פרשת נוח-דילמה חינוכית: לימוד שפות רבות או התמקדות בידיעת לשון עברית?/ הרב אפריים זיק, ראש ישיבת בני עקיבא רעננה

-
פרשת נח
- פרשת נח- "שפך דם האדם באדם, דמו ישפך" (פרק ט', פס' ו')/מנחם אדלשטיין, מורה לתנך באולפנת בני עקיבא צפירה
- פרשת בראשית - חטא שכנגד הבריאה- מו"ר הרב חיים דרוקמן
- פרשת נח - הרוח, הגשם והאיזון ביניהם - הרב אמיר אדרעי ראש אולפנת בני עקיבא צפירה
- פרשת נח - אדם, נח ואברהם / הרב מיכה קלצהנדלר ראש ישיבת בני עקיבא אור עציון
- פרשת נוח - מתי עלינו ללמוד מנוח ולהיכנס לתיבה? / יונה גודמן מנהל חינוכי מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא
- הכל בגלל הרוח לפרשת נח הרב שלמה קמחי ראש ישיבת בני עקיבא אורות יהודה אפרת
- פרשת נח - עץ הדעת / הרב אפרים זיק
- סיפור מההפטרה לפרשת נח/ הרב אפריים זיק ראש ישיבת בני עקיבא רעננה
- פרשת נח - הצעד הראשון
- פרשת נח - הרוח, הגשם והאיזון ביניהם / הרב אמיר אדרעי ראש אולפנת בני עקיבא צפירה
- שלוש דקות על פרשת נח, תשע"ה/ הרב אלעזר אהרנסון ראש ישיבת בני עקיבא הסדר חולון
- פר' נח- גבולות, בשינוי סדרי טבע העולם ע''י האדם / הרב שלמה רוזנפלד ראש ישיבת ההסדר בנ"ע שדמות נריה
- מבול / הרב דני סיגליס, ראש ישיבת ההסדר בנ"ע נצרת עילית
- מי אתה נח? - לפרשת נח תשע"ה/ הרב משה צבי וקסלר, ראש ישיבת בני עקיבא בני ברק
- פרשת נוח-דילמה חינוכית: לימוד שפות רבות או התמקדות בידיעת לשון עברית?/ הרב אפריים זיק, ראש ישיבת בני עקיבא רעננה
- "וישאר אך נח" – הוראה כפולה בעניין השליחות/ הרב ליאור הלפרין, ראש ישיבת בני עקיבא נריה
- פרשת נח/ הרב אריאל רוקח, ראש ישיבת ראשון לציון
- פרשת נח תשע"ו / הרב אלי פרידמן, ראש ישיבת בני עקיבא נתניה
- פרשת נח: "וישאר אך נח" – הוראה כפולה בעניין השליחות/ הרב ליאור הלפרין, ראש אולפנת בני עקיבא נריה
- פרשת נח תשע"ו/ הרב שרגא פרוכטר, ראש ישיבת בני עקיבא גבעת שמואל
- פרשת נח - אלוקי אברהם ...... והיכן נוח ?? / הרב שרגא פרוכטר ראש ישיבת בני עקיבא גבעת שמואל
- האם יש הוכחה מדעית למבול ? | הרב יונה גודמן מנהל חינוכי במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא
פרשת נוח-דילמה חינוכית: לימוד שפות רבות או התמקדות בידיעת לשון עברית?/ הרב אפריים זיק, ראש ישיבת בני עקיבא רעננה
בשנות הגלות הארוכות הייתה מימרא ידועה כי יהודי – הוא מי שיודע לדבר שפות רבות, אבל אף אחת מהן איננו מדבר נכון.
בשנים האחרונות, במדינת ישראל, יחד עם תחיית השפה העברית, רוב היהודים מדברים עברית תקינה, שולטים בה על בוריה, אך בד בבד ידיעת שפות אחרות מתמעטת והולכת. האידיש מתפוגגת, הלאדינו נעלמת ואפילו השליטה של תלמידי חכמים בארמית איננה מה שהייתה בעבר.
מה היתרון בידיעת שפות רבות או שמא עדיף לחשוב רק בלשון הקודש?
בפרשת השבוע, בסיפור מגדל בבל, אנו רואים כי בתחילה הייתה כל הארץ שפה אחת (כנראה "פרוטושמית" –מקורה הקדום של העברית) אולם הדבור בשפה אחת הביא לכך שגם הדברים היו אחדים. כולם דברו באותה שפה, האמינו באותם העקרונות, טעו באותן הטעויות והאחדות המדומה הביאה לאחידות. אחידות כזו היא מסוכנת כי יחד עם מנהיג כריזמטי היא יכולה להביא להתלכדות סביב רעיונות נפסלים ולתת להם כח ועצמה.
לכן הקב"ה בלל את שפתם, העונש שנתן הקב"ה מכיל גם את מימד התיקון: דווקא כאשר יש ריבוי שפות, נוצרים איזונים בין רעיונות שונים, קולות שונים ומגוונים נותנים דגשים שונים והדו שיח המתנהל בין שפות שונות אשר משקפות תרבויות וערכים שונים משמיע את קול ש-ד-י.
בישיבה שלנו ברעננה, אנו נותנים דגש על לימוד שפות. כמובן שבראש ובראשונה ידיעת השפה האנגלית, המהווה כיום מפתח ראשי להשתלבות בעולם המדע והעשייה. אולם גם בפני תלמידינו הרבים השולטים גם באנגלית כשפת אם אנו מעמידים את האתגר של לימוד שפה זרה נוספת (בדרך כלל ערבית) מתוך אמונה כי ככל שאדם יודע יותר שפות, מכיר וטועם יותר תרבויות, כך הוא מעמיק ומעשיר את ידיעותיו.
יהי רצון כי יתקיימו בנו דברי הנביא צפניה:
"כי אז אהבך אל עמים שפה ברורה לקרוא כולם בשם ה' לעבדו שכם אחד"
מהמתרחש במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא
-
לא מפקירים גיבור: תלמידי ישיבת "לפיד תורת נחום" במודיעין מתגייסים למען לניצול הפיגוע ביבנה
תלמידי הישיבה התגייסו לעזור לניב נחימה, שנפצע אנוש בפיגוע, מתקשה לחזור לעבודה ומצבו הכלכלי של משפחתו ברוכת הילדים הורע מאד. צפו >המשך לקריאה -
-
מנצחים, בעזרת הרוח
תלמידי ישיבת בני עקיבא אדר"ת בבת ים פגשו ספורטאים נכים ולמדו מהם שאין מגבלה גופנית העומדת בפני כוחות של אמונה ורצון.המשך לקריאה