מעבר לאיזור תוכן ראשי מעבר לתפריט ראשי מעבר לדף הבית מעבר לצור קשר

פרשת מטות מסעי - התמודדות / הרב בועז לוריא סגן ראש ישיבת בני עקיבא נתניה

פרשת מטות מסעי - התמודדות / הרב בועז לוריא סגן ראש ישיבת בני עקיבא נתניה

פרשת מטות מסעי - התמודדות / הרב בועז לוריא סגן ראש ישיבת בני עקיבא נתניה

לאחר פרשת הנדרים הפותחת את פרשת מטות, מצווה הקב"ה את משה רבינו:
"ויְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר: נְקֹם נִקְמַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֵת הַמִּדְיָנִים אַחַר תֵּאָסֵף אֶל עַמֶּיךָ:"
משה רבינו מתקרב לסוף ימיו והנה, הקב"ה עומד על כך שכפעולה אחרונה לפני מותו משה יהיה זה שיוביל את המלחמה במדיין.
העניין תמוה, מדוע חשוב כ"כ שמשה יוביל מלחמה זו? וכי יהושע אינו יכול להוביל את העם למלחמה במדיין לאחר פטירתו של משה?
הנצי"ב מוואלוז'ין, בפירושו לתורה "העמק דבר" עומד על שאלה זו ומסביר:
כשאדם חוטא במקום מסוים ונענש על כך, בהגיעו שוב לאותו מקום עליו להיזהר מאוד שמא שוב יעלה זיכרון החטא במקום זה לפני הקב"ה והוא ייענש. ראיה לדבר: בני ישראל בהגיעם לארץ ישראל כבשו את יריחו במלחמה ניסית לחלוטין ומיד לאחר מכן, במלחמה יחסית פשוטה, מול אנשי העי כשלו. הסיבה לכך הייתה בגלל חטאו של עכן שלקח מן החרם כמבואר בפסוקים:
"חָטָא יִשְׂרָאֵל וְגַם עָבְרוּ אֶת בְּרִיתִי אֲשֶׁר צִוִּיתִי אוֹתָם וְגַם לָקְחוּ מִן הַחֵרֶם וְגַם גָּנְבוּ וְגַם כִּחֲשׁוּ וְגַם שָׂמוּ בִכְלֵיהֶם: וְלֹא יֻכְלוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לָקוּם לִפְנֵי אֹיְבֵיהֶם עֹרֶף יִפְנוּ לִפְנֵי אֹיְבֵיהֶם כִּי הָיוּ לְחֵרֶם לֹא אוֹסִיף לִהְיוֹת עִמָּכֶם אִם לֹא תַשְׁמִידוּ הַחֵרֶם מִקִּרְבְּכֶם:"
והנה, לאחר שבני ישראל מתקנים את החטא הם יוצאים שוב להילחם בעי אבל הקב"ה מדריך אותם לתכנן את המלחמה בתחבולות:
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל יְהוֹשֻׁעַ אַל תִּירָא וְאַל תֵּחָת קַח עִמְּךָ אֵת כָּל עַם הַמִּלְחָמָה וְקוּם עֲלֵה הָעָי רְאֵה נָתַתִּי בְיָדְךָ אֶת מֶלֶךְ הָעַי וְאֶת עַמּוֹ וְאֶת עִירוֹ וְאֶת אַרְצוֹ: וְעָשִׂיתָ לָעַי וּלְמַלְכָּהּ כַּאֲשֶׁר עָשִׂיתָ לִּירִיחוֹ וּלְמַלְכָּהּ רַק שְׁלָלָהּ וּבְהֶמְתָּהּ תָּבֹזּוּ לָכֶם שִׂים לְךָ אֹרֵב לָעִיר מֵאַחֲרֶיהָ:"
ונשאלת השאלה: הרי במלחמת יריחו הקב"ה עשה נס והפיל את חומות העיר, מדוע כעת נדרשים בני ישראל לתכנן מארב וכו'. וכי הקב"ה לא יכול שוב לעשות להם נס?
אלא, מסביר הנצי"ב, כיוון שבני ישראל חוזרים לאותו מקום בו נענשו עקב חטאם עליהם להיזהר שבעתיים ולכן הם נדרשים לתכנון יותר מדוקדק של המלחמה.
