מעבר לאיזור תוכן ראשי מעבר לתפריט ראשי מעבר לדף הבית מעבר לצור קשר

פרשת מקץ-החכם עיניו בראשו./ מנחם אדלשטיין, מורה לתנ"ך, אולפנת בני עקיבא צפירה

פרשת מקץ-החכם עיניו בראשו./ מנחם אדלשטיין, מורה לתנ”ך, אולפנת בני עקיבא צפירה

פרשת מקץ-החכם עיניו בראשו./ מנחם אדלשטיין, מורה לתנ"ך, אולפנת בני עקיבא צפירה

יוסף פותר את חלום פרעה, אך בחכמתו ובכושר ביצועו, הוא גם מוסיף עצה מעשית כיצד להתמודד עם הצפוי. וצריך הרבה ביטחון עצמי, אומץ ו"חוצפה"  לעשות כן, כי  הוא עבד עברי, הבא לייעץ למלך האדיר! אבל כנראה שגם תכונות אלו מצאו חן בעיני פרעה, ש"קלט" את הפוטנציאל הטמון בו. 
יוסף מציע למנות אדם חכם ונבון (פרק מ"א, פס' ל"ג) לביצוע  תכניתו שלהלן. ומדוע מונה יוסף שני תארי חכמה? מסביר רמב"ן: "נבון"- שידע לנהל ולכלכל את חלוקת המזון במצרים בתבונה. עסקינן בכמויות מזון גדולות שיאגרו: כל משפחה מצרית תקבל כמות הראויה לה, ואת העודפים למכור לארצות אחרות, כדי  להעשיר את קופת פרעה. "חכם"- שישכיל לשמור את התבואה שלא תירקב ברבות שנות אחסונה. במצרים, בגלל מזג האוויר היבש, קל יותר לשמר יבולים, אך צריך לדעת ידע  מקצועי לדעת אילו גידולים לערב יחד, כדי שהאחד ימנע את קלקול השני, וכד'.
הממונה הנ"ל יהיה אחראי על מערכת פקידים, וכן: "וחמש את ארץ מצרים בשבע שני השבע": כלומר, יש לחלק את הארץ לחמישה מחוזות מנהליים, כדי להקל על הניהול הכללי. או: יפרישו חמישית מהיבולים לצורך אגירה. וכך במשך שנות השבע, יאספו הרבה אוכל (פס' ל"ה) במחסני המלך שיהיו פרושים בערים שונות, וישמרו אותו לשבע שנות הרעב. האוכל יהיה נגיש לכולם, וכך לא ימותו התושבים ברעב, כי חיכו לאוכל שיבוא מעיר הבירה, למשל..
הדברים מוצאים חן בעיני פרעה ועבדיו (פס' ל"ז), והוא גם "קלט" את המסר הסמוי של יוסף, המזכיר כל הזמן, שכל חכמתו  היא  מאת ה'. פרעה מחמיא ליוסף באומרו לו (בפס' ל"ט): אחרי כל המסר מאת ה', אזי: "אין נבון וחכם כמוך", אותן מילים שאמר יוסף בעצתו. זה מרמז על כך, שפרעה מקבל את הצעת יוסף, ומתכוון למנותו לבצוע הצעתו. לדעת הרמב"ן ניתן אולי לחוש, שיוסף גם התכוון לרמוז לפרעה, שרצוי למנותו לתפקיד הממונה על ביצוע דבריו. ומדוע? כי הרי אם ה' העביר דרכו את פתרון החלום, אזי ה' יעזור לו גם הלאה ביישומים!  יש לדעת, שליוסף היה יצר פוליטי, והוא הרי רצה להיות מלך, כפי שהוכיחו חלומותיו. ומי שיש לו יצר שלטון, עושה הכול כדי להגיע לכך. הנה כבר ראינו, שהוא הגיע לפיקוד ושליטה בבית פוטיפר, ואח"כ גם בבית  הסוהר. עתה הוא לא מפספס הזדמנות לחתור ולהתקדם גם בארמון המלוכה. הוא לא "חלם" על תפקיד כה רם כפי שקיבל לבסוף, כי הוא לא ידע מה "בונה" עליו הקב"ה... .

מהמתרחש במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא

  • חנוך לנער על פי דרכו

    חנוך לנער על פי דרכו

    מה השיקולים שצריך לקחת בחשבון כשבוחרים ישיבה או אולפנה? עד כמה ההורים צריכים להתערב? הרב דולי בסוק על אמונה ביכולת המתבגר לקראת הרישום למוסדות חינוך.
    המשך לקריאה
  • מנהלת יעוץ והכוונה

    מנהלת יעוץ והכוונה

    באיזו אולפנה או ישיבה תיכונית כדאי לילדכם ללמוד? חמישה טיפים של רותם לבחירת המקום לילדכם.
    המשך לקריאה
  • מובילים ציונות דתית בגליל

    מובילים ציונות דתית בגליל

    מובילים ציונות דתית בגליל לאחר חצי שנה של מפגשים שבועיים בנושא ציונות דתית, יצאו השבוע כמעל 140 בנות ואנשי צוות מ-7 אולפנות של רשת בני עקיבא ליומיים מסע ציוני דתי בגליל. המסע נפתח בטיול קצר לפתיחת הלב ממצודת ביריה לבית הכנסת העתיק בנבוריה. לאחר הטיול ומעגלי שיח להיכרות, הגיעו הבנות לצפת העתיקה שם השתתפו בסדנאות להקשבה ולימוד. את הביקור סיימנו בשירה וריקודים במעין החתום. בהמשך סיירו הבנות בשבילי פקיעין העתיקה ממערת רשב״י לבית מרגלית זינתי שומרת הגחלת שריגשה ולימדה אותן מהי ׳לנו מורשה׳. היום השני נפתח במפגש עם הגרעין התורני בקרית שמונה שם העמיקו בנושא שליחות אישית וחיבור לעם ישראל את המסע חתמו הבנות במפגש עם השומר החדש במטולה שם זכו ללמוד ולהרגיש בידיים את אהבת ועבודת האדמה, כדוגמא להגשמה ציונית דתית. בכל אחד מהמקומות נפגשו ההבנות עם אנשים וסיפורים, שחשפו אותן לעוד נדבך ב׳סיפור׳ המופלא של הציונות הדתית ושל חזרת עם ישראל לארצו ומילוי ייעודו.
    המשך לקריאה