מעבר לאיזור תוכן ראשי מעבר לתפריט ראשי מעבר לדף הבית מעבר לצור קשר

פרשת כי תצא - חינוך בקול אחיד – "קול אביו וקול אמו" / הרב שרגא פרוכטר ראש ישיבת בני עקיבא גבעת שמואל

פרשת כי תצא - חינוך בקול אחיד – ”קול אביו וקול אמו” / הרב שרגא פרוכטר ראש ישיבת בני עקיבא גבעת שמואל

פרשת כי תצא - חינוך בקול אחיד – "קול אביו וקול אמו" / הרב שרגא פרוכטר ראש ישיבת בני עקיבא גבעת שמואל

אחת הפרשות המעניינות בתורה זוהי פרשת בן סורר ומורה. השאלה היא האם יש מצב שבן יגיע לדרגת של בן סורר ומורה.

בואו ונבדוק זאת.

פרשת כי תצא מביאה בין היתר את פרשת בן סורר ומורה. הפרשה אומרת כך :

(יח) כִּֽי־יִהְיֶ֣ה לְאִ֗ישׁ בֵּ֚ן סוֹרֵ֣ר וּמוֹרֶ֔ה אֵינֶ֣נּוּ שֹׁמֵ֔עַ בְּק֥וֹל אָבִ֖יו וּבְק֣וֹל אִמּ֑וֹ וְיִסְּר֣וּ אֹת֔וֹ וְלֹ֥א יִשְׁמַ֖ע אֲלֵיהֶֽם:

(יט) וְתָ֥פְשׂוּ ב֖וֹ אָבִ֣יו וְאִמּ֑וֹ וְהוֹצִ֧יאוּ אֹת֛וֹ אֶל־זִקְנֵ֥י עִיר֖וֹ וְאֶל־שַׁ֥עַר מְקֹמֽוֹ:

(כ) וְאָמְר֞וּ אֶל־זִקְנֵ֣י עִיר֗וֹ בְּנֵ֤נוּ זֶה֙ סוֹרֵ֣ר וּמֹרֶ֔ה אֵינֶ֥נּוּ שֹׁמֵ֖עַ בְּקֹלֵ֑נוּ זוֹלֵ֖ל וְסֹבֵֽא:

(כא) וּ֠רְגָמֻהוּ כָּל־אַנְשֵׁ֨י עִיר֤וֹ בָֽאֲבָנִים֙ וָמֵ֔ת וּבִֽעַרְתָּ֥ הָרָ֖ע מִקִּרְבֶּ֑ךָ וְכָל־יִשְׂרָאֵ֖ל יִשְׁמְע֥וּ וְיִרָֽאוּ:

 

פרשה קשה זו מעוררת שאלות ותהיות רבות. התורה מצווה לדון את הבן סורר ומורה על פי סופו, ולהביא לסקילתו בידי כל אנשי העיר עקב תלונות הוריו . סיפור המעשה הוא כך :ילד בשנות נעוריו בערך בגיל בר מצווה נוהג לעשות צרות בביתו , ובלשון התורה "איננו שומע בקול אביו ובקול אימו". ההורים מדברים איתו ומרביצים לו וזה לא עוזר. העניינים מסתבכים ומתדרדרים , והנער גונב מהוריו יין ובשר , הוריו מתרים בו והוא ממשיך בשלו. הוא אינו מקשיב להם וממשיך לעשות מה שבראש שלו. ואז, ההורים מרימים ידיים ופונים לבית הדין ומצהירים – התייאשנו !! זקני העדה מורים לכל אנשי העיר לרגום את הבחור באבנים ולהורגו.

האמת היא , שזו הלכה מוזרה מאוד מכמה בחינות. אנו מכירים עונש מוות במסורת היהודית ,והעונש חל במקרים חמורים מאוד כמו רצח ועבודה זרה, אך כאן עוסקים רק בגניבה , וכי על גניבה צריך להטיל עונש מוות ??

