פרשת נח/ הרב אריאל רוקח, ראש ישיבת ראשון לציון

-
פרשת נח
- פרשת נח- "שפך דם האדם באדם, דמו ישפך" (פרק ט', פס' ו')/מנחם אדלשטיין, מורה לתנך באולפנת בני עקיבא צפירה
- פרשת בראשית - חטא שכנגד הבריאה- מו"ר הרב חיים דרוקמן
- פרשת נח - הרוח, הגשם והאיזון ביניהם - הרב אמיר אדרעי ראש אולפנת בני עקיבא צפירה
- פרשת נח - אדם, נח ואברהם / הרב מיכה קלצהנדלר ראש ישיבת בני עקיבא אור עציון
- פרשת נוח - מתי עלינו ללמוד מנוח ולהיכנס לתיבה? / יונה גודמן מנהל חינוכי מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא
- הכל בגלל הרוח לפרשת נח הרב שלמה קמחי ראש ישיבת בני עקיבא אורות יהודה אפרת
- פרשת נח - עץ הדעת / הרב אפרים זיק
- סיפור מההפטרה לפרשת נח/ הרב אפריים זיק ראש ישיבת בני עקיבא רעננה
- פרשת נח - הצעד הראשון
- פרשת נח - הרוח, הגשם והאיזון ביניהם / הרב אמיר אדרעי ראש אולפנת בני עקיבא צפירה
- שלוש דקות על פרשת נח, תשע"ה/ הרב אלעזר אהרנסון ראש ישיבת בני עקיבא הסדר חולון
- פר' נח- גבולות, בשינוי סדרי טבע העולם ע''י האדם / הרב שלמה רוזנפלד ראש ישיבת ההסדר בנ"ע שדמות נריה
- מבול / הרב דני סיגליס, ראש ישיבת ההסדר בנ"ע נצרת עילית
- מי אתה נח? - לפרשת נח תשע"ה/ הרב משה צבי וקסלר, ראש ישיבת בני עקיבא בני ברק
- פרשת נוח-דילמה חינוכית: לימוד שפות רבות או התמקדות בידיעת לשון עברית?/ הרב אפריים זיק, ראש ישיבת בני עקיבא רעננה
- "וישאר אך נח" – הוראה כפולה בעניין השליחות/ הרב ליאור הלפרין, ראש ישיבת בני עקיבא נריה
- פרשת נח/ הרב אריאל רוקח, ראש ישיבת ראשון לציון
- פרשת נח תשע"ו / הרב אלי פרידמן, ראש ישיבת בני עקיבא נתניה
- פרשת נח: "וישאר אך נח" – הוראה כפולה בעניין השליחות/ הרב ליאור הלפרין, ראש אולפנת בני עקיבא נריה
- פרשת נח תשע"ו/ הרב שרגא פרוכטר, ראש ישיבת בני עקיבא גבעת שמואל
- פרשת נח - אלוקי אברהם ...... והיכן נוח ?? / הרב שרגא פרוכטר ראש ישיבת בני עקיבא גבעת שמואל
- האם יש הוכחה מדעית למבול ? | הרב יונה גודמן מנהל חינוכי במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא
פרשת נח/ הרב אריאל רוקח, ראש ישיבת ראשון לציון
"ויגברו המים וירבו מאד על הארץ ותלך התבה על פני המים: והמים גברו מאד מאד על הארץ ויכוסו כל ההרים הגבוהים אשר תחת כל השמים"
מה פשר הכפילות? מדוע התורה מתארת פעמיים את התגברות המים ומדוע בפעם השניה התורה מדגישה "מאד מאד"?
הביטוי "מאד" מופיע בתורה, פעמים לטובה (דוגמא: "והנה טוב מאוד") ופעמים לרעה (דוגמא: "ואנשי סדום רעים וחטאים לה' מאד", "וירע הדבר מאד בעיני אברהם על אדות בנו"). לעומת זאת כפל הלשון: "מאד מאד" מופיע שבע פעמים בתורה ותמיד לטובה (דוגמא: "וארבה אותך במאד מאד", "והפריתי אותך במאד מאד", "טובה הארץ מאוד מאד" וכיו"ב).
ויש לברר הרי המבול הוא דבר שלילי: "...ומחיתי את כל היקום" מדוע אם כן התורה משתמשת בלשון "מאד מאד" בניגוד ליתר המקומות בהם, כאמור, זהו ביטוי חיובי?
הגמרא במסכת יומא (עו:') אומרת כי מרובה מידה טובה ממידת פורענות ומשווה את פתיחת ארובות השמים במבול לפתיחת השמים והורדת המן. לא בכדי הגמרא משווה בין הדברים, כל מקום שיש בו פורענות הרי שהוא מוכן למידה טובה כפולה ומכופלת. אותם שמיים שהורידו מים ומחו את היקום הורידו מזון ופרנסה לישראל.
השלב הראשון של המבול אכן היה כיליון "ויגברו המים וירבו מאד". אולם, הקב"ה גם כשמביא מידת דין לעולם הוא מצמיד לה את מידת הרחמים ובפסוק הבא אחריו: "והמים גברו מאד מאד" ללמדנו כי כבר בתוך הדין מופיעים הרחמים, למרות מחיית היקום יש תקווה, יש שרידים שיבנו עולם מתוקן יותר.
(עוד אפשר לומר כי 'מים' הם מידת הרחמים ולכן בפסוק השני המילה מים מופיעה לפני הגבורה מה שאין כן בפסוק הראשון שם מידת הדין לפני המים).
אנו תפילה ותקווה שהרחמים יופיעו עלינו ועל כלל ישראל בגלוי.
שבת שלום ובשורות טובות,
לרפואת פצועי פיגועי הטרור והצלחת המשטרה, צה"ל ושאר כוחות הביטחון!
מהמתרחש במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא
-
יש מקום: מתחם ההרשמה הדיגיטלי של מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא
מתלבטים איזו ישיבה מתאימה לבנכם? לא יודעים לאיזו אולפנה כדאי לשלוח את הבת? מתחם ההרשמה הארצי עומד לשרותכם >המשך לקריאה -
טיפים יומיים בשימושי ZOOM (מתעדכן)
לאור המצב, טיפים יומיים של הרב יונה גודמן, שיסייעו לכם בניהול מפגשי זוםהמשך לקריאה -
כנס מתמטיקה מקוון - הרצאה ראשונה: "המפתח להצלחה במתמטיקה"
ד"ר ילנה פורטנוי נאמן מיינדסט מתמטי - המפתח להצלחה במתמטיקה. צפו >המשך לקריאה