים לב ולמד מאותו גוי יתרו מהי שמיעה אמיתית יש לשמוע ולהמשיך הלאה את החיים ויש לשמוע שממנו אדם קם ועושה מעשה.
במהלך החיים אנו שומעים דברים רבים בשיעורים, שיחות, אמצעי תקשורת, שיחות עם חברים וכ'ו
הבעש'ט מסביר כי כל דבר שהאדם רואה או שומע –כך רצה הקב'ה שיראה או ישמע דוקא את הדברים האלו.
פרשתנו מלמדת כי שמיעה אמיתית כוללת בתוכה הבנה, הפנמה ויישום הלכה למעשה
שנזכה לשמוע ,ללמוד וללמד ומתוך כך לשמור לעשות ולקיים
מהמתרחש במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא
-
יש מקום: מתחם ההרשמה הדיגיטלי של מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא
מתלבטים איזו ישיבה מתאימה לבנכם? לא יודעים לאיזו אולפנה כדאי לשלוח את הבת? מתחם ההרשמה הארצי עומד לשרותכם >המשך לקריאה -
טיפים יומיים בשימושי ZOOM (מתעדכן)
לאור המצב, טיפים יומיים של הרב יונה גודמן, שיסייעו לכם בניהול מפגשי זוםהמשך לקריאה -
כנס מתמטיקה מקוון - הרצאה ראשונה: "המפתח להצלחה במתמטיקה"
ד"ר ילנה פורטנוי נאמן מיינדסט מתמטי - המפתח להצלחה במתמטיקה. צפו >המשך לקריאה