פרשת ניצבים - תשובה של מצווה - הרב אלמוג וגנר מנהל חינוכי ישיבת בני עקיבא חדרה

-
פרשת ניצבים
- פרשת ניצבים - תשובה של מצווה - הרב אלמוג וגנר מנהל חינוכי ישיבת בני עקיבא חדרה
- פרשת נצבים-וילך - הבדל שבין העומד לבין המהלך / הרב אמיר אדרעי ראש אולפנת בני עקיבא צפירה
- פרשת ניצבים - בפיך ובלבבך / הרב אריאל רוקח ראש ישיבת בני עקיבא ראשון לציון
- פרשת ניצבים - לקראת השנה החדשה.../ הרב ד"ר יהודה ג'יסון, מנהל חינוכי ופדגוגי ישיבת בני עקיבא אורות יהודה
- ערב ראש השנה-פרשת ניצבים/ הרב אשר כורסי'ה, ראש אולפנת בני עקיבא אורות מודיעין
- סיפור מההפטרה לפרשת ניצבים הרב אפרים זיק ראש ישיבת בני עקיבא רעננה
- שלוש דקות על פרשות ניצבים וילך, תשע"ד/ הרב אלעזר אהרנסון ראש ישיבת בני עקיבא הסדר חולון
- פרשת ניצבים - מפגש עם התורה מדור לדור - הרב מיכה קלצהנדלר ראש ישיבת בני עקיבא אור עציון
- פרשת ניצבים וילך- המפתח לחזרה בתשובה/ הרב ערן פרינס
- פרשת ניצבים -על הדרך ועל המאמץ / הרב זיק ראש הישיבה
- שלוש דקות על פרשות נצבים וילך/ הרב אלעזר אהרנסון ראש ישיבת בני עקיבא הסדר חולון
- על המיוחד בפרשת ניצבים - הרב שרגא פרוכטר ראש ישיבת בני עקיבא גבעת שמואל
- פרשת ניצבים/ הרב הרב אריאל רוקח ראש ישיבת בני עקיבא ראשון לציון
- פרשת ניצבים/ הרב אלמוג וגנר, ראש ישיבת בני עקיבא חדרה
- פרשת ניצבים ולקראת ראש השנה/הרב שרגא פרוכטר, ראש ישיבת בני עקיבא גבעת שמואל
- פרשת ניצבים/הרב אלי פרידמן ראש ישיבת בני עקיבא נתניה
- נפרדים ממשה רבינו - לפרשות ניצבים-וילך תשע"ד/הרב משה צבי וקסלר, ראש ישיבת בני עקיבא בני ברק
- פרשת נצבים וילך - אחריות אישית/הרב משה צבי וקסלר, ראש ישיבת בני עקיבא בני ברק
- הפעולות הנדרשות לחזור בתשובה - לפרשת ניצבים/הרב משה צבי וקסלר, ראש ישיבת בני עקיבא בני ברק
- פרשת ניצבים - השבת האחרונה של השנה - הרב שרגא פרוכטר ראש ישיבת בני עקיבא גבעת שמואל
- פרשת ניצבים - ובחרת בחיים למען תחיה אתה וזרעך | הרב אשר כורסיה - ראש אולפנת בנ"ע אורות מודיעין
פרשת ניצבים - תשובה של מצווה - הרב אלמוג וגנר מנהל חינוכי ישיבת בני עקיבא חדרה
כִּי הַמִּצְוָה הַזֹּאת אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם לֹא נִפְלֵאת הִוא מִמְּךָ וְלֹא רְחֹקָה הִוא: לֹא בַשָּׁמַיִם הִוא לֵאמֹר מִי יַעֲלֶה לָּנוּ הַשָּׁמַיְמָה וְיִקָּחֶהָ לָּנוּ וְיַשְׁמִעֵנוּ אֹתָהּ וְנַעֲשֶׂנָּה: וְלֹא מֵעֵבֶר לַיָּם הִוא לֵאמֹר מִי יַעֲבָר לָנוּ אֶל עֵבֶר הַיָּם וְיִקָּחֶהָ לָּנוּ וְיַשְׁמִעֵנוּ אֹתָהּ וְנַעֲשֶׂנָּה: כִּי קָרוֹב אֵלֶיךָ הַדָּבָר מְאֹד בְּפִיךָ וּבִלְבָבְךָ לַעֲשֹׂתוֹ:(דברים, ל', יא - יד).