ומסביר הנצי"ב: בני ישראל חטאו בבנות מדיין ונענשו על כך. כעת, כאשר הם נגשים להילחם במדיין קיים חשש שמא יהיה עליהם קטרוג ויכשלו במלחמה. לכן, הקב"ה דורש שמשה עצמו יוביל את המלחמה כדי שזכותו תגן עליהם.
מדבריו של הנצי"ב למדנו עקרון חשוב: כשאדם נכשל במשימה מסוימת, אם הוא חוזר לאותה המשימה עליו להיות זהיר ומוכן שבעתיים. על הרעיון הזה של הנצי"ב מוסיף בעל ה"בית ישראל[1]" מגור קומה חשובה נוספת:
הכשלון של בני ישראל בבנות מדין הוא כשלון המלווה אותם לדורות. יצר העריות לסוגיו וצורותיו השונות מלווה כל יהודי בכל אשר ילך. לכן, כאשר עם ישראל נדרש להילחם במדין הוא חייב את החיזוק הרוחני של משה רבינו ולכן דווקא משה נדרש להוביל את עם ישראל למלחמה זו.
אך משה רבינו בבואו להוביל את בני ישראל הוא פונה ואומר להם:
וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה אֶל הָעָם לֵאמֹר הֵחָלְצוּ מֵאִתְּכֶם אֲנָשִׁים לַצָּבָא וְיִהְיוּ עַל מִדְיָן לָתֵת נִקְמַת ה' בְּמִדְיָן:
כדי להתמודד עם יצר הפריצות של מדיין בני ישראל צריכים להחלץ למלחמה – להיות מוכנים למסור את נפשם על מלחמה קדושה זו.
ה"בית ישראל" מלמדנו כי, זכותו של משה לבד אינה מספקת כדי להתמודד עם הפריצות של נשי מדיין וכי בני ישראל נדרשים להתמודד עימם בעצמם בכח מסירות הנפש שלהם.
הדור בו אנו חיים מזמן לנו מדי יום התמודדות עם יצר העריות. בימות החופשה על אחת כמה וכמה. פרשתנו מלמדת אותנו שכדי להתמודד ולא להיכשל חס ושלום יש למסור את הנפש ממש על העניין. אולם, עצה חשובה יש להוסיף בעניין זה: החכם עיניו בראשו, ימנע עצמו מלכתחילה מללכת למקום בו היצר מחכה ואורב לו כפי שמלמדנו הנצי"ב – אם מגיעים לאותו מקום בו בוצע החטא הרי שהסכנה גדולה יותר. ולענייננו – ישתדל כל אחד להימנע ככל האפשר מללכת למקומות בהם ברור מלכתחילה שהסכנה גדולה יותר ואידך זיל גמור...

מהמתרחש במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא

  • לא מפקירים גיבור: תלמידי ישיבת ”לפיד תורת נחום” במודיעין מתגייסים למען לניצול הפיגוע ביבנה

    לא מפקירים גיבור: תלמידי ישיבת "לפיד תורת נחום" במודיעין מתגייסים למען לניצול הפיגוע ביבנה

    תלמידי הישיבה התגייסו לעזור לניב נחימה, שנפצע אנוש בפיגוע, מתקשה לחזור לעבודה ומצבו הכלכלי של משפחתו ברוכת הילדים הורע מאד. צפו >
    המשך לקריאה
  • כנפי רוח גיליון 17

    כנפי רוח גיליון 17

    ועידת ישיבות ואולפנות בני עקיבא הראשונה לכבוד שמונים שנות חינוך ערכי
    המשך לקריאה
  • מנצחים, בעזרת הרוח

    מנצחים, בעזרת הרוח

    תלמידי ישיבת בני עקיבא אדר"ת בבת ים פגשו ספורטאים נכים ולמדו מהם שאין מגבלה גופנית העומדת בפני כוחות של אמונה ורצון.
    המשך לקריאה