פרשת נח - הצעד הראשון

-
פרשת נח
- פרשת נח- "שפך דם האדם באדם, דמו ישפך" (פרק ט', פס' ו')/מנחם אדלשטיין, מורה לתנך באולפנת בני עקיבא צפירה
- פרשת בראשית - חטא שכנגד הבריאה- מו"ר הרב חיים דרוקמן
- פרשת נח - הרוח, הגשם והאיזון ביניהם - הרב אמיר אדרעי ראש אולפנת בני עקיבא צפירה
- פרשת נח - אדם, נח ואברהם / הרב מיכה קלצהנדלר ראש ישיבת בני עקיבא אור עציון
- פרשת נוח - מתי עלינו ללמוד מנוח ולהיכנס לתיבה? / יונה גודמן מנהל חינוכי מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא
- הכל בגלל הרוח לפרשת נח הרב שלמה קמחי ראש ישיבת בני עקיבא אורות יהודה אפרת
- פרשת נח - עץ הדעת / הרב אפרים זיק
- סיפור מההפטרה לפרשת נח/ הרב אפריים זיק ראש ישיבת בני עקיבא רעננה
- פרשת נח - הצעד הראשון
- פרשת נח - הרוח, הגשם והאיזון ביניהם / הרב אמיר אדרעי ראש אולפנת בני עקיבא צפירה
- שלוש דקות על פרשת נח, תשע"ה/ הרב אלעזר אהרנסון ראש ישיבת בני עקיבא הסדר חולון
- פר' נח- גבולות, בשינוי סדרי טבע העולם ע''י האדם / הרב שלמה רוזנפלד ראש ישיבת ההסדר בנ"ע שדמות נריה
- מבול / הרב דני סיגליס, ראש ישיבת ההסדר בנ"ע נצרת עילית
- מי אתה נח? - לפרשת נח תשע"ה/ הרב משה צבי וקסלר, ראש ישיבת בני עקיבא בני ברק
- פרשת נוח-דילמה חינוכית: לימוד שפות רבות או התמקדות בידיעת לשון עברית?/ הרב אפריים זיק, ראש ישיבת בני עקיבא רעננה
- "וישאר אך נח" – הוראה כפולה בעניין השליחות/ הרב ליאור הלפרין, ראש ישיבת בני עקיבא נריה
- פרשת נח/ הרב אריאל רוקח, ראש ישיבת ראשון לציון
- פרשת נח תשע"ו / הרב אלי פרידמן, ראש ישיבת בני עקיבא נתניה
- פרשת נח: "וישאר אך נח" – הוראה כפולה בעניין השליחות/ הרב ליאור הלפרין, ראש אולפנת בני עקיבא נריה
- פרשת נח תשע"ו/ הרב שרגא פרוכטר, ראש ישיבת בני עקיבא גבעת שמואל
- פרשת נח - אלוקי אברהם ...... והיכן נוח ?? / הרב שרגא פרוכטר ראש ישיבת בני עקיבא גבעת שמואל
- האם יש הוכחה מדעית למבול ? | הרב יונה גודמן מנהל חינוכי במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא
פרשת נח - הצעד הראשון
המבול פסק, המים היו הלוך וחסור, ראשי ההרים נראים ונח המצפה בכיליון עיניים לצאת, פותח את מכסה התיבה, משלח את העורב ולאחר מכן את היונה עד שלא שבה אליו עוד כי יבשה הארץ, ובחודש השני בשבעה ועשרים יום לחודש – יבשה הארץ.
הדבר המתבקש כעת, לאחר צפייה והשתדלות מאומצת זו הוא לקום ולצאת מן התיבה. אעפ"כ הכתוב מלמדנו אחרת: "וידבר א-לוהים אל נח – צא מן התיבה".
רבש"ע הוא שמצווה את נח ומשפחתו לצאת מן התיבה, עומד נח וממתין לציווי הא-לוהי המנחהו לעזוב את התיבה – והדבר מבקש הסבר, מדוע צריך ציווי, הרי יבשה הארץ והדבר מובן מאליו לקום ולצאת?