יש מחלוקת בין הפרשנים,על איזו מצווה מדבר הכתוב. האם זו כל התורה כולה, והלשון היא "מצווה". או המצווה היא מצוות התשובה. ( כהמשך לפסוקים הקודמים העוסקים כולם במצוות התשובה).
אם "המצווה" הכתובה בפסוק היא כל התורה כולה, מה המשמעות של " לא בשמים היא...בפיך ובלבבך לעשותו"? הכל כ"כ פשוט?... מקיימים את כל התורה כולה , בלי מאמץ בלי קושי ובלי נפילות? המציאות היא מורכבת..
אולי, התורה מכוונת ללמד אותנו את טבעיות התורה. התורה מצויה בתוכנו בנשמתנו באופן טבעי לגמרי. "אלוקי נשמה שנתת בי טהורה היא". התורה איננה חיצונית לנו, חלילה. היא "לא מעבר לים.. ולא בשמים!" דרך ארץ קדמה לתורה, והדרך ארץ והתורה , נמצאים בכיליותנו ובנפשנו. כך רמ"ח איברים ושס"ה גידים כנגד רמ"ח מצוות עשה ושס"ה לא תעשה. ( זה מעבר להקבלה המספרית... זו מהות! התורה מתאימה לאדם, והיא זו שמגלה את כוחותיו וסגולותיו). כך למדנו בחז"ל שאברהם אבינו מקיים את כל התורה כולה, עוד קודם מתן תורה... "שתי כליותיו נעשו לו כשני ..." הכליות, הטבעיות, הנשמה ביקשה את אלוקיה, והתגעגעה לחסד ורחמים, עוד לפני הציווי של התורה!
כך הרב זצ"ל באורות התשובה : " כששוכחים את מהות הנשמה העצמית, כשמסיחים את דעה מלהסתכל בתוכיות החיים הפנימיים של עצמו, הכל נעשה מעורבב ומסופק. והתשובה הראשית...הא שישוב האדם אל עצמו, אל שורש נשמתו, ומיד ישוב לאלקים". וזו תקיעת השופר, לא חצוצרה ולא קלרינט... שופר טבעי, כש"כל הקולות כשרים" גם בכי וגם יללה בשברים תרועה. השופר מבטא את התוך, את הנשמה, וזו התשובה.." ומיד ישוב לאלוקים"...כ"כ פשוט... וכ"כ נפלא. וזה ממש קרוב:" בפיך ובלבבך לעשותו".
אך ישנה עוד אפשרות, ש"המצווה הזאת" בפרשתנו היא מצוות התשובה. עולם גדול נלמד מכך. כך מדייק ר' צדוק הכהן מלובלין בפסוק:
וכדי שלא יפול לב האדם עליו מזה שרואה ומרגיש בנפשו שיש לו נפש נמוכה שאין בכוחו להגיע למדריגות הנ"ל, וגם אין לו רב כזה שיוכל ללמוד ולקבל מאתו. ועם כל זה לא יאמר נואש לנפשו ועל זה אמר "לא בשמים" וגו', דבאמת דברי תורה קרובים לכל אדם, "כי קרוב אליך הדבר מאד בפיך ובלבבך" דייקא, כל אחד כפי מה שהוא. ועל כן אמר זה לשון יחיד, אף שפתח לשון רבים, "לנו" "וישמיענו", "ונעשנה" (שם, יב). דרצה לומר דגם כי רחמנא ליבא בעי, ואיך שהוא עומד, גם אם יש לו נפש נמוכה מאד, אם יתן על לבו לעשות עבודתו המוטלת עליו לפי כוחו ושכלו, יהולל בפיו על ידי תורה ותפילה, הוא חשוב מאד לפניו יתברך... (פרי צדיק, דברים, פרשת נצבים, אות י"ז).
מהמתרחש במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא
-
יש מקום: מתחם ההרשמה הדיגיטלי של מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא
מתלבטים איזו ישיבה מתאימה לבנכם? לא יודעים לאיזו אולפנה כדאי לשלוח את הבת? מתחם ההרשמה הארצי עומד לשרותכם >המשך לקריאה -
-
נטועות בארץ
תלמידות הפנימייה של אולפנת בני עקיבא סגולה החליטו ליזום נטיעות לכבוד ראש חודש שבט מסביב לפנימייה.המשך לקריאה