ועוד -  הרי הילד הזה הוא ממש קטן וכבר מטילים עליו עונש מוות ?? ועוד – דנים אותו במוות בגלל הוריו- איזה הורים רוצים שבנם ימות ???

אכן , חכמינו עמדו על קשיים אלו וביארו כי ירדה התורה לדעתו של אותו נער והבינה כי מי שהיום גונב מהוריו ,סופו שישדוד את הבריות, ובשיא התהליך הוא עלול להגיע לרציחת בני אדם.

לכן מוטב לעצור את הילד שמועמד לפשע כבר כשהוא קטן לפני שיזיק לאחרים.

 

האמת היא, שגם תשובה זו רחוקה מלהניח את דעתנו, משום שיש לנו כלל שאדם נידון רק על מעשיו העכשוויים ולא על בעיות עתידיות ?? ממתי דנים אדם על שם סופו ???

ולכן – חז"ל נאלצים לומר בגמרא במסכת סנהדרין בדף ע"א.- "בן סורר ומורה לא היה ולא עתיד להיות !! ולמה נכתב ?? דרוש וקבל שכר".

הגמרא מסבירה שהתרחשות תמוהה כ"כ , לא יכולה להיות ולא תתרחש בעתיד, וכל הסיבה שפרשה זו מופיעה בתורה – "דרוש וקבל שכר", כלומר – אין ולא יהיה יישום מעשי לבן סורר ומורה, אך יש כאן מסר עמוק וחשוב מאוד, מסר חינוכי חשוב , ולכן הפרשה הזו נכתבה בתורה.

נשאלת השאלה – מהו אותו מסר שרצו ללמד אותנו בפרשת בן סורר ומורה??

כדי להבין את המסר , צריך להבין מה גרם לנער להגיע לאן שהגיע ? איך הוא הגיע בגיל כ"כ צעיר להיות בן סורר ומורה??

הגמרא במסכת סנהדרין ע"א. מבאר ר' יהודה את פשרה של פרשה זו  : "רבי יהודה אומר אם לא הייתה אמו שווה לאביו בקול, במראה ובקומה אינו נעשה בן סורר ומורה".

 

 

בתורה נאמר – "איננו שומע בקול אביו ובקול אמו". המילה "קול" מופיעה פעמיים. למה צריך לכתוב תורה בצורה כזו, מדוע התורה לא כתבה – "איננו שומע בקול הוריו " או "איננו שומע בקול אביו ואמו" ??

אלא – ייתכן שהבעיות התחילו בבית זה בכך שההורים דיברו בשני קולות שונים ואולי אף מנוגדים. הבעיה התחילה בבית זה כיוון שהאבא והאימא דיברו בקולות שונים. ברגע ששניהם מדברים בקול אחד – מובטח כי עבודתם החינוכית תצלח ואין מקום לכישלון . ילד ששומע מהוריו קול אחד לא יהיה אף פעם בן סורר ומורה.

אבל , משפחה שבה האבא ידבר בקול אחד , "רק הישגים" , והאימא תדבר בקול אחר – "רק ערכים ומוסר", הילד מתבלבל בין 2 קולות אלו והוא לא יודע מה להחליט , ומהם סדרי העדיפויות .

אם ההורים מדברים בקול שונה, וכל אחד מושך לכיוון אחר, ההורים לא מעבירים לבן קול ברור, זה גורם לבן בלבול , וילד זה נעשה בן סורר ומורה.

תרשו לי להרחיב מעט את היריעה : אם קול ההורים שונה מקולה של מערכת החינוך , מהמערכת של הישיבה, הרי זה מתכון בדוק לחוסר רוגע ותחושות בלבול אצל הילד.

ישנה אגדה שמספרת על הרב אויערבך זצ"ל שהסביר פעם לאב ששאל אותו מדוע ילדיו יצאו לתרבות רעה? ענה הרב שהכול נעוץ בזלזול שהוא כאב הפגין כלפי מחנכי ילדיו. "הבן שלך לא יכול להכיל את השניות הזאת, לשמוע מצד אחד את האבא ומצד שני להקשיב למערכת החינוך שהאבא מדבר כנגדה".