רש"י התעורר לקושי זה והסיק מכאן כי הציווי אינו על היציאה אלא על היתר חוזר לקיום חיי משפחה, בכניסתו מורהו הקב"ה להיכנס "ויבא נח ובניו ואשתו ונשי בניו" וביציאה ההדגשה היא על המשפחתיות – "אתה ואשתך ובניך ונשי בניך איתך".
בבראשית רבה ל"ד מובאות שתי גישות נוספות:
"לא קבל עליו לצאת אמר אצא ואהיה פרה ורבה למארה עד שנשבע לו המקום שאינו מביא מבול".
לנח לא היתה מוטיבציה לצאת ולהתחיל ביישובו של עולם שהרי ניסיונו הוכיח כי העולם אינו עומד במטרותיו ויתכן כי הכל יהיה לחינם , עד שמעודדו הקב"ה לצאת על ידי השבועה.ואכן המעיין בתולדות ישראל יראה כי כשם שהמבול לדעת ר' אליעזר, התחיל בחודש חשוון כך גם תחילת פורענויות לאומיות התחילו אז כחלוקת מלכות ישראל בבית ראשון [ מל"א י"ב, לב ] והפסקת מלכות יהודה [סוף מגילת תענית] – רק גודל של אמונה מאפשר ראיה של אופטימיות בתכלית ישובו של עולם.
לעיצוב נקודת מבט זו מובאת דעה נוספת במדרש: "אמר נח כשם שלא נכנסתי אלא ברשות כך איני יוצא אלא ברשות".
יסוד חשוב ביותר מבואר כאן. נח עומד לבנות עולם חדש, להתחיל מבראשית - יודע הוא כי עולם שיבנה רק על מאוויים אישיים וצרכים אנושיים ולו המוצדקים ביותר – יכול לקרוס ולהעלם , הרי אדם הראשון נכשל בכך שהחליט להעמיד עולם שאינו פועל על פי ציווי א-לוהי, שאין הגשמתו תלויה בקיום דבר ה' – והעולם קרס ונעלם, מאז חטא של האדם בגן עדן צעדה האנושות על פי שרירות ליבה – קין הרוצח את הבל, דור אנוש ודור המבול עד כי מלאה הארץ חמס – יודע נח כי צעד ראשון שלו כמה שיהיה קטן יהיה צעד גדול לאנושות כולה ולכל צביון עתידה..
"הוציאה ממסגר נפשי להודות את שמך
בי יכתירו צדיקים כי תגמול עלי" – זה נח שהיה סגור בתיבה י"ב חודש.
"להודות את שמך" – לתת הודיה לשמך.
יציאתו של נח הפכה להיות דגם לדורות למבט של אמונה ותלות של עולם העולה מתוך מים של תוהו ומבול לתת שבח והודיה. יציאה לעולם מתחדש, צומחת ובאה מצעד ראשון שמתווה כיוון – מדבר ה' המורה לעולם את מטרתו ותכליתו – "הוציאה ממסגר נפשי – להודות את שמך".
רק מתוך נקודה פנימית זו המאירה את הנשמה יכולים אף שמיים העוטים ערפל של ייאוש, סיבוך וערפיליות – לעטות אור נעים של הודיה ותקוות תיקון "בי יכתירו צדיקים כי תגמול עלי".
מהמתרחש במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא
-
לא מפקירים גיבור: תלמידי ישיבת "לפיד תורת נחום" במודיעין מתגייסים למען לניצול הפיגוע ביבנה
תלמידי הישיבה התגייסו לעזור לניב נחימה, שנפצע אנוש בפיגוע, מתקשה לחזור לעבודה ומצבו הכלכלי של משפחתו ברוכת הילדים הורע מאד. צפו >המשך לקריאה -
-
מנצחים, בעזרת הרוח
תלמידי ישיבת בני עקיבא אדר"ת בבת ים פגשו ספורטאים נכים ולמדו מהם שאין מגבלה גופנית העומדת בפני כוחות של אמונה ורצון.המשך לקריאה