עד כמה חשוב תיאורו בתורה של הבן הסורר והמורה , אשר לא היה ולא עתיד להיות . התורה רוצה ללמד אותנו לימוד חשוב ביותר ובמיוחד בזמננו. יש לנו אחריות רבה לילדינו ולעתידם. הקול של ההורים חייב להיות שווה , שקול, מחושב וברור. כיום, בעידן של בלבול ומורכבות , אנו ההורים נדרשים להשמיע קול צלול ובהיר , ויהי רצון שנזכה לכך .

וקצת לחודש אלול – ימי התשובה......

השיבנו  ה'  אליך  ונשובה

בפרשה זו מובאת מצוות השבת אבדה לבעליה. כמו"כ התורה מביאה את מצוות הקמת הבהמה שנפלה, פריקת הבהמה שקשה לה לשאת את משאה, ועל הכול נאמר – "לא תוכל להתעלם". הפסוק המלא אומר :"לא תראה את שור אחיך או את שיו נדחים והתעלמת מהם, השב תשיבם לאחיך" (דברים כ"ב – א' ).

ישנם פסוקים נוספים : "כי תפגע שור אויבך או חמורו תועה השב תשיבנו לו..כי תראה חמור שונאך רובץ תחת משאו וחדלת מעזוב לו, עזוב תעזוב עמו"........."לא תראה את חמור אחיך או שורו נופלים בדרך והתעלמת מהם ,הקם תקים עמו" (דברים כ"ב – ד').

רש"י מפרש : "לא תוכל להתעלם" – לא תוכל לכבוש את עיניך כאילו אינך רואה אותו.

בתורה מדובר בהשבת אבידה כגון : שור, שה, חמור, בגד וכל אבדה, שיש מצווה להשיבה לבעליה ואסור להתעלם ממנה. כמו כן יש מצווה לעזור לבהמה לפרוק את המשא הכבד מעליה, או להקים את הבהמה ולעזור להעמיס עליה משאות.

מדוע אנו מצווים על מצוות אלו ??

מובא בספר החינוך : "משורשי המצוות הללו – ללמד נפשנו את מידת החמלה, על הבהמה או על איש המצטער באבדת ממונו וחפציו"  ( ספר החינוך מצווה פ' ).

אם בהמה הלכה לאיבוד ותועה ואנו מצווים להשיבה לבעליה , קל וחומר בני אדם התועים בדרכי החיים והולכים לאיבוד , יש מצווה לקרבם לה' יתב' .

בימים אלו , ימי התשובה , ימי עת רצון , אנו צריכים לקחת אחריות על עצמנו, להשתדל לשוב בעצמנו ולהשיב ולעזור לאנשים שנופלים, וכל זאת בבחינת "איש את אחיו יעזורו ולאחיו יאמר חזק".

נשתדל להרבות בימים אלו באהבת איש לרעהו, נרבה במעשים טובים, ואי"ה נזכה לתשובה שלימה ולבקשת "השיבנו ה' אליך ונשובה חדש ימינו כקדם".

מהמתרחש במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא

  • מחנכים באמונה

    מחנכים באמונה

    הקלטות וובינרי העשרה בנושאי פדגוגיה, חינוך ואמונה בימי הקורונה
    המשך לקריאה
  • טיפים יומיים בשימושי ZOOM (מתעדכן)

    טיפים יומיים בשימושי ZOOM (מתעדכן)

    לאור המצב, טיפים יומיים של הרב יונה גודמן, שיסייעו לכם בניהול מפגשי זום
    המשך לקריאה
  • כדי למנוע הדבקת המשפחה: התלמידות בחרו לשהות בבידוד באולפנה

    כדי למנוע הדבקת המשפחה: התלמידות בחרו לשהות בבידוד באולפנה

    תלמידות מאולפנת בני עקיבא 'סגולה' שנחשפו לחולות קורונה העבירו את רוב תקופת החגים בבידוד באולפנה על מנת למנוע הדבקת המשפחות.
    המשך לקריאה